Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Helt sant!
Jag blir bara lite ynk vid tanken på nybakt varmt
surdegsbröd med smör och ost... Och alla satans redningar av mat och såser. Det är mjöl överallt.
Jag menade inte att låta hurtfrisk.:heart
Det är såklart en jätteomställning, särskilt som gluten måste uteslutas med sådan nit. Trenden med glutenfritt är nog både till för och nackdel, tänker jag. Fördel eftersom det tänks och produceras mycket mer glutenfritt(iofs är nog mycket av det lite småhysteriskt och überrått), men nackdel eftersom det är just en trend och ihopblandningsrisken nog blir större när så många äter glutenfritt utan att ha celiaki.

Jag menade inte att låta hurtfrisk.:heart
Det är såklart en jätteomställning, särskilt som gluten måste uteslutas med sådan nit. Trenden med glutenfritt är nog både till för och nackdel, tänker jag. Fördel eftersom det tänks och produceras mycket mer glutenfritt(iofs är nog mycket av det lite småhysteriskt och überrått), men nackdel eftersom det är just en trend och ihopblandningsrisken nog blir större när så många äter glutenfritt utan att ha celiaki.

Inte alls hurtfriskt, snarare klarsynt.
Jag uppskattar att det finns mer att välja på än de där hemska bröden som fanns för tio år sedan, men attans vad trist för BARNET. Tror jag. Hen kommer ju vänja sig, jag måste bara hitta lite roliga ÄTLIGA bröd... Pasta finns många alternativ, jag tror att knäcke är bättre än mjukt... Det blir helt klart en omställning.
Att äta glutenfritt i onödan känns så himla larvigt. Visst att man inte ska leva på vetemjöl, men jag får spader på folk som utesluter mat för nöjes skull.

O ja:D min målbild vad gäller frukost just nu är nybakt varmt surdegsbröd med kalkon, groddar, färskost, paprika och picklad rödlök och generöst med svartpeppar. Eller bara lite smör, ost och citronmarmelad.

Det kommer bli ett ägg som start. Men drömma kan jag.
Vet att detta är en mat-tråd men vill ändå fråga hur din mage mår på bara flytande föda? Hur tror det kommer vara att äta fast efter fem (5!) veckor?

Så himla tråkigt för BARNET @Hyacinth

Jag har ätit en del glutenfritt genom åren (nära släkting samt en av mina äldsta vänner som är överkänsliga) och det har blivit otroligt mycket bättre utbud (och smak samt konsistens) på glutenfritt bröd. (Jag är en brödoman - det finns inget bättre i livet än bröd)

Visst, de där tråkiga frysta formbröden som finns i varje matbutik är fortfarande lika trista (fast den typen av bröd är ju aldrig rolig oavsett gluten eller ej :grin: ) men det finns så mycket mer alternativ bland det färskbakade. Samt att möjligheterna att baka själv är bättre iom alla nya roliga mjölsorter etc. Samt att det finns mycket större utbud av recept också vilket såklart här tillvaron lite roligare. Senast i julas åt jag ett fantastiskt hemmabakt mjölkprotein- och glutenfritt vörtbröd som var bättre än 95% av alla alternativ med gluten. Så det finns hopp :)

Vet att detta är en mat-tråd men vill ändå fråga hur din mage mår på bara flytande föda? Hur tror det kommer vara att äta fast efter fem (5!) veckor?

Den mår än så länge bra och beter sig som vanligt.
Jag gissar att om jag skulle överäta skulle jag må pyton, så jag har utarbetat en plan.
Lägger den nedan om nån blir knäpp av min tämligen plågsamma bantning.

5 v med påsar

V 6 ägg till frukost, resten påsar

V 7 ägg och grönsaker till frukost, påse till lunch, lätt middag med NÄRA OCH KÄRA

V 8 BRÖÖÖD TILL FRUKOST! Lunch påssoppa, middag med NÄRA OCH KÄRA.

Sen kommer lunchen vara påssoppa/bar tills jag nått min målklänning. Gör jag det innan blir det mat-lunch.
Jag måste trist nog väga och räkna eftersom jag är matstörd och har ett ätstörnkngspaket i bagaget. PIPPIN håller koll på mig och målet, det är ett bra, sunt mål och inte ett magert sådant.

Lagade en korvgryta ikväll, den luktade magiskt! En fantastisk korv från Frantzén charkuterier, massa lök, bönor och kikärtor, koreansk chili och god buljong. Jasminris till och en bra sallad. PIPPIN kvittrade nöjt.

Så himla tråkigt för BARNET @Hyacinth

Jag har ätit en del glutenfritt genom åren (nära släkting samt en av mina äldsta vänner som är överkänsliga) och det har blivit otroligt mycket bättre utbud (och smak samt konsistens) på glutenfritt bröd. (Jag är en brödoman - det finns inget bättre i livet än bröd)

Visst, de där tråkiga frysta formbröden som finns i varje matbutik är fortfarande lika trista (fast den typen av bröd är ju aldrig rolig oavsett gluten eller ej :grin: ) men det finns så mycket mer alternativ bland det färskbakade. Samt att möjligheterna att baka själv är bättre iom alla nya roliga mjölsorter etc. Samt att det finns mycket större utbud av recept också vilket såklart här tillvaron lite roligare. Senast i julas åt jag ett fantastiskt hemmabakt mjölkprotein- och glutenfritt vörtbröd som var bättre än 95% av alla alternativ med gluten. Så det finns hopp :)

Jag har hittat en bra kokbok av två tjejer jag har beställt, den ger hopp om bröd som smakar...bröd istället för ägg.

Jo! Hittade en thaisoppa från Naturdiet och var lycklig som ett BARN. Kände doften av röd curry, och kände värmen inombords. Lycka!

Bedrog mig fett.

Det kan vara det absolut äckligaste jag smakat. Hällde ut och håller mig till potatispurjopåsarna. Festar på kaffeshake från nutrilette med isbitar ibland. Den är faktiskt okej om än i sötaste laget.

Jag har hittat en bra kokbok av två tjejer jag har beställt, den ger hopp om bröd som smakar...bröd istället för ägg.
Lchf-sättet att byta ut snart sagt allt mot ägg, ser jag inte som en lösning vid celiaki. Jag har även sett ett hemskt pizzarecept där bottnen bestod av - håll i er - tunt utkavlad - - - kycklingfärs!! Så fruktansvärt vulgärt och äckligt.

Vi fortsatte firandet av far idag (eftersom det idag är riktiga födelsedagen) med en familjemiddag hemma hos dem. Ostbricka (med två helt oätliga fotsvettsostar och en otroligt god hårdost) samt olika charkprodukter till förrätt ihop med bubbel (alkoholfritt för min del som var väldigt bra enligt övriga sällskapet - jag tyckte det var för surt :D).

En snudd på perfekt tillagad älgstek med mos (potatis, rotselleri och västerbottenost), sås, gele och rejält med sallad till huvudrätt. Allt tillagat av fadern, som är min stora matinspiration :love: Annat alkoholfritt bubbel för mig, betydligt godare dessutom, som dryck till maten.

Avslutade med efterrätt (lagad av mig) bestående av fläderpannacotta med jordgubbssås, hallon, passionsfrukt samt italienska mandelkakor med amaretto i.

Jag är mätt och nöjd och ska gå och lägga mig lycklig :D

Igår var jag ut och skördade ogräs!
vngitl.jpg

Kom hem vid 21:30, hade fortfarande inte ätit middag. Kokade pasta och gjorde en snabb pesto på ramslök, valnötter, god olivolja och salt (hade en bit parmesan men den var möglig!). Rev lite citronzest på pastan, nymald peppar och en skvätt olivolja extra. Drack @Hyacinth s gascogne till och mådde ganska bra :D

Plockade även en hel del jordärtsskockor (enorma! Och väldigt släta, inte alls så knöliga som de man köper brukar vara) men de får vänta till senare, gissar att de håller ett tag. Fryste in sjukt mycket ramslök i plastpåsar + lufttäta burkar, har läst att de lätt luktar ner annan mat i frysen annars. Nöjd VLMF!

Igår var jag ut och skördade ogräs!
vngitl.jpg

Kom hem vid 21:30, hade fortfarande inte ätit middag. Kokade pasta och gjorde en snabb pesto på ramslök, valnötter, god olivolja och salt (hade en bit parmesan men den var möglig!). Rev lite citronzest på pastan, nymald peppar och en skvätt olivolja extra. Drack @Hyacinth s gascogne till och mådde ganska bra :D

Plockade även en hel del jordärtsskockor (enorma! Och väldigt släta, inte alls så knöliga som de man köper brukar vara) men de får vänta till senare, gissar att de håller ett tag. Fryste in sjukt mycket ramslök i plastpåsar + lufttäta burkar, har läst att de lätt luktar ner annan mat i frysen annars. Nöjd VLMF!

Visst är det ett hemtrevligt vin?! Sjukt prisvärt tycker jag.

Gaaaaah! BARNET högst troligt glutenintolerant. Misär upphöjt till två.
Det är mycket bättre nuförtiden, finns mycket recept och färdiga ätliga bröd. Den glutenfria trenden har varit bra på det sättet för de med intolerans.
Min lillebror blev diagnostiserad på tidigt 00-tal, då var det äkta misär. Men jag förstår dig, misstänkte att vår son hade det och det var jobbigt, framförallt att vi har en spannmålskvarn och gård med spannmålsbruk så är mycket i detta hem som kretsar kring spannmål :D

Jag tror du som är så duktig på mat kommer klara detta galant, se till att vara extra noga med restauranger bara. Min brorsa fick åka in på akutoperation efter ett restaurang besök en gång

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka