athena_arabians
Trådstartare
Säger någon digéstif till mig associerar jag det till något alkoholhaltigt, inte ett kex
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Har för övrigt ett ständigt pågående gräl med min partner om chex (orimligt) versus kex (rätt). Tänk att nåt så uttjatat kan vara så trivsamt att tjafsa om.
Jag och min karl tjafsar om det heter plättar eller pannkakor, och om det heter ostkrokar eller ostbågar.
Plättar=liten diameter, pannkakor=stor diameter
Plättlätt
Säger någon digéstif till mig associerar jag det till något alkoholhaltigt, inte ett kex
Jag har en gång stött på ordet "matsmältningskex" på svenska i en roman som var översatt från engelska. Så kallar jag dem inte!Matsmältande fattar du väl.
(Jag tycker rå prinskorv låter jättegott. Det hade jag velat ha om jag bara åt frukt till lunch. Du måste ju bli mätt!)
Idag fick jag första boxen från Kökets (vad kan jag säga, jag gillar hemliga lådor ) och den var helt ok. Kanske lite dyr (129 kr, dvs 30 kr dyrare än Testagram) men vettiga saker som kommer att användas/ätas.
Men det var ju ett jättebra ord!Jag har en gång stött på ordet "matsmältningskex" på svenska i en roman som var översatt från engelska. Så kallar jag dem inte!
Och så gott det låter, sedan!Men det var ju ett jättebra ord!
Här debatterar vi uttalet av ordet kaviar.
Ka-vi-ar såklart. Inte ka-vi-arr.Vilket uttal är rätt?
Åh, har du också börjat namedroppa olika fiskar?!bellet!
Apropå matuttal trodde min ena syster länge (riktigt länge!) att det hette araraksboll.
Ps. Gris heter gris på danskaHär passar det ju perfekt att påminna fröken @VLMF om hennes starka övertygelse omkring marcipangrisens danska namn (för den oinvigda mattrådsläsaren: "mandelmassenasse") .
Bifogar också några utvalda bilder av en känd dansk mandelmasseprodukt som ofta används i produktionen av nämnda nassar .
Shaddap! Getost är ju jättegott!Jag uttalar och äter aldrig det heller, digestive är något godare in min mening
Det kanske låter lite väl negativt men jag äter faktiskt det mesta i ostväg, även de som stinker. Den enda osten (och enda matvaran faktiskt) som bokstavligen har fått mig att kasta upp är chèvre. Det är något med den som min kropp inte kommer överens med. Jag vet dock hur det uttalas korrekt
Åh nej, mitt minne sviker mig! Sesammackan hade ju också den utgått. Ärligt talat tyckte jag nog att Lingonvegan slog Callmekål, så ingen förlust att tala om.Det var faktiskt lingonveganen du valde åt mig @Koltrast
Frukt till lunch Det hade gjort mig desperathungrig.Usch vad korkad man kan vara ... Glömde frukten som jag hade tänkt ha till lunch, vilket gjorde att jag var desperathungrig när förmiddagens skrivkurs var klar. Så vad gör jag då??? Att köpa lite annan frukt var planen - men i stället kommer jag ut från affären med ett paket PRINSKORV som jag i princip sliter upp med tänderna och tuggar i mig ... Nu mår jag skit och har dessutom ingen att skylla på.