Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag skulle vilja baka egna nångång, men vad ska man göra när man ätit de två semlorna och har 36 bullar kvar? BARNET tål inte gluten och bara bullen är väl lite trist? Förut brukade jag baka minisemlor (typ som en liiiten bakelse i storlek, 2-3 tuggor typ) till jobbet, men 2 senaste åren har jag inte orkat.

Jag brukar baka 2-4 semlebullar och sedan göra kanelbullar på resten av degen.

Jag skulle vilja baka egna nångång, men vad ska man göra när man ätit de två semlorna och har 36 bullar kvar? BARNET tål inte gluten och bara bullen är väl lite trist? Förut brukade jag baka minisemlor (typ som en liiiten bakelse i storlek, 2-3 tuggor typ) till jobbet, men 2 senaste åren har jag inte orkat.

Jag gör också minisemlor (väger degen, typ 35 g/st). De håller sig ju bra i frysen men det är klart, det är ju inte så roligt för BARNET.

Receptet jag länkade till är underbart enkelt, jag har aldrig varit med om att en jäsdeg är så smidig. Samma sak med hans saffransbröd, degen är helt underbar. Fördeg is da shit :D

Jag vet inte vad som hände, det var flera på tallriken alldeles nyss... :cautious: :D
17126033_1231487390283671_8273368010199138304_n.jpg

Jag gjorde en lite märklig men god middag igår. Kycklingfärs med massor av vitlök och chili som stor biff i pannan som jag delade i fyra. Stekt potatis. Råkostsallad (morot och alfalfagroddar, mest). Och lite matyoghurt med citronpeppar.

I lördags var jag på middag/matlagarkurs på Swedish Taste. Vi hade två av deras kockar som handledare så jag fick gott om tid att samla på mig massa bra knep. Under kvällen gjorde vi bland annat en vitvinssås som var så god att jag kunnat äta den som soppa. Nu är det bara hem och försöka göra om det.

De vill inget hellre! Perfekt omväxling efter påskgodiset!

Har du förresten sett Rune Kalf Hansens rödbetssemlor? De är jättegoda och inspirerande. PARTNER gjorde ett år minisemlor i regnbågens alla färger till en smärre bjudning.

Nej? Ska kollas upp! Jag älskar hans mat, så himla ROLIG!

Här äts skorpor till frukost sittandes i soffans tillsammans med PÄLSEN, vaknade precis efter en natt i utmaningarnas tecken. ROOIBOS syrlig Ginger-te till. Troligen världens godaste te.

Nej? Ska kollas upp! Jag älskar hans mat, så himla ROLIG!
Om jag inte minns fel är det vanliga semmelbullar. Och så kokar man rödbeta i sockerlag och river den och blandar med både grädden och mandelmassan. Och så gör man kristyr färgat av kokvattnet som man har på semmellocket istället för vanligt florsocker. Förvånansvärt gott, men BARN brukar vara en smula skeptiska. SONEN kallade dem TRAMSSEMLOR.

Stekt fläsk med raggmunk och lingon till lunch. Är det gott eller är det gott?

Eftersom jag hade sällskap med den av mina kollegor som aldrig kan motstå en frestelse, förleddes även jag att köpa ett par goda små praliner efteråt. Dem har jag nu avnjutit till en kopp kaffe.

Åh tack! :) Man behöver ju inte göra semlor. Jag gillar vanliga släta bullar. Eller fylla dem med vaniljkräm, pensla dem med smör och doppa i rörsocker. Eller nåt annat. Livet är fullt av smaskiga möjligheter.

Degen blir löjligt lättarbetad. Jag har inte kommit överens med söta jäsdegar tidigare (läs: jag har mest svurit åt dem) men de senaste jag gjort enligt hans recept har blivit lyckade plus att degen har varit så enkel att hantera.

Degen blir löjligt lättarbetad. Jag har inte kommit överens med söta jäsdegar tidigare (läs: jag har mest svurit åt dem) men de senaste jag gjort enligt hans recept har blivit lyckade plus att degen har varit så enkel att hantera.

Ska den köras i matberedare?
Typ den enda maskin jag saknar...

Ska den köras i matberedare?
Typ den enda maskin jag saknar...

Min käre SÄRBO gav mig ju en maskin i present för några födelsedagar :D men innan har jag kört med elvisp med degkrokar och degen jag gjorde igår körde jag med visp också (jag orkade inte ta med beredaren hit). Nu är ju det för att få fart på glutentrådarna man ska bearbeta den så jag vet inte hur det fungerar när man kör glutenfritt. För att få tillräcklig bearbetning tar jag faktiskt tid med en timer, ca 7 minuter beroende på hur degen känns.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka