Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Har varit på 30-års kalas idag där det bjöds på fantastisk mat.
Kall inkokt lax, sparris, rädisor, potatissallad med vårlök, pulled pork, västerbottenpaj och massor av olika såser/röror som guacamole, hollandaise, salsa verde och hemgjord ketchup. Sega frallor, typ ciabatta och Bregott med havssalt som tillbehör. Så gott!

Eftersom jag är en ansvarskännande vuxen (läs, jag var chafför) snyltade jag av barnens festisar som dryck till maten. Lärde även några små barn hur en matar en tiggande hund vid bordet :o som den ansvarskännande vuxna jag är :D

Tårtan hade jag bakat och den var helt klart över förväntan; nötmaräng med smörkräm, grädde och jordgubbar.

Jag är fortfarande mätt och lite lätt illamående :D :up:

Inkokt lax har jag planerat för nästa vecka! Var det en vinnarl-lag? Allt lät iofs kanongott :)@Killaloe
Jo men det var gott! Det blev en väldigt mild, men tydlig, laxsmak som var trevlig. Dock försvann den lite när allt annat var så kraftigt i smaken, så den hade nog vunnit på snälla primörer eller liknande som tillbehör :)

Jag lagade god mat i lördags, när vädret var lite tråkigt och jag kände för att stå i köket. Det blev dubbelmarinerad helstekt fläskytterfilé (eller benfri kotlettrad, dårå), med färskpotatissallad med kapris och rädisor och "het gurksallad", vilket visade sig vara ett väldigt smaskigt, fräscht och ja, hett, tillbehör. Jag hade ingen fisksås så använde japansk soja istället, vilket blev gott men satte lite tråkig färg.

Idag konstaterat att BARNET är glutenintolerant. Vi tar det med jämnmod, efter att ha kört en månad är vi invanda och tucker det är rätt enkelt. Ska nu börja baka eget bröd vilket jag skjutit på av praktiska skäl.

Nu går mitt kylskåp nästan inte att stänga, är fullproppat med scandinaviska Tapas-varianter till morgondagens 17 mai party. Återstår att röka räkor i morgon och hoppas på det bästa.

Med benäget ide-bistånd av @Hyacinth , @Petruska och @athena_arabians ser menyn ut som följer:
Inlagda strömmingsflundror, vitlökssill, gubbröra, gravad och rökt lax, blandade chakuterier (salami, lufttorkad skinka, ankpate med cumberlandssås, dillstuvad färskpotatis, brännvinsost, tryfflost och brie, surdegs- och knäckebröd (Siljans).

Äggröra och sallad gör jag i morgon, gästerna kommer 16 så jag har en del tid i morgon fm.
Passande drycker är inhandlade..

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka