Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är kvar i tråkträsket, men utöver en medioker matvete- och linssallad till lunch på stranden har jag idag faktiskt gjort ett litet försök till(oinspirerad) matlagning: någon sorts pytt-i-panna på hyvlad palsternacka, butternutpumpa, lök, champinjoner, linser och strimlad vitkål. Toppad med rostad mandel, smulad feta, hackade cornichoner, sriracha, balsammico och bladpersilja passerade det som en helt okej måltid. Palsternacka i tunna strimlor blir härligt karamellig om den steks lite hårt.

Och just det, jag fick Cava i eftermiddags. Det gjorde min dag lite mindre gråblaskig.

Risoni med rostad paprika och saffran, lammfärsbiffar med finhackad insaltad citron och färsk timjan i smeten, hastigt stekta primörmorötter(italienska) med ingefära och långsamt stekta champinjoner med en skvätt vitt vin, vitlök och persilja.

GÖKUNGE på besök.

Jag har varit på långpromenad och paninin med mozzarella, salami och trött sallad var betydligt godare än den egentligen var tack vare just promenad - och fint läge och sällskap såklart.

Sedan Tjajkovskijs violinkonsert med lite Mozart inkastat för god tur i kyrka. Mycket fint!

Har vart på kalas i helgen. Det blev catering från Bollgrillen i Malmö. Lika gott som alltid! Fick med mig en matlåda hem (halva har redan ätits till kvällsmat, resten ska imundigas imorgon kväll).

Italienskt, med god sallad med riktig fetaost, pastasallad där man kan välja om man vill ha röd eller grön pesto till själv. Goda ostar. Oliver och soltorkade tomater. Kyckling med något inknölat och några former av lufttorkad skinka. Jag fick vegetarisk lasagne med mycket ost på. Väldigt nöjd. :)

@Petruska men hur ska man använda risoni? Jag kämpar med den!
Jag har bara ätit det nån gång förut, med tveksam framgång.

Nu kokade jag den och hällde sen ner den i en panna med olivolja på botten
Låg värme. Hackad rostad paprika, salt, saffran och sumac i. Det blev gott.

Nästan alla recept på nätet förespråkar att man häller i grädde, men då tror jag att det blir gröt av alltsammans.

Jag har bara ätit det nån gång förut, med tveksam framgång.

Nu kokade jag den och hällde sen ner den i en panna med olivolja på botten
Låg värme. Hackad rostad paprika, salt, saffran och sumac i. Det blev gott.

Nästan alla recept på nätet förespråkar att man häller i grädde, men då tror jag att det blir gröt av alltsammans.

Topp! Jag ogillar stuvade ting så grädden är jag skeptisk mot efter mitt tidigare försök. Sumac var kul, det ger ju ett lyft åt det mesta men brukar ha det till risrätter mest. Ska testas.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka