Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Lunchen igår bestod av mandolinad fänkåls-, purjo- och morotssallad med ni vet vad och återigen, sparris. Smulad feta(ekologisk lagrad från Fontana, "nyhet", och jag hade nog väntat mig mer... spritsighet) och svarta bönor.

Middagen, ja, den bestod mest av galiamelon, äpple och hasselnötter.

Eftersom hushållerskan på det här stället (läs: jag) inte har skött diskningen på ett tillfredställande sätt hade vi bestämt att vi skulle äta (ful)pizza i går för att hinna ikapp med diskandet. Jag vet inte om jag omedvetet drog ner på frukost (knäckemacka med philadelphia och rökt kalkon) och lunch (blodpudding med smörstekta äppelskivor + en halv banan till efterrätt), för när middagstid närmade sig var jag vrålhungrig. Jag såg fram emot att i det närmaste få inhalera min margerita (apropå diskussionen i Vikttråden om hur man förtär pizza), men när jag bara hade hunnit äta typ en och en halv slice ville BARNET "komma till mamma" och somnade på två sekunder i min famn! Försök liksom inhalera pizza med en 2,5-åring i famnen. :cautious: Så jag fick äta den långsamt och HANN BLI MÄTT INNAN DEN VAR SLUT. :arghh: Inte okej. Så självklart åt jag upp hela ändå och fick pizzakoma. Först nu börjar jag känna mig redo för frukost.

Det har jag också undrat över när släktingar sagt så. Bamba är ju kort för barnmatsbespisningen, men himmel så fult ord!
Jag har växt upp med bamba så jag har aldrig tänkt på om det är fult eller inte eller hur det kan uppfattas av andra öron. För mig är det en naturlig del av barndoms/skoltidsminnen.

Kul att höra hur andra uppfattar det.:)

Idag lyckades jag ta mig till torget! Köpte jordgubbar, vattenmelon, rabarber, körsbär (hutlösa 180 kr/kg, köpte nästan ett halvkilo), blandade grönsaker, och tre krukor till min balkong: mynta, basilika och citrontimjan (den är KANONGOD att strössla över sallader. Tipstipstips!). Nu väntar jag bara på att ruccolan och koriandern ska ta sig ordentligt så är det en bra mat-balkong :D

Tror dagens lunch får bli melon-mynta-fetasallad. Som huvudrätt!

Jag köpte också vattenmelon idag. Så härligt somrigt! :D

Middagen kommer bli wokade champinjoner, vitkål och sockerärtor i tortillas med en soyghurt/hot sweet chili-såsblanding samt ett par andra chilisåser.

Jag har fräst champinjoner och oumph i massa vitlök och ingefära. Sen i med broccoli, salladslök, och mittbiten av gemsallad. Hällde över shoyu, ostronsås och lite chili samt lime.
Toppade med nudlar gjorda på potatis.

Åts i salladsblad, nötter som valfri topping samt en chilidressing.

Sjukt gott enligt samtliga, jag åt en liten portion motsvarande kcal-mängden i en påssoppa.

Det är kallt och äckligt här så jag hade egentligen velat äta någon värmande gryta eller soppa men vi hade tagit fram kräftor på tining så det blir skaldjursfrossa med plock. Jag vill ha edamamebönor till och eventuellt att jag fyller några champinjoner för att få något varmt.

Det är kallt och äckligt här så jag hade egentligen velat äta någon värmande gryta eller soppa men vi hade tagit fram kräftor på tining så det blir skaldjursfrossa med plock. Jag vill ha edamamebönor till och eventuellt att jag fyller några champinjoner för att få något varmt.
Du skriver ofta om fyllda champinjoner. Vad fyller du dem med?

Jag åt lunch ute idag, en gudomlig gravlax med dillstuvadpotatis och deras egen sås (to die for):heart så ikväll blev det kycklingrester, plommontomater och lite ost.

Matvetesallad med meloner, stekt halloumi, cashewnötter och oliver. En röra med avokado till det (tyvärr rätt tråkig eftersom avokadon var stenhård :down: ) och nybakad (och hembakad) rågsurdegsbaguette.

Gjorde även vanilj- och rabarberglass till efterrätt i min loppisfyndade glassmaskin. Smaken var fenomenal men konsistensen lite tråkig. Får göra nytt försök imorgon :D

Du skriver ofta om fyllda champinjoner. Vad fyller du dem med?
Jag fyller mina med (oftast) med smör, vitlök, mie de pain (finrivet) hackad persilja, rivet citronskal och hackade champingnon stjälkar. Blandar ihop och fyller. En annan variant är med kalvfärs och ingredienserna ovan men mindre mie de pain och vitlök.

Linsallad på röda linser, ugnsrostad fänkål med parmesan, stekt grön sparris med citronzest och hasselnötter, salsiccia. Rött vin.

Till lynch belv det äggröra, smörstekta nässlor (nässlor är en av få saker jag steker i smör), plommontomater, rödbetor och olivbröd. Det finns faktiskt ett bra bageri i centralorten från sommarhuset räknat OCH ett ganska bra i "byns" centrum!

Jag planerar en liten 17 mai fest (6 prs). Tänkte göra det lite Tapas-aktigt med en skandinavisk touch.
Jag har tänkt mig egen gravad lax, rökt lax, äggröra, inlagd strömming, en sill, ankpate och några charkuterier och några brödvarianter.
Tacksam för andra tips.

Jag planerar en liten 17 mai fest (6 prs). Tänkte göra det lite Tapas-aktigt med en skandinavisk touch.
Jag har tänkt mig egen gravad lax, rökt lax, äggröra, inlagd strömming, en sill, ankpate och några charkuterier och några brödvarianter.
Tacksam för andra tips.

Kul! Ska fundera till imorgon:)

Tacksam för andra tips.
Klippt gräslök på äggröran är viktigt, tycker jag.

Var bor du? Jag som har västkustanknytning hade velat ha med makrill och något med pepparrot.

Lite ost?

Hemma gör vi ofta en sallad som i princip är gazpacho fast som sallad, inte som soppa. Den passar till allt utom sillen.

Något med renkött? Något med hjortron? Små pajer med hjortonsylt om blåmögelost? Något med rabarber med tanke på säsongen? Smörstekta nässlor bredvid äggröran?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka