Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
En stor räkmacka med ägg, räkor, salladsblad, små körsbärstomater, citron och lagom lite aioli på en skiva surdegsbröd.
Det passade mig perfekt.

Senast ändrad:
Först ett glas rött på jobbet, sedan panerad ost med tartarsås, klyftpotatis och ett par kålvarianter på pub. Vatten till pga både småfet och pank.

@Anna - inte såld på svenska äpplen??
Själv är jag galen i dem och uppmanar maniskt mina barn att lukta på dem varje gång de får ett (känner ni vad underbart de doftar? De är släkt med rosorna, känner ni att det doftar ros?? Ser ni vilken vacker färg??) De bara jaja, suck.

Jag vet inte om jag inbillar mig men jag tycker att jag får en konstig "hinna" på tänderna av dem som är obehaglig! Smaken är ju god, det är den. Jag får försöka vänja mig till :)

@Anna - inte såld på svenska äpplen??
Själv är jag galen i dem och uppmanar maniskt mina barn att lukta på dem varje gång de får ett (känner ni vad underbart de doftar? De är släkt med rosorna, känner ni att det doftar ros?? Ser ni vilken vacker färg??) De bara jaja, suck.

Instämmer helt! :up: BARNEN kommer säkert att uppskatta det när de är vuxna (alternativt tjäna grova pengar på att skriva en bok om sitt barndomsäppeltrauma :p).

Igår kväll bakade jag till jobbets fika, långpannekaka med hallon och vit choklad och en plåt kladdkakecookies. Låt oss hoppas att de smakar lika bra som de doftade ;) Jag är ju ingen "bakare" egentligen, men det är ändå rätt mysigt.

Jag åt middag också, förresten, smetade dijonsenap på två lövbiffar och fyllde med lite vitlöksost. Hackade ner lite champinjoner (FÄRSKA), fräste alltihop och hällde på en skvätt matlagningsgrädde och balsamico. Kokt potatis till vilket var gott under omständigheterna ;)

Mina fem pence på Kina: jag var där i tre veckor och reste mest runt på landsbygden kring Xian, det var drygt tio år sedan. Gick ner 8 kg på de här veckorna pga att maten var så vidrig!! Det var broskigt kött och djurfötter- och näbbar. Jag åt bara ris och någon grön algblandning som de alltid hade som tillbehör. Två kvällar åt jag mig mätt; båda var i Beijing. Ena kvällen på dumplingsrestaurang och den andra kvällen åt jag Pekinganka. Frukosten minns jag inte ens så tvivlar på att det var något jag åt. Led mig igenom dessa veckor, men tror det mesta hade att göra med att det var väldigt fattig landsbygd.

Igår var jag hembjuden på en Halv åtta hos mig-middag med några vänner. Vi har pratat om det jättelänge, men det lär inte bli någon "en gång i veckan-grej" utan lite mer sällan...
Hen bjöd på gratinerade enchiladas fyllda med sötpotatis, svarta bönor och fetaost, samt plocksallad och gräddfil. Lite tacos-känsla sådär. Det var väldigt gott, fick lite sötpotatisinspiration. Äppelpaj med smul och vaniljsås till efterrätt (jag försökte "MEJA SMULOJ" men har uppenbarligen inte samma charm som mitt kusinbarn :grin: ).

Mina fem pence på Kina: jag var där i tre veckor och reste mest runt på landsbygden kring Xian, det var drygt tio år sedan. Gick ner 8 kg på de här veckorna pga att maten var så vidrig!! Det var broskigt kött och djurfötter- och näbbar. Jag åt bara ris och någon grön algblandning som de alltid hade som tillbehör. Två kvällar åt jag mig mätt; båda var i Beijing. Ena kvällen på dumplingsrestaurang och den andra kvällen åt jag Pekinganka. Frukosten minns jag inte ens så tvivlar på att det var något jag åt. Led mig igenom dessa veckor, men tror det mesta hade att göra med att det var väldigt fattig landsbygd.

Jag har nästan samma erfarenhet av Vietnam. Mycket brosk och kycklingfötter på små ställen. Åt dock något av det godaste jag ätit där också, men då var priset ett helt annat.

Idag blir jag bjuden på lunch igen och sedan även på vegetarisk buffé på kvällen. Jag är försiktigt optimistisk om båda, men det kommer inte att bli överväldigande då det är Staten som bjuder.

Tillägg: Obs! Jag är helt ok med detta! Jag önskar inte att gå på lyxrestaurang för skattebetalarnas pengar.

Förresten, det här med att vara så där lite lagom fixerad vid mat, intresserad av mat och tänka på mat stor del av tiden. Något säger mig att jag i alla fall delvis är bland själsfränder i den här tråden i det avseendet.

Om ni hade någon närstående - partner eller vän - som ni åt tillsammans med relativt ofta och då vanligen under (tillfälligt) gemensamt hushåll - och den andra personen var helt ointresserad av mat. Om personen så gott som aldrig kommer på något hen är sugen på, aldrig går och tänker ut något gott och tidsödande att laga till helgen et cetera. Hur skulle ni då lägga upp det hela? Vem skulle laga maten, vem skulle projektleda maten?

Skulle ni tona ner era egna önskemål och liksom mötas på mitten med den andra personen? Eller skulle ni helt enkelt ta över hela matlagningen själva? Eller skulle ni försöka förmå den andra personen att bli mer inriktad på mat än hen spontant är?

Vilken av de här båda rollerna skulle ni uppfatta som den jobbiga?

Har någon lust att spåna med mig?

Förresten, det här med att vara så där lite lagom fixerad vid mat, intresserad av mat och tänka på mat stor del av tiden. Något säger mig att jag i alla fall delvis är bland själsfränder i den här tråden i det avseendet.

Om ni hade någon närstående - partner eller vän - som ni åt tillsammans med relativt ofta och då vanligen under (tillfälligt) gemensamt hushåll - och den andra personen var helt ointresserad av mat. Om personen så gott som aldrig kommer på något hen är sugen på, aldrig går och tänker ut något gott och tidsödande att laga till helgen et cetera. Hur skulle ni då lägga upp det hela? Vem skulle laga maten, vem skulle projektleda maten?

Skulle ni tona ner era egna önskemål och liksom mötas på mitten med den andra personen? Eller skulle ni helt enkelt ta över hela matlagningen själva? Eller skulle ni försöka förmå den andra personen att bli mer inriktad på mat än hen spontant är?

Vilken av de här båda rollerna skulle ni uppfatta som den jobbiga?

Har någon lust att spåna med mig?

Jag lagar maten helt enkelt. Annars skulle vi leva på pennepasta med tomatsås och vid fest lite parmesan. Min partner älskar god mat, men är ingen fena i köket direkt. Är inte särskilt drivande alls i vad vi äter, utan tycker (på riktigt) att allt är gott utom gröt... Ibland kräver jag hjälp med förslag eftersom jag tycker det kan vara svårt att känna gudomlig inspiration 7 dagar i veckan.
Min partner har jobbat mycket kvällar dessutom, vilket gjort det svårt att dela på matlagningen. Det ska ändras, så vi kommer hjälpas åt mer. Jag räknar dock med att få projektleda en del, men kan leva med det i detta fall. Jag har ju inte diskat på 8-9 år... men kag lagar hellre maten än äter trist mat, jag tycker det är kul och avslappnande i vanliga fall.

Jag lagar maten helt enkelt. Annars skulle vi leva på pennepasta med tomatsås och vid fest lite parmesan. Min partner älskar god mat, men är ingen fena i köket direkt. Är inte särskilt drivande alls i vad vi äter, utan tycker (på riktigt) att allt är gott utom gröt... Ibland kräver jag hjälp med förslag eftersom jag tycker det kan vara svårt att känna gudomlig inspiration 7 dagar i veckan.
Min partner har jobbat mycket kvällar dessutom, vilket gjort det svårt att dela på matlagningen. Det ska ändras, så vi kommer hjälpas åt mer. Jag räknar dock med att få projektleda en del, men kan leva med det i detta fall. Jag har ju inte diskat på 8-9 år... men kag lagar hellre maten än äter trist mat, jag tycker det är kul och avslappnande i vanliga fall.
Ja, jag lagar normalt sett också hellre maten än äter trist mat. Och skulle det någon dag emellanåt kännas tvärtom, brukar det inte vara ett problem. Just trist mat är lätt att uppbringa, både genom att bihustrun - som detta så klart handlar om egentligen - lagar maten, eller genom att köpa något simpelt någonstans.

För mig är valet tveklöst under omständigheterna att jag tar projektledning och genomförande, och så tex slipper diska (eller slipper något annat). Jämfört med att rättvist turas om och så tvingas äta trist mat som dessutom lagats under ångest från bihustruns sida, vilket jag inte lyckas helt värja mig mot.

Bihustrun är inne på att klura ut en mer kreativ lösning, och är inte alls nöjd med rådande ordning - med sig själv, alltså - men jag hyser inget hopp.

Egentligen gäller samma mönster mellan mig och en av mina bästa kompisar, men vi äter ihop så pass sällan att det kan kvitta. Dessutom bjuder den kompisen nästan alltid mig när vi äter ute, som kompensation. Men även i det fallet är det hon som inte bidrar med matlagning som är obekväm med upplägget, medan jag ser rätt kallsinnigt och pragmatiskt på saken.

@Petruska
Jag skulle nog försöka engagera den andra parten (jag är alltså den som gillar att planera och laga maten :D ) men om den verkligen var helt ointresserad så är jag lika nöjd med att den bara sitter vid bordet i köket med ett glas vin medan jag roddar runt. Så ser det typiskt ut i min storasysters hem, hon sitter i köket och dricker vin och pratar (med mig bredvid om jag är på besök!) medan sambon flamberar och sous vidar. Dukar och hackar lite lök.

Grattis förresten, alltid trevligt att bli bjuden på mat flera dagar!

Nu har jag hittat lämpliga ingredienser till att göra egna vietnamesiska vårrullar! @VLMF - är det du som är expert? Har du några tips till en novis? Tänker mig glasnudlar, räkor, avokado, salladslök. Ska det vara något mer grönt? Gurka?

Hur bär jag mig åt, förutom det uppenbara? ;)

Låter som en bra start @Anna !
Något crisp behövs också, jag brukar köra på hackade jordnötter eller cashewnötter, samt både mynta och koriander i. Morot som hyvlats med skalaren i långa smala remsor är också trevligt, liksom gurka i tunna stavar.

Sedan dipsås! Min favorit är med hoisin, soja, limejucie, riven ingefära och chili. En annan är med limejuice, fisksås, chili och sesamolja.

Ja, jag lagar normalt sett också hellre maten än äter trist mat. Och skulle det någon dag emellanåt kännas tvärtom, brukar det inte vara ett problem. Just trist mat är lätt att uppbringa, både genom att bihustrun - som detta så klart handlar om egentligen - lagar maten, eller genom att köpa något simpelt någonstans.

För mig är valet tveklöst under omständigheterna att jag tar projektledning och genomförande, och så tex slipper diska (eller slipper något annat). Jämfört med att rättvist turas om och så tvingas äta trist mat som dessutom lagats under ångest från bihustruns sida, vilket jag inte lyckas helt värja mig mot.

Bihustrun är inne på att klura ut en mer kreativ lösning, och är inte alls nöjd med rådande ordning - med sig själv, alltså - men jag hyser inget hopp.

Egentligen gäller samma mönster mellan mig och en av mina bästa kompisar, men vi äter ihop så pass sällan att det kan kvitta. Dessutom bjuder den kompisen nästan alltid mig när vi äter ute, som kompensation. Men även i det fallet är det hon som inte bidrar med matlagning som är obekväm med upplägget, medan jag ser rätt kallsinnigt och pragmatiskt på saken.

Jag talar kallsinnigt om för sådana att jag gillar att laga mat själv men uppskattar sällskap i form av vindrickande, konverserande gäster.
En del dylika tar ibland med dessert eller förrätt vilket kan vara enklare att göra/köpa, det är en bra kompromiss tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
641
· Visningar
28 736
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 122
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar