Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Variant på oxrullader ikväll, hade morot och skogschampinjon i samt sås på dijonsenap. Ris och fräst grönsaksblandning till. Smakade BRA även om finishen kunde varit bättre. Efterlängtat rödvin ackompanjerade matlagning och middag.

Är det någon som gjort kimchi med köpt kimchibas? Kan man bara skära spetskålen och sedan dunka i såsen och låta stå? Hur länge håller den? Riktig kimchi håller sig ju för evigt men då har den också legat och syrat sig i nedgrävda stenkrukor en vinter eller så. På burken står bara innehållsförteckningen på svenska. Resten är på koreanska eller japanska. :idea:

Jag fick rosa semla hos väninna igår på självaste 8:e mars, middag var därför överflödigt men jag åt ett par smörgåsar när jag kom hem, en med milanosalami och en med gallerrökt skinka. Alltså. Pålägg. Jag älskar pålägg!

Gårdagen gick i den dåliga aptitens tecken, så det blev inte så mycket ätet alls faktiskt. Avslutade dock dagen med 4 timmars skitsnack och lika många glas Primitivo på trevlig vinbar, så det hade faktiskt kunnat vara värre.

Idag känner jag att jag håller på att bli sjuk, sådär lagom till min långhelg i London... :meh: För att jaga bort det värsta äter jag allt som kommer i min väg, och sitter för nuvarande och tuggar på ett styck croissant. Det var det här med att undvika onödigt socker i vardagen ja... Till lunch blir det vad som blev över av sambons lammfärsbiff-gryta (jag fick tända ljus men inga tulpaner för övrigt, och avloppet förblir orensat), och någon slags middag kommer att inmundigas på tåget ner till London. Ser fram emot att äta massa gott när jag är där!

Igår åt jag phó till middag, med prosecco och vin och 8 mars-firande väninnor. Idag bjöd jobbet på lunch ute vid brofästet, det var jättegod buffé med ångkokta spättafiléer och en mängd olika grönsaksrätter. Bland annat saltbakad rotselleri, betsallad med getostcreme, bakad spetskål med mera. Gott!

Jag lagar mat åt BARNET, en bra dag som sagt!
Krabbelurer (Sempers glutenfria mjöl) med en banan , vanilj och torkade hallon i smeten. Lyckligt barn inmundigar dessa med äppelmos.

PARTNERN kommer få saffransrisotto med räkor, spenat och bläckfisk om ett par timmar.

Middag: Fan vet :cautious: Ingen aptit, ensam (i det här fallet räknar jag inte kisse) eftersom särbon avslutat jobbveckan och åkt hem samt tycker en aning synd om mig själv pga bubblande lungor och lättare feber.

Plus att jag har dåligt samvete över att jag gnäller med tanke på @Hyacinths plågor :down:

Edit: Det finns kokt ris sedan igår. Det går kanske att göra något ätbart med det.

Middag: Fan vet :cautious: Ingen aptit, ensam (i det här fallet räknar jag inte kisse) eftersom särbon avslutat jobbveckan och åkt hem samt tycker en aning synd om mig själv pga bubblande lungor och lättare feber.

Plus att jag har dåligt samvete över att jag gnäller med tanke på @Hyacinths plågor :down:

Jamen! Alla plågor är hemska! Jag har ju en FABULÖS dag, fått latte på morgonrastningen, lagat middag och drömt att PARTNERN dammsög köket.
Mår bättre idag än sedan augusti typ.
Stoppa i dig nåt:love:

Edit: Det finns kokt ris sedan igår. Det går kanske att göra något ätbart med det.

Har du sojasås? Det brukar fungera med det mesta, inklusive ris. Äter det när magen inte mår så bra och behöver något milt. Också, gott!

Edit: Fried rice om du har några grönsaker?

Bulgogi färdig och marinerar nu över natten i kylskåpet. Mycket meck men nu kan jag frysa in det i portionspåsar och det blir otroligt enkelt att laga till, koka ris, skiva gurka till gurksallad och voilá!

Har du sojasås? Det brukar fungera med det mesta, inklusive ris. Äter det när magen inte mår så bra och behöver något milt. Också, gott!

Edit: Fried rice om du har några grönsaker?

Risbiffar är jättegott! Blanda i riven ost och kryddor. Stek och ät med sweet chilisås eller sriracha.

Det blir omoraliska jätteräkor (dock MSC) i grön chilisås (från flaska). Det är ungefär vad jag orkar göra.

@VLMF: Det låter jättegott men som sagt, orken/lusten är minimal. Det får bli när jag känner mig piggare (plus att det lät som något särbon skulle gilla också :up:) :)

Hmm, det kanske blir korv med bröd för andra dagen i följd. Nu har jag verkligen ingen lust att laga mat efter allt pysslande med bulgogin. Eller om vi ska vara mycket energiska, rostat bröd med leverpastej och smörgåsgurka?

Hmm, det kanske blir korv med bröd för andra dagen i följd. Nu har jag verkligen ingen lust att laga mat efter allt pysslande med bulgogin. Eller om vi ska vara mycket energiska, rostat bröd med leverpastej och smörgåsgurka?

Med tanke på min fantastiska matlagning idag säger jag det som är enklast :p

Risotton blev super! Nåt paellainspirerat och spenaten fick stryka på foten och byttes mot ärtor.
Massa saffran, hummerfond, cayennepeppar, majskyckling, räkor, paprika, grönsaksbuljong och god parmesan samt en skvätt vin.
Het och rund i smaken. Lime och srirachaaioli till.

Dagens middag, timjanrullad fläskkarré med ugnsrostad potatis, syrlig tomatsallad och jordärtskocksbearnaise. Helt okej ändå för att vara fläsk (även om det blev något torrt) och bearnaisen vat väldigt märklig men ändå god - framförallt om en inte gillar bearnaise. :D

Nu bakar jag tårtbottnar som jag ska sätta ihop tillsammans med mitt favoritbarn imorgon inför helgens barnkalas :love:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka