Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag äter också havregrynsgröt ikväll MEN har haft en toppenhelg i Stockholm med bl a besök på Tranan, där jag åt råbiff, drack ett fantastiskt rödvin från Slovakien och avslutade med citruspannacotta. Även shopping, museibesök och hovstallet. Enda minuset var den sibiriska kylan som var totalt hemsk.

Naaaaaw:love:

Misären är ju relativ med tanke på mina matvanor och tekoppsinköp:o men lite svångrem lär behövas denna månad. Linssoppa är gudagott!

Har ni testat Lisa Förares gudomliga Linssoppa?
Med bockhornsklöver och 489 andra kryddor?
Javisst, misär är alltid relativ:D, min är faktiskt inte så miserabel heller.

Måste leta rätt på Lisa Förares linssoppa!

Jag har haft min faster på besök fär lunch och promenad, så efter en promenad där det blåste och haglade PÅ TVÄREN (så onödigt) blev det kalkonfilé som tillagats på låg temperatur och marinerats över natten med ärter, vitlök, citron och olivolja. Till det ugnsbakade morötter i roliga färger, parmesancreme, sallad och hembakat knäckebröd med havssalt. Så himla himla gott och kalkonen var över förväntan som tillbehör (för egentligen var morötterna huvudrollsinnehavaren i lunchen)
Det låter fantastiskt!

Igår plockade jag årets första ramslök och idag åt jag lunch bestående av snabbfräst mandolinhyvlad blomkål, spetskål och morot med generösa mängder ramslök som fick steka med ett ögonblick på slutet. Till åt jag bröd och lite av den eviga linssallad jag har stående i kylen(delikatesslinser, rödlök, citronzest och -saft, olivolja och salt bara, så pimpar jag den efter vad den ska vara till). Så vansinnigt gott med ramslök!

Höns med ris och curry är inget bra att göra i förväg om man har dålig självdisciplin. Jag gjorde en stor sats i går kväll som skulle vara middag idag men det fanns knappt något kvar idag och jag som bara provsmakade igår. Helt orimligt gott blev det :)

Rester från gårdagens hämtmat. Jag åt upp sambons biff med rödcurry och bambuskott.

Nu är jag sugen på något gott men vi har inget. Allt jag har hittat är citronglass men det är inte det jag vill ha.

Är höns (kyckling i mitt fall) i curry gott? Jag tänker skolmatsal, kanske utan orsak (jag var liksom vegetarian/bulimiker hela högstadiet och gymnasiet).

Jag stod och höll i en påse av det i grönsaksaffären idag och tänkte på dig och att du alltid framhåller det som din favoritkrydda. Tyvärr räckte pengarna inte(de tar bara kontanter), men @Hyacinth s recept gör att jag måste se till att gå på kryddshopping.

MIN linssoppa:D
Den är fantastisk, som en daal-ish soppgryta!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka