Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Citrus/vitlökskryddad älvöring, kokt färskpotatis och en lite pepprig ört/äppelröra blev det här idag
oumlring_zpspwghvavz.jpg

Eller har ni något riktigt gott recept på pulled pork som inte innehåller barbecuesås så tas det också tacksamt emot!

Sweet chilisås, olja, honung, finhackad paprika, salt & peppar eller grillkrydda om man hellre vill ha det.

Blanda ihop, gnugga in i köttet, häll över resten, spill på en skvätt vatten, på med folie och in i ugnen.

@Petruska, det låter som om problemet är matlagningsanalfabetens inställning till situationen, inte situationen i sig? Kan du inte med hurrarop och allmänt uppsluppen stämning förmedla hur mycket hen bidrar genom sällskap, spirituell konversation och vindrickande medan du lagar mat?

Jag skulle gladeligen laga mat jämt om det innebar respit från andra trista sysslor. Mycket hellre det än äta trist i rättvisans namn.

Mat är definitivt mitt projekt men säger jag ifrån fixar han maten utan knot.
Knotet i det här fallet gällde ju alltså den person som inte lagar maten och inte projekterar den men som tycker att hen borde göra det.

Medan jag då ärligt talat lutar åt att hen bör låta bli, för jag gör det bättre.

Men det var nåt med ansvar och rättvisa och jämställdhet och det dära, som tydligen stör.

Det här kan vara det mest deprimerande (i matväg) eller vuxna inlägg jag kommer skriva i den här tråden. Men, jag har för första gången i mitt liv ätit pyttipanna (från påse) och prinskorv utan att knorra eller be om något annat! :eek: Tyder det på att jag äntligen börjar bli lite väluppfostrad? Vuxen?!

(okej, jag skulle aldrig göra det själv om jag får välja men innan har jag hellre gått hungrig än att ens smaka på det eftersom det är VIDRIGT men nu har jag liksom ätit det när jag blivit bjuden. Jag känner inte igen mig själv)
Jag ÄLSKAR påspyttipanna! (Det enda som är/var ännu godare är burkpyttipanna i min barndom, men jag tror att det har gått ur mode, tyvärr.)

@Petruska, det låter som om problemet är matlagningsanalfabetens inställning till situationen, inte situationen i sig? Kan du inte med hurrarop och allmänt uppsluppen stämning förmedla hur mycket hen bidrar genom sällskap, spirituell konversation och vindrickande medan du lagar mat?

Jag skulle gladeligen laga mat jämt om det innebar respit från andra trista sysslor. Mycket hellre det än äta trist i rättvisans namn.
Ja, din beskrivning av situationen är min upplevelse, så att säga. Matlagningsanalfabeten verkar istället tycka att det är situationen som är problemet.

Jag försöker göra ungefär som du säger - och jag delar helhjärtat din inställning i frågan - och jag tänker fan inte äta trista stekta grönsaker varannan gemensam måltid för rättvisans och jämställdhetens skull! Det får vara någon måtta!

Med barn närvarande hade jag av genuspedagogiska skäl kunnat tänka mig att offra någon måltid emellanåt på rättvisans altare, men med vuxna barn måste jag väl få göra det jag trivs med!?

Just nu tar jag vad jag har.
Idag blev det kokt potatis med någon form av "köttbulle"gryta. Köttbullar, lök, soja, mjölk och lite krydda. Var väl inte så att mina smaklökar dansade men det var bättre än inget.

Godare däremot var mina hembakta ostfrallor.

Du gillar väl inte heller att laga mat. Hur skulle du göra om du tex delade ett semesterhushåll några veckor med någon som ivrigt och gärna lagade maten?
Jag funderade förstås på det när jag såg din frågeställning. Jag hade nog skamlöst satt mig vid köksbordet med ett glas vin, fört intressanta och spirituella samtal med kocken och sedan utstött njutningsfyllda läten under ätandets gång. På inga villkor skulle jag vilja bli inblandad i matlagningen, jag skulle bara känna mig kontrollerad och rädd att skära tomaten på fel håll osv.

Men jag skulle nog be att få stå för efterrätter t ex i form av exklusiv FÄRDIGKÖPT glass och bjudit ut kocken på ett par middagar.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar