Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Här har det blivit ogräspaj till middag. Från trädgården skördad kirskål och nässlor, samt (och från trädgården) ramslök och spenat utgjorde grunden. Pajen fylldes dessutom med fetaost, valnötter och körsbärstomater samt äggstanning kryddad med peppar och en gnutta cayenne. Väldigt gott efter någon vecka med noll inspiration eller rolig mat :)

Nu ska jag erkänna en sak. Jag har aldrig ätit kebab, än mindre en kebabpizza.
Nån gång ska jag ta tag i denna kulturella lucka, ev i samband med en Finlandskryssning (ytterligare en sak jag aldrig gjort, men har massa åsikter om).
Jag har ätit kebab några gånger men inte kebabpizza. Har aldrig kryssat öht utan endast åkt färja för att komma dit jag ska.

I storre delen av Mellan Ostern ar det Shawarma (vilket ar Gyro eller kebab stallningen med kott man skar av i strimlor) och man kunde fa det i kyckling, biff, eller lamm. Och VANSINNIGT gott pa ratt stallen. (I Saudi akte vi tvars over sta'n for att kopa fran det basta stallet). Nar vi bodde i Florida fanns ett stalle som serverade "riktiga" Shawarma :d men liksom det basta Thai stallet i varlden har det forsvunnit.:cry:
Har i USA har vi ofta Gyro stallen, men mycket sallan kebab eller Shawarma. Det ar lite olika kryddning bara, och jag alskar gyros ocksa. :d Vad vi inte har har ar kottfars som tillagats och sedan skars i tunna skivor som i Sverige ... har ar det alltid kottet pa pinnen som i Mellan Ostern.

Kebab är ganska trist mat. Gyros däremot! Med röd sås (tomatbaserad och stark) och vitlökssås på äkta Stockholmsmanér, sallad, tomater, rödlök och fefferoni i pitabröd. Gyrospizza är också väldigt gott, en gång om året, med mycket kebabsås samt pommes frites och sallad på (ja, jag vet.... mitt kulturella kapital sjunker som en sten!)
Du förmår åtminstone omtala det som kulturellt kapital. Det ger tröstpoäng.

Pulled kossa idag, jag hade kvar mat i frysen här på fältkontoret. Var inte hungrig men efter dagens kånkande av lådor behövdes det något.

Jag hatar ordovicisk kalksten, tungt elände :yuck:

Hallå! Langos med gräddfil, rödlök, stenbitsrom och räkor? Och ost. :love: Värt att åka till en festival bara för att få goffa i sig ju!

Här har det i närtid festats på ännu en ljuvlig sushitallrik från Rå Epok: tempura maki med lax, avokado, sriracha, tempuralök, chilimayo och rostad lök. För gott för att kunna vara lagligt. :eek: Och alldeles för lättillgängligt.

Hallå! Langos med gräddfil, rödlök, stenbitsrom och räkor? Och ost. :love: Värt att åka till en festival bara för att få goffa i sig ju!

Här har det i närtid festats på ännu en ljuvlig sushitallrik från Rå Epok: tempura maki med lax, avokado, sriracha, tempuralök, chilimayo och rostad lök. För gott för att kunna vara lagligt. :eek: Och alldeles för lättillgängligt.
Rå Epok har jag fortfarande inte ätit på, trots att jag tänkt det så många gånger. Jag får skärpa mig!

Jag har bara testat langos med sylt och grädde. Åt två tuggar och slängde resten, men tror att jag skulle kunna tänka mig att testa den salta varianten någon gång.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 660
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17