Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Ha! Det ska jag slå till på! (Det kommer nog att kräva öl till SONEN, men det är väl ok.) Hälsa och tacka!

Den ringmärkte hälsar att kryddorna ska samspela bra med sötman, särskilt om det finns lite hetta. Jag kan hålla med, men är alltid lite skeptisk till halvtorr riesling.
Jag hade köpt några extra öl:D

Ena fyllningen var en typ av "skagenröra" med tångkaviar, citron och finhackad avokado. Andra fyllningen innehöll skivad sojakorv(!), någon slags chili och fler saker som jag har glömt. Dekorerad med bl a vindruvor. Tårtmakarna tog verkligen fasta på smörgåstårtetraditionen att blanda lite märkliga grejer med majonnäs och toppa med frukt. :D Inte riktigt så jag brukar göra mina men jättegod var den! :up:
För min inre blick ser jag hela tiden en smörgåstårta dekorerad med sådana där små vegetariska kinesiska substituträkor. :D

Den ringmärkte hälsar att kryddorna ska samspela bra med sötman, särskilt om det finns lite hetta. Jag kan hålla med, men är alltid lite skeptisk till halvtorr riesling.
Jag hade köpt några extra öl:D
Jubilaren och min partner kommer att bli överförtjusta. I övrigt skadar det aldrig att ha några öl till hands. :)

Monks Orange Ale tror jag skulle vara riktigt rolig till. Den smakade inte massa apelsin, men var riktigt god. Den finns dock inte överallt, så man bör kolla innan.

@Koltrast Seitan kanske är ett rimligt substitut? :) (men vad vet jag som vågar vägra ärtsoppa och går för pannkakorna på torsdagar :D)

Och angående jordnötter så är det trevligt att göra pesto på dem :up: eller ha i jordnötssmör i soppan/grytan :)

Sist jag var i Sverige var jag bjuden pa middag hos en god van, tillsammans med, bland annat, ett Norskt par. De var overfortjusta i maten som var sa val kryddad, men som jag tyckte var sa i avsaknad av kryddor att jag hapnade.:angel:
De forklarade da hur mycket samre maten i Norge ar an i Sverige och hur mycket mindre den ar kryddad. Nagot jag inte riktigt trodde var mojligt.:p

Sist jag var i Sverige var jag bjuden pa middag hos en god van, tillsammans med, bland annat, ett Norskt par. De var overfortjusta i maten som var sa val kryddad, men som jag tyckte var sa i avsaknad av kryddor att jag hapnade.:angel:
De forklarade da hur mycket samre maten i Norge ar an i Sverige och hur mycket mindre den ar kryddad. Nagot jag inte riktigt trodde var mojligt.:p
Ja, det är nästan obegripligt. Även ostar, korvar och liknande som kan SE goda ut, visar sig ofta helt smaklösa i Norge.

Ja, det är nästan obegripligt. Även ostar, korvar och liknande som kan SE goda ut, visar sig ofta helt smaklösa i Norge.

Jag höll på att grina när jag hade köpt en ost där (och då inte bara pga priset). Den var lokalt producerad och skulle vara stark och vällagrad. Den kom knappt upp till en mellanlagrad herrgårdsost! :arghh:

Jag var på konferensresa i Oslo 2014 och jag blev mycket positivt överraskad av maten! Jag hade ju hört att maten skulle vara så dålig, och så blev vi serverade en perfekt torskrygg med brynt smör och (tror jag) potatispuré. Helt otroligt gott! Det var på någon känd restaurang i hamnen, men jag minns inte vad det hette. Och hotellmaten var också över förväntan - vi bodde på ett Tone-hotell. Det enda jag minns att jag inte gillade var att deras löskokta ägg typ var råa.

Du inger hopp!

@Hyacinth @Trani @Lillgrådis @Koltrast @inverterad med flera, alla är välkomna!

Jag funderade på "ärtsoppa" som utmaning för nästa vecka! En ärtsoppa kan vara traditionell (med varm pusch) på gula ärtor, den kan vara med eller utan fläsk, det kan vara grön ärtsoppa, det kan vara kikärtor - och ja, för min del kan vi sträcka ut det till ärt-, lins- eller bönsoppa.

Baljväxtsoppa, vad tror ni om det? (Eller gör BARNEN revolution då, förtidigt föräldrauppror kan ju vara kämpigt för alla inblandade parter?)

Låter utmärkt! När är deadline? På måndag nästa vecka?

Åh, nu blev jag sugen på en riktigt lysande grön ärtsoppa på gröna ärter, med lite vitt vin eller kanske till och med mousserande, och en liten liten aning grädde... en dutt citron kanske... Vår på en tallrik! Det får det nog bli, tillsammans med rökt lax eller räkor.

@Hyacinth @Trani @Lillgrådis @Koltrast @inverterad med flera, alla är välkomna!

Jag funderade på "ärtsoppa" som utmaning för nästa vecka! En ärtsoppa kan vara traditionell (med varm pusch) på gula ärtor, den kan vara med eller utan fläsk, det kan vara grön ärtsoppa, det kan vara kikärtor - och ja, för min del kan vi sträcka ut det till ärt-, lins- eller bönsoppa.

Baljväxtsoppa, vad tror ni om det? (Eller gör BARNEN revolution då, förtidigt föräldrauppror kan ju vara kämpigt för alla inblandade parter?)
Är det bara mina barn, eller i alla fall min lillunge, som älskar ärtsoppa? :confused: Eh, en gång åt hon det med strössel på... O_o

Låter utmärkt! När är deadline? På måndag nästa vecka?
Ja, eller söndag. Vi har ju pratat om det som vardagsmat. Jag tänker mig att klara det inom innevarande veckas arbetsdagar. Men jag tycker inte att vi ska vara för rigida - utom att det är vardagsmat, vad gäller rimliga kostnader och tidsåtgång.

Herregud. Jag klarar inte lukten så jag har aldrig gett mig på ärtsoppa av den gula modellen.
Jag siktar på kikärtorna.
Jag leker med tanken på gula ärtor med fejkfläsk från den kinesiska fejkköttavdelningen. Har aldrig lagat sådan ärtsoppa förut och inte ätit det sedan man tvingade mig i skolan, så det kunde ju vara lite spännande.

Leker även med tanken på jordnötssoppa. Lär finnas recept från Ghana.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka