Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Portion 5 (?) av veckans lasagne, inte samma dag alltså utan lite bättre utspritt. :) Det blev bara en trots inspirerande svampvarianter i denna tråd. Långkokt köttfärssås på nötfärs, rödvin, mkt tomatpuré, stjälkselleri, riven morot och lök/vitlök. Vanlig bechamel samt parmesan och mozzarella. :d

Spagetti och köttfärssås hos svärmor. Ovanligt gott! (Det är inget fel på hennes matlagning, det är jag som är rätt less på köttfärssås)

Min lasagne har i efterhand SÅGATS! Tydligen smakade den för mycket svamp. Jäkla veklingar.

Vad ska vi har för ny utmaning denna vecka? Några förslag?

:( Det grusar mina förhoppningar om goda middagar när jag åker till Tönsberg på workshop i april. De har två konferensmiddagar inplanerade som kostar runt 600 kr styck. Frågan är om maten kan vara värd det eller om jag bara kommer bli på dåligt humör?
Den kommer inte att vara värd det, om du frågar mig. Min Mariekexpizza kostade ca 140 norska för 15 år sedan. Och då hade jag letat en bra stund efter något prisvärt.

Till exempel torde de väl ha världens bästa torsk. Och så serverar de den ljummen och totalt sönderkokt! :arghh:
Jag var på konferensresa i Oslo 2014 och jag blev mycket positivt överraskad av maten! Jag hade ju hört att maten skulle vara så dålig, och så blev vi serverade en perfekt torskrygg med brynt smör och (tror jag) potatispuré. Helt otroligt gott! Det var på någon känd restaurang i hamnen, men jag minns inte vad det hette. Och hotellmaten var också över förväntan - vi bodde på ett Tone-hotell. Det enda jag minns att jag inte gillade var att deras löskokta ägg typ var råa.

@Trani Vilken fantastisk smörgåstårta! Tala om vegan trygghetsmat som kan förena generationerna! (Jag tar för givet att majonnäsen var vegan.)

@Hyacinth Jag fattar inte heller hur något kan smaka för mycket svamp! Jag brukar dutta lite enkel tryffelolja (från Zeta) på min svamp ibland för maximerad svampupplevelse.

Jag var på konferensresa i Oslo 2014 och jag blev mycket positivt överraskad av maten! Jag hade ju hört att maten skulle vara så dålig, och så blev vi serverade en perfekt torskrygg med brynt smör och (tror jag) potatispuré. Helt otroligt gott! Det var på någon känd restaurang i hamnen, men jag minns inte vad det hette. Och hotellmaten var också över förväntan - vi bodde på ett Tone-hotell. Det enda jag minns att jag inte gillade var att deras löskokta ägg typ var råa.
Jag har faktiskt också fått god mat en gång i Oslo, på ett ställe rätt nära universitetet dit min väninna som bor i Norge tog mig. Där var begripligt nog fullsatt, men väninnan lyckades snacka in oss genom att säga att jag annars skulle åka hem till Sverige och sprida dåliga rykten om den norska maten.

@Hyacinth @Trani @Lillgrådis @Koltrast @inverterad med flera, alla är välkomna!

Jag funderade på "ärtsoppa" som utmaning för nästa vecka! En ärtsoppa kan vara traditionell (med varm pusch) på gula ärtor, den kan vara med eller utan fläsk, det kan vara grön ärtsoppa, det kan vara kikärtor - och ja, för min del kan vi sträcka ut det till ärt-, lins- eller bönsoppa.

Baljväxtsoppa, vad tror ni om det? (Eller gör BARNEN revolution då, förtidigt föräldrauppror kan ju vara kämpigt för alla inblandade parter?)

Hahaha! Klockrent hot din väninna kom med @Petruska. :up:

*kl*
Både i går och i dag var middagsplanen potatis eller rotfrukter med ryggbiff, någon sås och gammal hederlig grönsallad, men det har inte blivit av än. I dag pga sen lunch bestående av kebabrulle (jag har en fäblesse för skräpmat) och sent fikabesök bestående av sambons kompis. Sambon hade då bakat en sockerkaka som var helt ljuvligt god och som jag åt alldeles för många skivor av. Och så har jag fortfarande tårta kvar... Hur ska detta gå i morgon! :D

@Hyacinth @Trani @Lillgrådis @Koltrast @inverterad med flera, alla är välkomna!

Jag funderade på "ärtsoppa" som utmaning för nästa vecka! En ärtsoppa kan vara traditionell (med varm pusch) på gula ärtor, den kan vara med eller utan fläsk, det kan vara grön ärtsoppa, det kan vara kikärtor - och ja, för min del kan vi sträcka ut det till ärt-, lins- eller bönsoppa.

Baljväxtsoppa, vad tror ni om det? (Eller gör BARNEN revolution då, förtidigt föräldrauppror kan ju vara kämpigt för alla inblandade parter?)

Spännande! Har Aldrig ätit en klassisk ärtsoppa men baljväxtsoppa nappar jag på! BARNET ska härdas.

Apropå svamp testade vi dina pestofyllda champinjoner med bakpotatis tidigare i veckan, @Trani. De fick definitivt tummen upp, men vi upptäckte att vi borde ha saltat champinjonerna lite. Och vi hade otur med sambons potatis, den smakade vattnigt och tråkigt. Min var dock jättegod och det blev en rejäl nostalgitripp: Jag har inte ätit bakpotatis på många år. :)

@Hyacinth ! På fredag fyller min mamma år (77). Jag har gjort upp med min pappa (78) att jag fixar middag åt alla hemma hos oss. Vi blir fem personer. Jag kommer inte att hinna laga mat, så min pappa och jag har bestämt att jag köper hämtmat från en utmärkt kinesisk restaurang i mina kvarter. Det kommer att bli diverse dumplings till förrätt och anka i ett par olika former till huvudrätt.

Jag tycker att det är svårt med dryck till asiatisk mat. Jag vill helst inte ha öl, utan vin. Har din ringmärkte möjligen något att föreslå? Det vore extremt snällt! (Han kan tänka anka, rå vårlök, soja, och sådana där svartbruna små såser som smakar lite soja/fisksås/obestämt som man ofta får till kinesisk mat. Alltså rätt salt, möjligen lite chilistänk någonstans också)

Det slår mig att även jordnötter är baljväxter!

Hur är det med cashewnötter på den punkten?

Baljväxtsoppa är standard här i en mängd varianter(lins-, kikärta-, stora vita bönor, gröna ärtor), så jag tänker att jag borde passa på att vidga mina vyer lite. Cashewnöt är mig veterligen inte en baljväxt, men jordnötssoppa lät ju spännande... Eller också satsar jag på en exotisk soppa på gula ärtor; komplett med senap, timjan och punsch(dock utan fläsk, men det går säkert att klura ut något lämpligt substitut).

Äsch, jag missar veckans rätt ännu en gång. Kommer inte laga mat hemma en endaste dag i veckan. Annars hade Tranis tips på ärtsoppa varit given, den står på min mentala matlista.

@Hyacinth ! På fredag fyller min mamma år (77). Jag har gjort upp med min pappa (78) att jag fixar middag åt alla hemma hos oss. Vi blir fem personer. Jag kommer inte att hinna laga mat, så min pappa och jag har bestämt att jag köper hämtmat från en utmärkt kinesisk restaurang i mina kvarter. Det kommer att bli diverse dumplings till förrätt och anka i ett par olika former till huvudrätt.

Jag tycker att det är svårt med dryck till asiatisk mat. Jag vill helst inte ha öl, utan vin. Har din ringmärkte möjligen något att föreslå? Det vore extremt snällt! (Han kan tänka anka, rå vårlök, soja, och sådana där svartbruna små såser som smakar lite soja/fisksås/obestämt som man ofta får till kinesisk mat. Alltså rätt salt, möjligen lite chilistänk någonstans också)

Halvtorr riesling, prisspann 75-200kr. Varunummer 5042 är ett hett tips: Deidesheimer Herrgottsacker. C 100kr pavan.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka