Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Petruska Tack för ideer!:heart
.
Jag har också västkustanknytning, bor utanför Alingsås med rötter i Halland och Skåne.
Gräslök på äggröran är ett måste. Smörstekta nässlor har jag aldrig prövat men det låter gott, förväller du först eller steker direkt?
Gazpacho sallanden låter fräscht, det skall jag notera
Renstek med pepparrotskräm låter bra och någon form av makrill
Osten är också klar

Desserten är redan klar det blir rabarberpaj med vaniljsås

Jag planerar en liten 17 mai fest (6 prs). Tänkte göra det lite Tapas-aktigt med en skandinavisk touch.
Jag har tänkt mig egen gravad lax, rökt lax, äggröra, inlagd strömming, en sill, ankpate och några charkuterier och några brödvarianter.
Tacksam för andra tips.

Är man vaken så är man...

Löjrom? Det är ju vansinnigt gott. Som det är med sked:D eller en liten klassisk toast på gott bröd eller på våffla. Våffla med löjrom, gräslök, finhackad rödlök och lite gräddfil.

Gubbröra:love: jag älskar gubbröra!

Kallrökt röding eller lax med rosépeppar är mums!

@Thomasine: Jag har aldrig rökt något i en klotgrill men vet flera som gör det (svägerskan tex). Det som är viktigt med räkor är att de inte blir för varma för då blir de sega men får inte tillräcklig röksmak. Om jag vore du skulle jag testa några gånger innan. Det är lätt att beskriva hur man gör men det behövs lite övning för att det ska bli bra. Mycket går på känsla :D

Har du någon briketthållare? Det är bra om man röker i klotgrill, annars får du se till att briketterna ligger väl samlat åt ena sidan. Välj rökträ, äpple, syren och pecan är utmärkt till räkor men al fungerar också. Absolut inte en eller hickory, det blir för kraftigt. Röklåda behöver man inte, två små aluminiumformar (lägg dem dubbelt) är lika bra. Ha lite vatten i formen (lite mer om du använder rökflis, lite mindre om det är bitar) och lägg den på de varma briketterna.

När rökveden börjar ryka lägger man i räkorna på den sidan där briketterna inte är och snabbt på med locket så röken inte försvinner och rökveden inte tar eld. Passa dem så de inte blir för varma eller för rökta (majoriteten av de man köper på affär är för hårt rökta :yuck:).

Fråga gärna mer om min förklaring var luddig :) jag är lite trött så här på morgonen, det blev lite sent igår :p

Champinjoner fyllda med creme cheese som man kryddat på helt valfritt sätt och sen kör i ugnen är också väldigt gott :d

Igår hade jag en kompis på middag, vi gjorde tzayspett med en stuvning på champinjoner, ramslök, soltorkade tomater, cf och dijon. Matvete/rött ris-blandning till och mumsig melonsallad. Drack två glas bubbel på balkongen i solen och sen några glas rosé till maten så nu är jag med i sommaren! :D
(Behöver nog faktiskt ta en alvedon nu på morgonen och det är inte pga foten. Är uppenbarligen numer en vin-lättviktare).

Är man vaken så är man...

Löjrom? Det är ju vansinnigt gott. Som det är med sked:D eller en liten klassisk toast på gott bröd eller på våffla. Våffla med löjrom, gräslök, finhackad rödlök och lite gräddfil.

Gubbröra:love: jag älskar gubbröra!

Kallrökt röding eller lax med rosépeppar är mums!
Huur kunde jag glömma gubbröra, jag älskar också gubbröra.:heart

Tack snälla @athena_arabians !:love:
Jag har briketthållare så det var ett bekymmer mindre. Jag tar en screen print av din beskrivning så skall åka i väg i morgon och handla räkor, rökflis/spån och aluminiumsformar och testa.
Jag tycker inte heller att rökta köperäkor är optimalt men det får gå ibland. Har lite kort om tid för att öva flera gånger.
Hör av mig om problem

Tack snälla @athena_arabians !:love:
Jag har briketthållare så det var ett bekymmer mindre. Jag tar en screen print av din beskrivning så skall åka i väg i morgon och handla räkor, rökflis/spån och aluminiumsformar och testa.
Jag tycker inte heller att rökta köperäkor är optimalt men det får gå ibland. Har lite kort om tid för att öva flera gånger.
Hör av mig om problem

Har du äppelträd/syren? Isåfall behöver du inte köpa rökspån. Håller du koll på temperaturen så tror jag inte du misslyckas, dvs greja inte med något annat när du röker. Det tar inte alls lång tid med räkor (jag kör dem direkt från frysen, annars får de inte tillräcklig röksmak tycker jag).

När det var Buke-träff här fick de som ville röka själva, jag hade startat röken och förberett eldningsved samt rökved :D

Det blev en pulversoppa som inte gjorde någon lycklig till frukost.
Desto lyckligare blev jag av en veggorulle från Kalf & Hansen till lunch. Det är något av det absolut godaste jag vet, de vegetariska frikadellerna är sanslöst goda.
Sen dålig bio med AVKOMMAN, som sen fick hänga med FADREN när jag hipstrade på Johan & Nyström med kamrat och en cappuccino.
Middag blev broccoli och edamamebönor med rikligt med salt och chili. Övriga lade till ris och currygryta.

@athena_arabians
Jag har syren, både vit och lila om det spelar någon roll.
Då fattas bara briketter och räkor, upptäckte just att briketterna var slut. Minns att jag och min engelske vän grillade vildsvinskorv i november och innan jag så att säga satte undan grillen för vintern.
Trevlig Pingst!

Semikass matdag här, men middagen blev åtminstone god och ungefär så tidskrävande som jag orkade: stekta halverade knipplökar, stekt mandolinad morot(det är verkligen löjligt gott för att vara så enkelt och billigt), hoummus, fänkålssallad med äpple och salt rostad mandel(mandolinen igen!).

@athena_arabians
Jag har syren, både vit och lila om det spelar någon roll.
Då fattas bara briketter och räkor, upptäckte just att briketterna var slut. Minns att jag och min engelske vän grillade vildsvinskorv i november och innan jag så att säga satte undan grillen för vintern.
Trevlig Pingst!

Färgen på syrenen kvittar, jag har både vit och lila bondsyren och har använt båda. Den lila ger en gudomlig likör också :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka