Tittar in i ditt kök, del 16

Status
Stängd för vidare inlägg.
Kebab är ganska trist mat. Gyros däremot! Med röd sås (tomatbaserad och stark) och vitlökssås på äkta Stockholmsmanér, sallad, tomater, rödlök och fefferoni i pitabröd. Gyrospizza är också väldigt gott, en gång om året, med mycket kebabsås samt pommes frites och sallad på (ja, jag vet.... mitt kulturella kapital sjunker som en sten!)

Jag vägrade äta Kebab tills jag var ca 25 pga äcklad av att köttet står och snurrar i flera h. Sen åt jag en på fyllan och bröt förevigt den regeln.

KL

Ikväll blev det ungsad kycklingklubbor och blomkålsmos. Lagom simpelt!

Efter att ha läst de senare inläggen vet jag inte riktigt om jag är haj på det här med kebab. XD
För mig är köttmoset som skavs av rullen 'Doner', grillade lammbitar är 'shish' och kyckling.. well.. kyckling.
(Doner gör sig för övrigt mycket bättre som grillatx2 på pizza än i ett pitabröd. :love:)
Vad är Gyros? Är inte det en speciell kryddning på lammkött? (Jag kan vara HELT ute och cykla här!)

Efter att ha läst de senare inläggen vet jag inte riktigt om jag är haj på det här med kebab. XD
För mig är köttmoset som skavs av rullen 'Doner', grillade lammbitar är 'shish' och kyckling.. well.. kyckling.
(Doner gör sig för övrigt mycket bättre som grillatx2 på pizza än i ett pitabröd. :love:)
Vad är Gyros? Är inte det en speciell kryddning på lammkött? (Jag kan vara HELT ute och cykla här!)
Gyros är när man klär in en rulle med kött av t ex lamm som sen sakta roterar så det tillagas utifrån s.a.s. Gyros betyder rund, eller snurrande.

Gyros är när man klär in en rulle med kött av t ex lamm som sen sakta roterar så det tillagas utifrån s.a.s. Gyros betyder rund, eller snurrande.

Ah, så doner är en Typ av gyros. Men det vi kallar doner här är gjort på färs, som klassisk kebab i Sverige, och inte helt kött som jag förstått? Eller är det precis samma sak?

Gyros kan enligt min erfarenhet också vara fläsk- eller nötkött som skurits i avlånga bitar och stekts i kryddor. Inte uppträdda på spett, alltså.

Gyros är namnet på ställningen samt köttet som man skär av i tunna skivor. Det är alltså ställningen, den stående som jag avser.

• Gilla
Reactions: Sel
Kebab är ganska trist mat. Gyros däremot! Med röd sås (tomatbaserad och stark) och vitlökssås på äkta Stockholmsmanér, sallad, tomater, rödlök och fefferoni i pitabröd. Gyrospizza är också väldigt gott, en gång om året, med mycket kebabsås samt pommes frites och sallad på (ja, jag vet.... mitt kulturella kapital sjunker som en sten!)
På tal om kulturellt kapital ska jag strax slå mig ner med min snabblagade middag(färsk tortellini ricotta och spenat, ruccola, inlagda ramslöksknoppar, snabbstekt hyvlad squash och sparris med valnötter, citronzest, svartpeppar och parmesan) framför Married at first sight Australia. Här snackar vi finkultur!

Så vad är kebab för dig? Nu är jag ju jättenyfiken eftersom kebab för mig är att servera en viss typ av kött i mjukt vitt bröd tillsammans med grönsaker och såser och grejer - långt ifrån tråkigt. I allmänmun som 'kebabpizza' menar man uppenbarligen gyroskött på pizza dessutom.
Vad skiljer din kebab från din gyros?

Japp, jag har snöat in på det här nu!

Nu ska jag erkänna en sak. Jag har aldrig ätit kebab, än mindre en kebabpizza.
Nån gång ska jag ta tag i denna kulturella lucka, ev i samband med en Finlandskryssning (ytterligare en sak jag aldrig gjort, men har massa åsikter om).

Ska du prova kebabpizza så gör det i Småland! Min kompis som bor i Stockholm äter kebabpizza varje gång hon är i Småland, pga att där uppe i norr (eller ja, Stockholm då) så har man tydligen röööd kebabsås? Orimligt! Vit ska den va.

Så vad är kebab för dig? Nu är jag ju jättenyfiken eftersom kebab för mig är att servera en viss typ av kött i mjukt vitt bröd tillsammans med grönsaker och såser och grejer - långt ifrån tråkigt. I allmänmun som 'kebabpizza' menar man uppenbarligen gyroskött på pizza dessutom.
Vad skiljer din kebab från din gyros?

Japp, jag har snöat in på det här nu!

Skillnaden är köttet! Kebabkött för mig är platta slamsor, torrt och tråkigt. Gyros är riktiga bitar från helt kött - gott!

Men det verkar som om dessa ord kan ha väldigt många olika betydelser. Mycket intressant!

På tal om kulturellt kapital ska jag strax slå mig ner med min snabblagade middag(färsk tortellini ricotta och spenat, ruccola, inlagda ramslöksknoppar, snabbstekt hyvlad squash och sparris med valnötter, citronzest, svartpeppar och parmesan) framför Married at first sight Australia. Här snackar vi finkultur!

Jag tror att maten väger upp middagsunderhållningen så att resultatet blir oförändrat. Du klarar dig alltså från att bli kulturellt kapitalistiskt bankrutt! Om du hade haft nån typ av frukt i middagen däremot hade det nog varit kört. :(

Jag tror att maten väger upp middagsunderhållningen så att resultatet blir oförändrat. Du klarar dig alltså från att bli kulturellt kapitalistiskt bankrutt! Om du hade haft nån typ av frukt i middagen däremot hade det nog varit kört. :(
En stund övervägde jag att slänga i lite ananas, men jag hade visst ingen hemma:(

Ramslöksknopparna, people, var jättegoda idag! Igår var de fortfarande för skarpa, men nu var de som en vitlöksvariant på kapris.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Relationer Jag känner mig så ensam och förvirrad, hoppas någon orkar läsa allt och hjälpa mig med lite tankar. För sju år sedan blev jag...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
13 660
Kropp & Själ Jag blir så trött på mig själv! Det känns som att min kropp håller på att köra slut på mig själv, och jag hittar inga medel som kan...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 100
Senast: Vallmo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar