Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag instämmer och beklagar glutenintoleransen, @Hyacinth , men tycker det är skönt att det är upptäckt innan BARNET hann må sämre.
Jag menade inte att låta hurtfrisk.Helt sant!
Jag blir bara lite ynk vid tanken på nybakt varmt
surdegsbröd med smör och ost... Och alla satans redningar av mat och såser. Det är mjöl överallt.
Jag menade inte att låta hurtfrisk.
Det är såklart en jätteomställning, särskilt som gluten måste uteslutas med sådan nit. Trenden med glutenfritt är nog både till för och nackdel, tänker jag. Fördel eftersom det tänks och produceras mycket mer glutenfritt(iofs är nog mycket av det lite småhysteriskt och überrått), men nackdel eftersom det är just en trend och ihopblandningsrisken nog blir större när så många äter glutenfritt utan att ha celiaki.
Du kan ju fortfarande njuta av nybakat bröd i alla fall.Helt sant!
Jag blir bara lite ynk vid tanken på nybakt varmt
surdegsbröd med smör och ost... Och alla satans redningar av mat och såser. Det är mjöl överallt.
Du kan ju fortfarande njuta av nybakat bröd i alla fall.
Vet att detta är en mat-tråd men vill ändå fråga hur din mage mår på bara flytande föda? Hur tror det kommer vara att äta fast efter fem (5!) veckor?O ja min målbild vad gäller frukost just nu är nybakt varmt surdegsbröd med kalkon, groddar, färskost, paprika och picklad rödlök och generöst med svartpeppar. Eller bara lite smör, ost och citronmarmelad.
Det kommer bli ett ägg som start. Men drömma kan jag.
Vet att detta är en mat-tråd men vill ändå fråga hur din mage mår på bara flytande föda? Hur tror det kommer vara att äta fast efter fem (5!) veckor?
Så himla tråkigt för BARNET @Hyacinth
Jag har ätit en del glutenfritt genom åren (nära släkting samt en av mina äldsta vänner som är överkänsliga) och det har blivit otroligt mycket bättre utbud (och smak samt konsistens) på glutenfritt bröd. (Jag är en brödoman - det finns inget bättre i livet än bröd)
Visst, de där tråkiga frysta formbröden som finns i varje matbutik är fortfarande lika trista (fast den typen av bröd är ju aldrig rolig oavsett gluten eller ej ) men det finns så mycket mer alternativ bland det färskbakade. Samt att möjligheterna att baka själv är bättre iom alla nya roliga mjölsorter etc. Samt att det finns mycket större utbud av recept också vilket såklart här tillvaron lite roligare. Senast i julas åt jag ett fantastiskt hemmabakt mjölkprotein- och glutenfritt vörtbröd som var bättre än 95% av alla alternativ med gluten. Så det finns hopp
Lchf-sättet att byta ut snart sagt allt mot ägg, ser jag inte som en lösning vid celiaki. Jag har även sett ett hemskt pizzarecept där bottnen bestod av - håll i er - tunt utkavlad - - - kycklingfärs!! Så fruktansvärt vulgärt och äckligt.Jag har hittat en bra kokbok av två tjejer jag har beställt, den ger hopp om bröd som smakar...bröd istället för ägg.
Lchf-sättet att byta ut snart sagt allt mot ägg, ser jag inte som en lösning vid celiaki. Jag har även sett ett hemskt pizzarecept där bottnen bestod av - håll i er - tunt utkavlad - - - kycklingfärs!! Så fruktansvärt vulgärt och äckligt.
Det är inte ofta jag använder ordet vulgärt i negativ mening men här gör det sig verkligen.Lchf-sättet att byta ut snart sagt allt mot ägg, ser jag inte som en lösning vid celiaki. Jag har även sett ett hemskt pizzarecept där bottnen bestod av - håll i er - tunt utkavlad - - - kycklingfärs!! Så fruktansvärt vulgärt och äckligt.
Igår var jag ut och skördade ogräs!
Kom hem vid 21:30, hade fortfarande inte ätit middag. Kokade pasta och gjorde en snabb pesto på ramslök, valnötter, god olivolja och salt (hade en bit parmesan men den var möglig!). Rev lite citronzest på pastan, nymald peppar och en skvätt olivolja extra. Drack @Hyacinth s gascogne till och mådde ganska bra
Plockade även en hel del jordärtsskockor (enorma! Och väldigt släta, inte alls så knöliga som de man köper brukar vara) men de får vänta till senare, gissar att de håller ett tag. Fryste in sjukt mycket ramslök i plastpåsar + lufttäta burkar, har läst att de lätt luktar ner annan mat i frysen annars. Nöjd VLMF!
Det är mycket bättre nuförtiden, finns mycket recept och färdiga ätliga bröd. Den glutenfria trenden har varit bra på det sättet för de med intolerans.Gaaaaah! BARNET högst troligt glutenintolerant. Misär upphöjt till två.