Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Alltså det här var den underbaraste minnesruna jag någonsin läst. De brukar annars kännas så torftiga (de i tidningar alltså) men den här var ljuvlig. En verklig människa tonar fram, med både styrkor och svagheter, man blir så nyfiken. :love:

Det där med musslor lär ju väääldigt inspirerande också.
Egentligen tror jag att hon var ganska lik Bodil Malmstens Moster Lillie. (Förutsatt att Moster Lillie inte kom från "fin" familj, men det gjorde väl inte Malmstens mamma, tror jag?)

London levererar!

Lunch: Sötpotatisfalafel med sallad på quinoa, edamamebönor, rädisor, rostat majs och sjögräsmajonnäs som dressing.

Fika: Gurkmejalatte

Fika nummer två: Kanelbulle, chokladboll och svenskt bryggkaffe på skandinaviskt café.

Till middag ska vi stoppa i oss lite plock (ostar, kallskuret, olika sorters inlagda oliver och sådär) som vi köpte på matmarknaden innan det bär av till bion där Ahlgrens bilar och ostbågar (!!!) kommer att inmundigas, tack vare ovan nämnda skandinaviska café.

Så snuskigt bra man kan ha det!

Egentligen tror jag att hon var ganska lik Bodil Malmstens Moster Lillie. (Förutsatt att Moster Lillie inte kom från "fin" familj, men det gjorde väl inte Malmstens mamma, tror jag?)

Jag känner inte att jag har någon som helst koll på just den frågan. :) Om du däremot undrar om den grekiskinspirerade middagen blev okej kan jag rapportera att den blev det. Så nu rapar jag diskret vitlök och väntar på att kaffet ska serveras. :)

Den och Taittinger är favoriter.

img_5849_58c0eaf3e087c37b73c7448b.jpg

Var det möjligtvis du som hade fest utanför hotellet vid mitt jobb i tisdags kväll? Hmmm? Taittinger och billiga cigg i minusgrader. Respekt ändå.

På spåret är slut men väninnan och jag går över till Let's dance för fredagsumgänget. Det är knappast så att man tittar och analyserar varje minut men det är ett helt okej bakgrundsprogram när man sitter och hänger tycker jag.

Innan det hela började åt vi falafel (från frysen, Findus eller Felix - de är SÅ goda!) i libabröd med rödkål, gurka, tomat, sallad, picklad rödlök, hummus och någon sorts tomatsås som jag kokade för ett bra tag sedan. Till tv:n ostbågar från förra fredagen och Polly Bilar.

Jag har ätit väldigt gott på sistone, men är för lat för att försöka rapportera.

Igår hade jag gäster och lagade en gryta på lite rotfrukter med linser, mycket citronzest som fick koka med, chili, spiskummin, kanel, en massa vitlök och alldeles på slutet russin. Till det matvete med rostad kardemumma och så en sallad på belugalinser i dijonstark vinägrett, hackade torkade aprikoser och finhackad ramslök. Jag gjorde även en sallad på finmandolinad rättika, butternutpumpa och blomkål och rätt mycket citron och så slungade jag ett stort knippe ramslök i olivolja i het panna. Turkisk yoghurt och rostade pumpafrön till.

Idag äter jag himmelska rester från gårdagen toppade med sriracha och ackompanjerade av en nyplockad omgång snabbstekt ramslök. Det är så gott och jag känner mig som ett geni:D

Det blev asiatiskt på svenskt vis idag. Så gott. :d :d

Äggnudlar med terriakysås och sesamolja. Frästa grönsaker; purjolök, spetskål, (fryst) majs, edamamebönor och tunt skivad morötter. Till det hade jag en klick jordnötssmör och sweetchilisås.
Torrostade kokosflingor till.

Jag har ätit väldigt gott på sistone, men är för lat för att försöka rapportera.

Igår hade jag gäster och lagade en gryta på lite rotfrukter med linser, mycket citronzest som fick koka med, chili, spiskummin, kanel, en massa vitlök och alldeles på slutet russin. Till det matvete med rostad kardemumma och så en sallad på belugalinser i dijonstark vinägrett, hackade torkade aprikoser och finhackad ramslök. Jag gjorde även en sallad på finmandolinad rättika, butternutpumpa och blomkål och rätt mycket citron och så slungade jag ett stort knippe ramslök i olivolja i het panna. Turkisk yoghurt och rostade pumpafrön till.

Idag äter jag himmelska rester från gårdagen toppade med sriracha och ackompanjerade av en nyplockad omgång snabbstekt ramslök. Det är så gott och jag känner mig som ett geni:D

Jisses vad gott det där lät då ! :D

Det libanesiska blev jättebra! Min insats var att lägga upp röror. Jag lunchade på Yama (laxnigiri; normalt älskar jag typ allt utom laxen, nu äter jag bara laxen, möjligen med soya) och köpte på mig resten på hemvägen. Mätt och nöjd och trött:)

Varför är det så tråkigt att laga mat till sig själv??? Bara för att jag är ensam hemma i några dagar så förfaller jag till att leva på frukt och stekta ägg ... Orkar bara göra en kanna kaffe som jag dricker hela dagen, värmer i micron. DEN nivån alltså. :crazy: Och jag som gillar att laga mat när jag har några att utfodra. Men själv skulle jag kunna leva på typ bullar eller smågodis eller gamla ostskalkar eller typ vad som helst som inte innebär någon form av ansträngning.

Varför är det så tråkigt att laga mat till sig själv??? Bara för att jag är ensam hemma i några dagar så förfaller jag till att leva på frukt och stekta ägg ... Orkar bara göra en kanna kaffe som jag dricker hela dagen, värmer i micron. DEN nivån alltså. :crazy: Och jag som gillar att laga mat när jag har några att utfodra. Men själv skulle jag kunna leva på typ bullar eller smågodis eller gamla ostskalkar eller typ vad som helst som inte innebär någon form av ansträngning.

Därför har jag ätit frukost fyra gånger idag, typ :p

Jag gillar egentligen att laga mat. Men nu när jag lever ensam blir det alldeles för trist, så oftast lagar jag rätt mycket mat när jag väl gör något och sen äter jag det varje dag tills det är slut... Planen är att göra svarta bönbiffar imorgon!

Därför har jag ätit frukost fyra gånger idag, typ :p

Jag gillar egentligen att laga mat. Men nu när jag lever ensam blir det alldeles för trist, så oftast lagar jag rätt mycket mat när jag väl gör något och sen äter jag det varje dag tills det är slut... Planen är att göra svarta bönbiffar imorgon!

Åh, en själsfrände. :) Själv funderar jag på broccoli med grönmögelost och pasta. Skulle kunna göra en rejäl gryta och ha att sleva ur. Om jag nu orkar sätta på mikron ... :o

Det är jättetråkigt att laga och äta mat själv :down:

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Dagens nagellack!
  • Valet i USA
  • Secret Santa 2024

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama