Tittar in i ditt kök, del 11

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag är fortfarande inne på asiatiska spåret och gjorde en riktigt het och god kycklinggryta igår. Piripirikryddade kycklingfiléer - billigare kilopris än naturella lustigt nog och dessutom i tvåpack, jag behövde ju inte så mycket som de 800 grammen som fanns i det stora paketet. Fräste dessa i bitar med strimlad salladslök, skivad vitlök och tre rejäla teskedar röd currypasta, och någon dryg tesked sambal oelek. På med två burkar kokosmjölk och så fick det puttra i ett par timmar medan jag åt några kakor till förrätt ;)

Så i med röd och grön paprika i lagom stora bitar, en burk vattenkastanjer och skivade färska champinjoner. Så fick det gosa ihop sig och sedan ätas med jasminris.

Jättegott! Och enkelt.

Idag blir det pullad kyckling i stekpåse. Vi gjorde det i påskas när jag var hos särbon och jag tyckte det blev så vansinnigt gott. Han är på väg hit för vidare transport till jobb och han ville gärna ha kyckling.

I stekpåsen kommer det att vara vitt vin, kycklingfond, rom, rödlök, chili (jag tror det får bli Burmese Amber Nectar), äppelvinäger, svartpeppar och en liten dutt honung.

Idag blir det pullad kyckling i stekpåse. Vi gjorde det i påskas när jag var hos särbon och jag tyckte det blev så vansinnigt gott. Han är på väg hit för vidare transport till jobb och han ville gärna ha kyckling.

I stekpåsen kommer det att vara vitt vin, kycklingfond, rom, rödlök, chili (jag tror det får bli Burmese Amber Nectar), äppelvinäger, svartpeppar och en liten dutt honung.
Inte fiskrom eller?

Jag har varit på middag, de andra åt pasta med massa goda saker och rödvin, jag en påssoppa.
Lite ynk, men jag mår bra och har gått ner 4 kilo varav hälften troligen är vätska. Jag är fortsatt positiv. BARNET ska iväg med en av mina vänner på Tekniska Museet, jag ska städa. Sen blir det gemensam middag med kyckling, matbanan, mangosalsa och kokosris.

Jag och partner dansar fortfarande runt i extas efter gårdagens middag (--> :banana:)!

Vi hittade ett paket med fantastisk entrecote som butiken antagligen tyckt såg lite trista ut (de var en pytte-smula grå, vilket såklart inte påverkar kvaliteten) och därför satte de priset ner :p. Tack vare vår bästa vän, nämligen den digitala stektermometern, var de perfekt röda allihop och serverades med vitlökssmör på. Tillbehören bestod av sötpotatis-frites med rikliga mängder rosmarin och flingsalt och så ett blomkål / broccoli-mos som jag piffade till med en skvätt balsamico :d. Partner påstår att mitt användande av balsamico är sjukligt, men jag lyckades hälla i det utan att bli upptäckt :sneaky:.

Såååå gott alltihop, massor av olika smaker och texturer och bara...mmmmm :love:.

Senast ändrad:
Det bästa med att äta skaldjur hemma - skalen! Jag hystade ner alla skal i en gryta med lite smör och tomatpuré, morötter, palsternacka, vitlök och lök. När det hade fräst hällde jag på vitt vin, citron och vatten, och det har sen puttrat hela natten. Nu är vätskan silad, och doftar obeskrivligt umamigt och ljuvligt. :love: Imorgon eller på måndag blir det sås på fonden, med mer vitt vin, grädde, basilika och parmesan, och så lägger vi nog i lite räkor eller pilgrimsmusslor på slutet. Jag tänkte mig att vi äter spaghetti till. Längtar!

Ikväll blir det nog lite enklare: chèvretoast med rucola och rädisor, och kanske lite sparris.

Jag har varit på middag, de andra åt pasta med massa goda saker och rödvin, jag en påssoppa.
Lite ynk, men jag mår bra och har gått ner 4 kilo varav hälften troligen är vätska. Jag är fortsatt positiv. BARNET ska iväg med en av mina vänner på Tekniska Museet, jag ska städa. Sen blir det gemensam middag med kyckling, matbanan, mangosalsa och kokosris.
Din ståndaktighet är imponerande och middagen ikväll låter lovande(för övriga, dårå).

Din ståndaktighet är imponerande och middagen ikväll låter lovande(för övriga, dårå).

Måste tillbaka till normalvikt för att må bra:)
Jag vill inte bli smal, men inte heller ha muffinmidja. Det är så tråkigt när det rinner över kanten. Jag har begåvats med apsnygg kurvig figur, om överhänget bara krymper:D
Nu ska jag piffa en salsa efter att ha städat hallen. Sen ska jag städa köket... Är en städtornado.

*dreggel* Har precis tagit ut kycklingen och det doftar gudomligt i köket :d Jag ska bara koka ihop spadet litegrann och sedan dra isär kycklingen.

Är ensam hemma och passar på att äta kokt potatis (:love:) och senapsstuvad vitkål till middag. Måste ju festa till det när det är lördag!

Både ogräs och turkiskt låter som roliga teman för nästa vecka. Kirskålen har kommit upp på innergården och något gott turkiskt är inte så svårt att hitta på.

Vi är gärna med på ogrästemat nästa vecka. Tjuvstartade redan idag genom att hitta ramslök :D
ramslo-k-306.jpg

Annars har de senaste dagarna innehållit kulinariska saker som hamburgare på Max, vårrullar från frysdisken samt en fralla från Statoil. :up: Åt även köpt lasagne till lunch idag, men den var förvånansvärt bra. Lasagnen skulle blivit lite gladare av salt, men förutom det var jag mycket nöjd :) (det var till och med så att salladen som kom in på samma tallrik var mer än ätbar - ingen ledsen isbergssallad, torr tomat eller deprimerad gurka så långt ögat kunde se. :D)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka