Tittar in i ditt kök, del 12

Status
Stängd för vidare inlägg.
Wok på muurikka över öppen eld! Vitkål, morötter, fänkål (från Möllan, jappjapp), röd och gul paprika, zucchini, rödlök, egenodlade vitlök och lokalproducerad kycklinglårfilé. Rödvin till och snart blir det vaniljglass med varma hallon (nyplockade från allmänningen) som efterrätt. Vacaylife :D (Åt mjukglass med chokladdopp till lunch idag..)
Finns det någon kulinarisk poäng med muurikka? Förutom att det verkar roligt, alltså.

Egentligen är det bara effektfullt! Men här i stugan har vi bara två små kokplattor och inga vidare stekjärn, så en wok till fyra hungriga personer hade blivit jobbigt. Muurikkan är ändå 58 cm i diameter så just här i sommarstugesammanhang har den en praktisk funktion också :)
Jag kom på mig med att tycka att de inte är så dyra ändå, på Coop häromdagen. :angel:

Kelda toscansk tomatsoppa (gillar inte den men sambon envisas), pannkakor med jordgubbssylt till efterrätt. VATTEN i glaset.

Totalt elände på såväl mat- som kultur (och joggnings!)- fronten. All energi går åt åt att överleva vardagen (inte så allvarligt som det låter, "bara" semester med två ungar). Samt försöker leva snålt.

Blir lite provocerad av inlägg om frasig röding, hembakade vaniljbullar, hallonorgier och filodegsrullar.

Premiär på Oumph. Stekte den med ostronskivling i ingefära-vitlök-chili, värmde frysta sojabönor i sesamolja, sesamfrön och salt, piggade upp ramennudlar i lite fisksås. Arrangerade allt på ett fat och strödde över hackad salladslök. Jag var verkligen sugen på salt och umami!

Imorgon blir det premiär på egna vaxbönor.

Igår åt vi grillade bläckfiskringar, salsitcia(stavning?), heta deli-chorizo och kungsräkor.
Till det hade vi grillade smör- och krydd-knyten med blomkål och broccoli.

Idag åt vi grillad fläskcarre, grillade majskolvar och hemgjort gryddsmör.
Till det sallad.

Gott båda mål!

Finns det någon kulinarisk poäng med muurikka? Förutom att det verkar roligt, alltså.

Nja säger den galna grillaren :D men framförallt tycker jag att de är vansinnigt dyra. Man betalar väldigt mycket för att det står Muurikka på förpackningen :meh: Skulle jag köpa en skulle det blir någon kopia så man inte blir helt rånad (man måste ju ha råd att köpa mat att laga på den också!).

Nu har ju jag de grillar jag behöver men jag skulle hellre lägga pengarna på en bra grill än en Muurikka. Hade jag alldeles för mycket pengar skulle det bli en sådan här:
products-xl-with-mates.jpg

Totalt onödig och vansinnigt dyr men den ger mig svåra vill ha-vibbar :D

Senast ändrad:
Nja säger den galna grillaren :D men framförallt tycker jag att de är vansinnigt dyra. Man betalar väldigt mycket för att det står Muurikka på förpackningen :meh: Skulle jag köpa en skulle det blir någon kopia så man inte blir helt rånad (man måste ju ha råd att köpa mat att laga på den också!).

Nu har ju jag de grillar jag behöver men jag skulle hellre lägga pengarna på en bra grill än en Muurikka. Hade jag alldeles för mycket pengar skulle det bli en sådan här:
products-xl-with-mates.jpg

Totalt onödig och vansinnigt dyr men den ger mig svåra vill ha-vibbar :D
Jag tänkte inte ens att Muurikka är ett märke. :D Det skulle SJÄLVKLART bli en kopia! De jag såg var helt säkert kopior (och kändes inte så dyra).

Mycket fin grill! Den har du säkert råd med!

Innan klockan slog elva hade jag hunnit koka hallonsylt på nästan 1 kg hallon ( de som inte åts upp till glassen igår eller i yoghurten imorse) och rensat 1,2 kg krusbär (både röda och gröna sorten), men den här gången håller jag sorterna separerade. Marmeladkok strax.

Vi är bjudna till svärföräldrarna på palt idag. Men eftersom jag har tid bokad med massören som ska komma och behandla min häst så slipper, eller förlåt, jag menar ju missar :o;):laugh: jag det. Får fundera på vad jag ska laga när jag kommer hem.

Det blev snabbnudlar till lunch. :o

Vi är bjudna till svärföräldrarna på palt idag. Men eftersom jag har tid bokad med massören som ska komma och behandla min häst så slipper, eller förlåt, jag menar ju missar :o;):laugh: jag det. Får fundera på vad jag ska laga när jag kommer hem.

Det blev snabbnudlar till lunch. :o

Jag vägrar palt. Stabbigt, fettbildande och inte gott.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med...
31 32 33
Svar
646
· Visningar
28 873
  • Låst
Kropp & Själ Startar en ny tråd, det börjar väl bli dags! Här blev det älgbiff med ljumma grönsaker, min kropp sa att den behövde lite kött efter...
109 110 111
Svar
2 202
· Visningar
114 134
Senast: ullo
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det satte rejäl fart under sensommaren 2007. Jag skulle fotografera på min väns bröllop. När jag kommer dit börjar jag fumla med min...
Svar
0
· Visningar
1 752
Senast: cassiopeja
·
Övr. Hund Jag vill berätta för er om en mycket speciell hund. En Finsk lapphund kom till oss den 25:e September 1997. Jag satt hemma hos min...
2
Svar
25
· Visningar
3 749
Senast: Disen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar