Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Vi är gärna med på ogrästemat nästa vecka. Tjuvstartade redan idag genom att hitta ramslök :D
ramslo-k-306.jpg

Annars har de senaste dagarna innehållit kulinariska saker som hamburgare på Max, vårrullar från frysdisken samt en fralla från Statoil. :up: Åt även köpt lasagne till lunch idag, men den var förvånansvärt bra. Lasagnen skulle blivit lite gladare av salt, men förutom det var jag mycket nöjd :) (det var till och med så att salladen som kom in på samma tallrik var mer än ätbar - ingen ledsen isbergssallad, torr tomat eller deprimerad gurka så långt ögat kunde se. :D)
Jag trodde först att det var en bild på en kanin och tänkte att det var lite osmakligt att visa för-bild på steken(eller vad man nu gör av kaninkött).

Angående det här med ogräs förresten: jag bor i en stad och plockar mitt ogräs på innergården. Bor nära en av de områdena i staden med sämst luftkvalité (i alla fall förr låg det över gränsvärdena, vet inte om den har blivit bättre på senare tid) och en hel del förorenad mark runt omkring. Vet inte hur marken på innergården är, huset är byggt på 20-talet. Tidigare har jag låtit bli att äta det som växer där för det känns som att plocka svamp som växer i vägdiket men förra året plockade jag kirskål några gånger ändå. Tänkte att det kanske inte är så farligt, det är ju ändå en innergård och inte ett vägdike (luften) och det är så vanligt att odla i stan och sådär. Är så skönt att kunna plocka mat "i naturen" nära hemmet trots att jag bor i en stad. Hur skulle ni tänka?

Så som man modellerar och räknar på risker från upptag från markföroreningar, så behöver du komma över 10% av din konsumtion från växter på förorenad mark (lätt förorenad, typiska innerstadsföroreningar som inte är industrimark) innan en behöver oroa sig. Och då räknar man på att föroreningarna är 100% biotillgängliga, vilket de inte är, samt att det är ett barn som får 10% av sin konsumtion därifrån, vilket ger ytterligare marginaler.

Problemet blir mer och mer aktuellt i och med "gerillaodlingar" i storstäder, men generellt är det inga problem om man inte är uppe och nosar på över 10% :) I de fallen hade jag velat ha lite analyser och göra mer platsspecifika beräkningar.

Ätit lyxbrunch med familjen idag, fint liv. Dessertbordet var såklart särskilt trevligt, framförallt en helt ljuvlig smulpaj med äpplen, men även resten av maten var bra. Jag saknade något vettigt icke-köttigt alternativ till den varma maten (jag gissar på att det går att få om en beställer i förväg men synd att det ska behövas), även om högrevsgrytan med potatisgratäng och rårörda lingon var vällagat och gott. De kalla rätterna var lite tråkigare, för mycket sill och strömming :down: men en fantastisk citroncreme, otroligt god råkostsallad (jag visste inte att palsternacka kunde smaka så bra) och gravad lax lyfte upplevelsen :up: Efter den matstunden har jag inte ätit särskilt mycket utan är fortfarande så himla mätt :D

Angående det här med ogräs förresten: jag bor i en stad och plockar mitt ogräs på innergården. Bor nära en av de områdena i staden med sämst luftkvalité (i alla fall förr låg det över gränsvärdena, vet inte om den har blivit bättre på senare tid) och en hel del förorenad mark runt omkring. Vet inte hur marken på innergården är, huset är byggt på 20-talet. Tidigare har jag låtit bli att äta det som växer där för det känns som att plocka svamp som växer i vägdiket men förra året plockade jag kirskål några gånger ändå. Tänkte att det kanske inte är så farligt, det är ju ändå en innergård och inte ett vägdike (luften) och det är så vanligt att odla i stan och sådär. Är så skönt att kunna plocka mat "i naturen" nära hemmet trots att jag bor i en stad. Hur skulle ni tänka?
Jag tänker ungefär som @VLMF skriver. Det är väl en relativt liten andel av det du äter som växer mitt inne i stan? Jag plockar på "olämpliga" ställen om det innebär lite extra livskvalitet att plocka just där. Det är roligt att plocka kirskål på innergården! Jag plockar björnbär precis vid en ganska trafikerad korsning och jag plockar havtorn vid en parkeringsplats, och lite smått och gott.

Jag odlar dock inte växter där man äter bladen på min balkong, men det beror på att det kommer upp väldigt mycket smuts från gatan som krasar mellan tänderna hur mycket man än sköljer. Av hälsoskäl skulle jag inte oroa mig för det heller, jag baserar ju inte kosten på egenodlad basilika.

Misären fortsätter. Världshistoriens mest segdragna influensa.
Lunch: pasta med påvärmda rester av köttfärssås från häromdagen.
Middag: pasta med (dock hemgjord) pesto.
Vatten. Jag är för trött för vin.

Här blev det champinjonsoppa till kvällsmat, ett par generösa deciliter vin i eftersom jag hade en öppnat flaska vitt som jag inte var så sugen på att dricka. Hela soppan luktade verkligen bara vin :D Stekte ostquesadillas med chili till.

Just nu står det en ogräspaj i ungen som vi ska äta till middag ikväll. Nässlor, lite kirskål, färsk spenat, salladslök, rökt lax och körsbärstomater kryddat med muskot och vitlök - tror det kan bli fint. Ska försöka göra en salladsdressing till grönsalladen också, har blivit så inspirerad av allt prat om Dijonsenap :D

Sitter och funderar på att göra en gammal favo, rökt lax, steamed rice i min lilla riskokare, koreansk gurksallad och sås från Arirang (koreansk restaurang i Stockholm) som gör världens godaste sojabaserade såser. Yum! :d

Jag är hungrig som sjutton.

Ogräsfisk redan tillagad och till största delen uppäten.

Blandning av mest nässlor och lite kirskålinslag förvälld och grovhackad. Sedan blandat ner i creme fraiche tillsammans med schalottenlök, vitt vin, skivade champinjoner och citron. Nässelröran hälld över fisken (hokifilé), hela härligheten ugnsgratinerad och serverad med pressad potatis. Och lite nyskördad gräslök, i brist på egen ramslök....

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka