Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
I fredags pappas goda lasagne. Igår italiensk gelato på Fridhemsplan (pistage och hallon - dog goddöden!) och sen torskrygg, vit sparris med chorizo och krossad potatis med massor av dill. Jag gjorde mig till och fixade blåbärscheesecake med vit choklad igen - bättre än förra gången, tweakade med limeskal och tre gånger så mycket blåbär - plockade på tomten på landet. Längtar redan efter det mörka brödet från Fabrique och cheddar till frukost :love:.

@athena_arabians

Då var min debut som "räk-rökare" avklarad med hyfsat resultat. Följde din beskrivning slaviskt och tog räkorna frysta.
Första omgången hade bra röksmak men blev sega, inte helt oväntat. Andra omgången, bra konsisens men för lite röksmak och tredje godkänt. Lite mer övning och jag är klar för att ge dig en match;)

Skämt åsido, det var lättare än jag trodde men finliret är inte helt på plats.
Jättestort tack för hjälpen!!!:love:

@Thomasine och @athena_arabians

Nu börjar jag leka med tanken på att röka räkor i en grill i sommar. (Älghjärtan och hela hjortar och liknande, får dock vänta.) När ni tar frysta räkor, köper ni en påse frysta räkor då eller bör man ta räkor av bättre kvalitet, tex båtfrysta från fiskbutiken?

Nu börjar jag leka med tanken på att röka räkor i en grill i sommar. (Älghjärtan och hela hjortar och liknande, får dock vänta.) När ni tar frysta räkor, köper ni en påse frysta räkor då eller bör man ta räkor av bättre kvalitet, tex båtfrysta från fiskbutiken?
Jag köpte en påse frysta grönlandsräkor på ICA. Hade inte tid att åka till hamnen men det är säkert ännu bättre. Eller du kan köpa färska och frysa själv antar jag.
Ävn jag väntar med större projekt men jag tänkte testa lax med enris senare i sommar.

@athena_arabians

Då var min debut som "räk-rökare" avklarad med hyfsat resultat. Följde din beskrivning slaviskt och tog räkorna frysta.
Första omgången hade bra röksmak men blev sega, inte helt oväntat. Andra omgången, bra konsisens men för lite röksmak och tredje godkänt. Lite mer övning och jag är klar för att ge dig en match;)

Skämt åsido, det var lättare än jag trodde men finliret är inte helt på plats.
Jättestort tack för hjälpen!!!:love:

Så roligt att höra! :up:

Det är ju naturligtvis som med allt annat, övning ger färdighet. Det viktigaste är att man törs experimentera. Jag kan ju säga att långt ifrån alla mina experiment blir lyckade :p

Det går alldeles utmärkt med vanliga frysta räkor från livsmedelsaffären. Givetvis blir det godare med båtfrysta men jag skulle nog rekommendera att öva på lite billigare räkor till att börja med.

Syrenveden, för övrigt. Ska det vara levande syrenträ eller dött/torkat? (Ved från syren i någon omfattning har jag helt enkelt inte, men jag har syrener och där finns lite dött just nu som jag ska såga bort när det blir lite varmare.)

Syrenveden, för övrigt. Ska det vara levande syrenträ eller dött/torkat? (Ved från syren i någon omfattning har jag helt enkelt inte, men jag har syrener och där finns lite dött just nu som jag ska såga bort när det blir lite varmare.)

Det kvittar men ta gärna de som är lite tjockare så det inte blir så mycket bark. Blir det för mycket bark kan det bli beskt.

Jag rökte faktiskt ost en nyårsafton ganska nyligen. Det finns en dansk sorts rökt färskost som jag försökte få till med hjälp av beskrivningar på nätet. Osten precis som räkorna har ju den fördelen att den är ätfärdig redan före rökning, rökningen är smaksättning snarare än tillagning för att få råvaran ätlig. (Om man då jämför med ett rått älghjärta, det måste ju tillagas på något vis, det måste inte räkor och ost, eller, ja, räkorna är ju redan kokta helt enkelt.) Det känns tryggare med sådana råvaror, tycker jag.

@athena_arabians Har du rökt lax med enris någon gång?

Nej, det blir för kraftigt. Enris ska man använda som försiktig krydda, det går inte att röka med bara den för då blir det beskt. Man gör det inte ens till älg som tål lite rejäla smaker. Använd al och stoppa in någon kvist enris. Jag rökte regnbåge på det sättet när jag invigde den stora röken.

Det är givetvis en smaksak men jag tycker äpple/syren krockar lite med enris så jag använder aldrig dem tillsammans. Jag skulle heller aldrig använda en till räkor.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka