Tittar in i ditt kök, del 15

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunchen blev INTE en varm korv på Ikea. Därför var jag dödligt hungrig när jag hade tagit mig hem med min nya köksblandare(halleluja, nu ska mitt kök återigen kunna erbjuda inte bara varmt utan även... tatada...Kallt vatten! Det ni!) och var tvungen att stödäta ett par ruggigt goda smörgåsar(grovt rågbröd, keso och ramslökspesto respektive tapenade, kokt ägg och finmandolinad fänkål). Nu ska jag strax hugga in på mina ytterst oortodoxa sommarrullar, som innehåller limemarinerad finmandolinad butternutpumpa, stekta svampinjoner, hackad rostad mandel, ramslök, gröna blad och sojabönor. Och sriracha förstås. Alltid sriracha.

Har haft en fabulös helg. Hashtag treatyoself. Involverade bland annat 2,5 mils vandring i strålande sol, picknick på en strand, kallbad i Bjärred, tacokväll hos en vän, brunch på Ystad Saltsjöbad (GOTT! Vem har kräftor på brunch liksom?! Åt dock inte kräftor men allt annat :D ) och flera timmar spa-bad och dopp i havet även i Ystad. Måndag you got nothin' on me!

Funderar är veckans matsedel och blev toksugen på pad thai (vilket jag aldrig ens ätit :o). Inbillar mig att det är tokgott :D

Så, vad är era bästa recept på pad thai?

Igår intogs, på restaurang, pumpafylld gnocchi med valnötter, pancetta och mascarponesås. För en gångs skull en alldeles lagom portion för mig, och jag kunde stolt skicka ut en helt renskrapad tallrik. Ett glas Gavi di Gavi blev det till detta, jag behövde något stärkande för att orka ta tag i tågkaoset som rådde.

Idag har jag landat i vardagen igen och planerar lax med fetaoströra samt ugnsrostad sötpotatis och paprika till middag. Gott i all sin enkelhet!

Funderar är veckans matsedel och blev toksugen på pad thai (vilket jag aldrig ens ätit :o). Inbillar mig att det är tokgott :D

Det är sviiiingott!

Jag gör en version som är en blandning av flera recept.

Såsen då: jag brukar ta hoisinsås, riven vitlök, riven ingefära, fisksås, chili, en nypa muscovadosocker eller råsocker eller farinsocker, rejält med lime och lite japansk soja. Blanda till den först.

Koka platta risnudlar och spola i kallt vatten samt låt dem rinna av.

Fräs kyckling i bitar tills den fått färg, krydda, och ta undan.

Fräs broccoli, vårlök eller purjo, finstrimlad morot och rödlök tills det fått lite färg. Du kan säkert ha i strimlad paprika, minimajs eller blomkål, eller vilken grönsak som helst som du gillar och som har lite spänst. Häll på en näve böngroddar. Krydda med salt och peppar.

Blanda grönsakerna med kycklingen och slå på en dl vatten med lite kycklingbuljong i (gärna från fond). Låt koka upp och bli varmt. Blanda i risnudlarna och fräs på hög värme. Knäck i två ägg och stek runt. Häll till sist på såsen samt osedliga mängder färsk koriander och hackade jordnötter. Servera med mera lime och mera koriander.

Åh. Jag älskar Pad Thai. Har två restauranger här i Göteborg (förmodligen flera, men jag har inte smakat på alla så :p) där de gör sååå god pad thai!

Gjort själv ett par gånger efter receptet som finns på Jennys matblogg. Blir helt ok!

Jag har varit sugen på matig sallad i flera dagar. Alltså en sån där med en massa rotfrukter, råkost kan en kanske kalla det, olika konsistenser och knaprighet, och så kryddig kyckling och fetaost till det. Idag blev det så rå broccoli i småbitar, rå strimlad morot, sojabönor, hårt rostad sötpotatis i majsmjöl med chili och citron och vitlök, surdegskrutonger och ekfatslagrad feta. En dressing på balsamico, olivolja, vitlök och en rejäl driva svartpeppar, och så kyckling som gått i ugn med rödvin, soja och lite honung. Gott, gott, gott! BEBISEN åt sojabönor, kyckling, kokt broccoli i stavar, mozzarella samt risoni med kikärtsgryta (en får peta in en sked då och då medan hon äter SJÄLV och är störtnöjd över att hon klarar sig så bra utan sina tramsiga föräldrar). HUNDEN städade efter bebisen. Alla blev nöjda!

Jag har varit sugen på matig sallad i flera dagar. Alltså en sån där med en massa rotfrukter, råkost kan en kanske kalla det, olika konsistenser och knaprighet, och så kryddig kyckling och fetaost till det. Idag blev det så rå broccoli i småbitar, rå strimlad morot, sojabönor, hårt rostad sötpotatis i majsmjöl med chili och citron och vitlök, surdegskrutonger och ekfatslagrad feta. En dressing på balsamico, olivolja, vitlök och en rejäl driva svartpeppar, och så kyckling som gått i ugn med rödvin, soja och lite honung. Gott, gott, gott! BEBISEN åt sojabönor, kyckling, kokt broccoli i stavar, mozzarella samt risoni med kikärtsgryta (en får peta in en sked då och då medan hon äter SJÄLV och är störtnöjd över att hon klarar sig så bra utan sina tramsiga föräldrar). HUNDEN städade efter bebisen. Alla blev nöjda!
Jag blir nästan sugen, trots att jag mår illa.

Jsg testade att göra "one por pasta" enligt ICAs recept, inget vidare faktiskt :down:

Min matsituationen känns sådär just nu alltså :( Meeen, jag åt iaf god Semla till frukost! :up:

Jsg testade att göra "one por pasta" enligt ICAs recept, inget vidare faktiskt :down:

Min matsituationen känns sådär just nu alltså :( Meeen, jag åt iaf god Semla till frukost! :up:
Åh nej, inte alls al dente, alltså? Eller var det inte själva pastan som blev dålig? Det låter ju omöjligt att få det bra, pasta vill ju gärna ha mycket vatten att koka i.

Idag åt jag kaklunch och mådde rätt illa framåt eftermiddagen, men efter lite telefonsupport(@Killaloe :D:heart) lyckades jag sno ihop en middag på lite rester ur kylen. Sallad på blandade gröna blad, belugalinser, hyvlad morot och fänkål, rostade pumpafrön, ett kokt ägg och lite smulad tofu. Sriracha, lime(skal och saft) och sesamolja över och rostat bröd till.

Åh nej, inte alls al dente, alltså? Eller var det inte själva pastan som blev dålig? Det låter ju omöjligt att få det bra, pasta vill ju gärna ha mycket vatten att koka i.
Det var nog mest såsen som var konstig, som en vattnig och dålig variant av stroganoff-sås. (Och jag vet inte vad jag förväntade mig när såsen bestod av tomatpuré, grädde, vatten, buljong och körsbärstomater på burk?!)

Men pastan blev bra!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Målbilder för trubbnosar.
  • Halt efter vila
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama