Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag trodde de redan fanns hos LCHF:arna? :confused:

:yuck: :D
Det gör väl det. Äckligast (förutom köttbotten på pizza) är det där "kaffe med fett" som verkar vara populärt. Bara tanken får det att vända sig i magen.

Fast jag kände mig lite LCHF-ig igår när jag gjorde varm choklad på en klump jordnötssmör som jag rörde ut i varmt vatten. :o (Men jag hade både havremjölk och socker i också.)

Kämpar på med det turkiska temat. Funderar på vad ordet kebab egentligen betyder. Lunchen bestod av ett stort, gott tunnbröd, lammfärsbollar med goda kryddor och pistaschnötter i, samt en ljummen variant av typ baba ganoush. Och så då "grönsakskebab". Visade sig vara som en sallad på fint skurna grönsaksbitar. Gott och kryddigt. Kan kebab kanske betyda ungefär finhackat?

Jättegott och kostade ca 90 kronor för två personer! :)

Det är rätt skönt att både partner och jag numera är omnivorer. Inte minst när man inte begriper ett enda ord på menyerna. Vi väljer nästan helt slumpmässigt för allt är ju ändå gott.

Även skönt att inte längre ha med sig BARN av likartade skäl. Omnivorer är inte ordet för de BARN jag har härdats av.

Kämpar på med det turkiska temat. Funderar på vad ordet kebab egentligen betyder. Lunchen bestod av ett stort, gott tunnbröd, lammfärsbollar med goda kryddor och pistaschnötter i, samt en ljummen variant av typ baba ganoush. Och så då "grönsakskebab". Visade sig vara som en sallad på fint skurna grönsaksbitar. Gott och kryddigt. Kan kebab kanske betyda ungefär finhackat?

Det är rätt skönt att både partner och jag numera är omnivorer. Inte minst när man inte begriper ett enda ord på menyerna. Vi väljer nästan helt slumpmässigt för allt är ju ändå gott.

Även skönt att inte längre ha med sig BARN av likartade skäl. Omnivorer är inte ordet för de BARN jag har härdats av.

Vad gott det låter! Enligt wikipedia är kebab bitar av grillat kött/fisk/grönsaker och det tycks ju stämma med din tolkning.

Beträffande att resa med barn var jag en riktig plåga att resa med som liten och ville veta i princip att inget kött gått förbi ens i närheten av min mat. Således var jag i konstant sockerchock under våra många resor eftersom det enda som var garanterat veggo var desserterna.:p
Betydelsen av "vegetariskt" kan ju dessutom variera lite och ibland innebära mat baserad på hönsbuljong eller en rätt som till största delen består av grönsaker, men som för smakens skull garnerats med lite stekt bacon. I mitt fall var det inte tal om att något gick att peta bort och jag tycker ganska synd om mina föräldrar såhär i efterhand. Så sjukt skönt att inte vara så petig längre och kunna blunda för eventuella korvstumpar i soppan...

Har gjort köttbullar i nödmatssyfte. Massa stekt lök, parmesan, vitlök, timjan och en skvätt tamari. Stekte dem i ramslökssmör, Så där kom ogräset.

Själv har jag ätit en makalöst klumpig chokladshake till frukost, potatispurjolökssoppa till lunch och mellanmål, sen blir det en påse potatispurjolökssoppa till middag. BARNET åt gårdagens korvgryta, PIPPIN ska få kikärtsbiffar i pitabröd.

Det låter ljuvligt, allting!

Kirskål till middag idag igen här. :D Gjorde vitkålspurén som @Killaloe länkade receptet till (tack!) och till den hade jag kirskål, kidneybönor och lök som jag stekte tillsammans och sedan rev och pressade citron över. Blev jättegott! Särskilt med tanke på att de enda kryddorna var salt, svartpeppar och citron. Vitkålspurén var helt i min smak! (Jag skippade creme fraichen.)

Så kul att du gillade kålpuren! @Trani låter ju dessutom som en betydligt mer välkomponerad maträtt jämfört med vad jag åstadkom :)
Det är din förtjänst! Eftersom du skrev att du inte tyckte det funkade med purén så tänkte jag att det var bäst att satsa på något stekt. Annars hade jag gjort en ratatouille eller liknande.

Beträffande att resa med barn var jag en riktig plåga att resa med som liten och ville veta i princip att inget kött gått förbi ens i närheten av min mat.
Tur för våra föräldrar att vi inte var vänner som barn och reste ihop :D
Mvh åt bara stekt ris med grönsaker under två veckors semester i Thailand pga vägrade äta något som var konstigt (typ tofu), kryddstarkt eller innehöll något animaliskt :up:

Tur för våra föräldrar att vi inte var vänner som barn och reste ihop :D
Mvh åt bara stekt ris med grönsaker under två veckors semester i Thailand pga vägrade äta något som var konstigt (typ tofu), kryddstarkt eller innehöll något animaliskt :up:
Åh, gud. Du med? Jag får lite ångest såhär i efterhand. Vilken mardröm att resa med någon som inte alls är road av att äta och med ständiga konflikter kring restaurangval. Från tioårsåldern åt jag såklart inget från McDonalds(principer) eller något som innehöll ägg(det gjorde jag hemma, men djurhållningen utomlands, djurhållningen!). Smör och grädde visste jag ju var farligt(hej minimjölksgenerationen). Alltså bra att jag var en unge med principer, men det kan inte ha varit lätt att rodda familjen på semestrar som aldrig bestod av stanna på ett hotell en vecka...

Åh, gud. Du med? Jag får lite ångest såhär i efterhand. Vilken mardröm att resa med någon som inte alls är road av att äta och med ständiga konflikter kring restaurangval. Från tioårsåldern åt jag såklart inget från McDonalds(principer) eller något som innehöll ägg(det gjorde jag hemma, men djurhållningen utomlands, djurhållningen!). Smör och grädde visste jag ju var farligt(hej minimjölksgenerationen). Alltså bra att jag var en unge med principer, men det kan inte ha varit lätt att rodda familjen på semestrar som aldrig bestod av stanna på ett hotell en vecka...
Hahaha det är du och jag trasten :love:

Blir helt plötsligt glad för min unge som i alla fall äter pasta (så länge det inte är någon sås på den såklart)

Har mest fikat idag :o så middag kommer bli mackor pga mätt och har ingen lust.

Har dock ätit lunch (eller brinner - sjukt störigt ord - som receptet föreslog att resultatet kunde ätas som) bestående av ugnsbakad quinoagröt med äpplen och kokosmjölk. Kiwi, apelsin, honung, granatäpple och pistaschnötter till. Gröten var rätt märklig men väldigt mättande och absolut ätbar.

Har mest fikat idag :o så middag kommer bli mackor pga mätt och har ingen lust.

Har dock ätit lunch (eller brinner - sjukt störigt ord - som receptet föreslog att resultatet kunde ätas som) bestående av ugnsbakad quinoagröt med äpplen och kokosmjölk. Kiwi, apelsin, honung, granatäpple och pistaschnötter till. Gröten var rätt märklig men väldigt mättande och absolut ätbar.
Nej, nej, nej. Lunch kan aldrig vara brinner. Hade du ätit din ugnsbakade quinoagröt(tillbehören lät goda!) på kvällen vore den brinner. Breakfast-dinner. Du åt nog brunch. Eller?:D
MVH
Besserwisser

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka