Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Till lunch blev det quiche med getost och karamelliserad rödlök samt sallad på sötpotatis, paprika, grönkål, pumpakärnor, och någon slags goja - förmodligen majonnäs om jag känner det här landet rätt. Mycket gott och mycket mättande!

Ikväll har jag bett sambon att ta tag i vårt liv lite grann, så han ska laga de där förbaskade lammfärsbiffarna som jag gått och funtat på i tre dagar nu (jo, det blev havregrynsgröt igår). Jag räknar kallt med att maten står på bordet när jag kommer hem från träningen ikväll. Tillsammans med en bukett tulpaner i ett skinande rent kök, samtidigt som tvättmaskinen går på högvarv och fönstren blir putsade och avloppet rensat och garderoben urstädad och och och... :angel:

Lunch blev en deprimerad smörgås på lokal med nån tragisk ost och en bit paprika som jag tror led av ptsd. Strunt samma, jag åt något. Teet var gott.

Middag vete 17, men den där fiskgratängen jag tjatat om måste lagas, så den får de andra äta, jag tänker nog köra frusenfruktsmoothie.

Pasta med hälften färsk, hälften strimlad morot. En röra på turkyoghurt, rökt lax räkor, broccolibuketter, parmesan, chili, svartpeppar. Vände ner röran i pastan. Jisses vad gott det blev!!! Ett glas rött till, det är ju ändå tisdag. :) Och jag har åkt skidor i 1,5 timmar två dagar i rad och är ganska välmotionerad, nya muskler kvider stillsamt.

Lunch blev en deprimerad smörgås på lokal med nån tragisk ost och en bit paprika som jag tror led av ptsd. Strunt samma, jag åt något. Teet var gott.

Middag vete 17, men den där fiskgratängen jag tjatat om måste lagas, så den får de andra äta, jag tänker nog köra frusenfruktsmoothie.

Den lagades och blev bra enligt de som åt den. Jag ska äta hallonsorbet och sen försöka sova.

Första receptet ur matkassen lagat. Laxbiffar med sötsyrlig "sallad" och ris stod på menyn. Så jag har fär första gången i mitt liv ätit rå kålrabbi som sallad! Intressant grej alltså!

Biffarna var goda med sesamfrön, chili, lime och soja i. Dock känns det mycket märkligt att göra färs av en fin bit lax. Det är inte att respektera råvaran som juryn hade sagt i Sveriges mästerkock :D Men ja, annars trevligt och något jag kanske kommer göra om framöver :)

Den lagades och blev bra enligt de som åt den. Jag ska äta hallonsorbet och sen försöka sova.

Sorbet var lätt, det andra svårt. Jag tror ju minimalt på att man blir speedad av socker (tjock däremot), men sova är banne mig hopplöst. Antar det beror på att jag sover en hel del dagtid.

Hittade för övrigt en riktigt god citronsorbet från 17 smaker som blivit kvarglömd i frysen. De rekommenderas varmt om ni passerar Södermalm. De har massor av fantastisk glass, mycket sorbet och även laktosfria. Ligger på Hornsgatan nära Mariatorget.

I förrgår fick jag ett sug efter fisktacos, som jag aldrig ätit förut. De flesta recept önskade friterad fisk och jag är rädd för att fritera, men efter lite googling hittade jag på något helt annat. Tog tinad sej, hällde över en massa lime och finhackad röd chili och körde i ugnen på låg värme tills det var färdigt. En halvtimme kanske. Åt i majstortilla med sallad och hackad rödlök. Och salsa.

Igår kväll gjorde jag det väldigt enkelt för mig, stekt halloumi i majstortilla med strimlad rödkål och riven morot som fått bada i lite svartvinbärssaft (jag vet inte hur jag ska skriva det svart vinbärs-saft? Svart vinbärssaft? Svart vin bärs saft?) och alfalfagroddar. Gott! Jag är tydligen nere i "svepa-in-all-mat-i-tortillas"-gropen igen, men värre kan det ju vara.

Lätt matmisärmiddagar senaste dagarna pga ej samarbetsvillig mage. Det har blivit klyftpotatis, svampsås/röra på champinjoner och creme fraiche. Inget mer alltså. Det verkar ha fungerat för magen är lite mer samarbetsvillig. Dock har jag en förkylning på g så min aptit gick ner lite mer :meh:

Sedan har det väl slunkit ner lite ost också ;)

Rostat surdegsbröd med mesig ost, riktigt gott!

Avklarade samtal på SöS ang stöd inför och efter NEDKOMSTEN och är rätt manglad men nöjd.
Frångick alla principer så MAKEN var med för att jag skulle minimera möjligheten att säga "det är bara bra" så han fick äran att berätta om sin syn på hur jag mådde efter förra vändan, så kunde jag fylla i luckorna. Bra för oss båda, nu kan han släppa det och jag måste ta tag i det, uppvisar tydligen ptsd-syndrom. (Tack @Mabuse för pepp ang detta).
Ska få fler besök och en planerad uppföljning så nu känner jag mig lugnad. De ska även snabba på processen med att ge oss ett datum för snitt så vi vet när, känner att det skulle göra att det lättar att ha ett slutdatum.

Lätt matmisärmiddagar senaste dagarna pga ej samarbetsvillig mage. Det har blivit klyftpotatis, svampsås/röra på champinjoner och creme fraiche. Inget mer alltså. Det verkar ha fungerat för magen är lite mer samarbetsvillig. Dock har jag en förkylning på g så min aptit gick ner lite mer :meh:

Sedan har det väl slunkit ner lite ost också ;)

Vegetariskt, kallar vi det;) ät det du kan och var nöjd med det!

Vegetariskt (:angel:) tema här.

BARNET äter havregrynsgröt med äppelmos och en tallrik pålägg.

Jag äter äppelmos med mjölk.

Partnern äter middag på Berns.

Vi vinner ändå, min Faders osötade äppelmos är magiskt gott, enda abret är att det måste förvaras i frysen för att inte mögla. Man måste alltså ha lite framförhållning, men han är så söt att det är förpackat i portionsstorlek (dvs 2-3 dl:D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Sodastream
  • Valet i USA
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka