Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Existerar ens den där kulörgrejen längre? Jag hällde av misstag sådan i köttfärssås när jag var i tolvårsåldern. Det var sist jag såg till någon.
Jodå. Vi använder den på jobbet. Praktiskt när det finns folk som är allergiska mot soja och man ändå vill göra brunsås.

Oväntat gott tilltugg:

Lägg mandlar på en plåt. In i ugnen ca 175 grader. Ta ut när "skalet" börjar skrynkla sig. Häll på soja (INTE brun colorit) direkt och sedan salt. Låt svalna.

Åh jag brukar också göra sojamandlar, brukar dock rosta i panna och alltid med japansk soja.

Har idag ätit sallad med stekt tofu, alfalfagroddar, purjo, morot och gurka toppat med hackade rostade sojamandlar! Slank ned ett par vårrullar till också.

Åh jag brukar också göra sojamandlar, brukar dock rosta i panna och alltid med japansk soja.

Har idag ätit sallad med stekt tofu, alfalfagroddar, purjo, morot och gurka toppat med hackade rostade sojamandlar! Slank ned ett par vårrullar till också.
Rostade kikärter är inte dumt det heller. Lägg kikärterna i en form (eller gör det i stekpanna, men jag tycker det är klart smidigare att göra det i ugnen) med lite hackad lök, lite smör, salt och valfri smaksättning. Jag gillar vitlök och chilipulver tex. 170-180 grader i 20-30 minuter typ. Så gott!

Hade en vän på middag igår, vi gjorde finlax i ugn med kokt ris, ångade vaxbönor och ångad romanesco blomkål/broccoli/vad det nu är (3 kr för ett jättehuvud på torget). Chablis och fänkålssås till, vi gjorde sås för fyra personer men åt upp det på två :D För mätt för efterrätt, men var på en inflyttningsfest senare på kvällen och åt snacks och drack öl.

Igår lagade partner min favoriträtt när det gäller indisk "fattigmat". En region där man tror på Krishna var så fattig att man tvingades laga curryn på potatis och dessutom med lök, trots att det är mot Krishnatron att äta lök. För att dölja vad man åt, virades maten in i en särskild pannkaka på rismjöl och bönmjöl. Man kan låta smeten stå och surna några dagar, men eftersom Sverige är så mycket kyligare än Indien, tog partner lite jäst i smeten, helt enkelt. Snabbgjord kokoschutney till! Det är otroligt gott och man får äntligen sitt kolhydratbehov tillfredsställt. Jag drack en flaska Melleruds Pilsner till, när jag ändå var inne på det här med kolhydratmaximering.

Riv en färsk kokosnöt, kör den i mixer tillsammans med (torkad) koriander, tamarind, chili, salt samt "poppade" senapsfrön och stekt kikärtsmjöl (den rostade sorten). Blanda ihop, smaka av. Kokosen är ju inte på något vis tillagad eller konserverad, så det är för omedelbar konsumtion. Man kan även använda riven torr kokos från påse om man inte får tag på färsk kokosnöt, men då kan det bli lite torrt och kräva att man experimenterar med vätska. @VLMF

Laborerade ihop en pastasås på strimlad kycklingfilé, några skivor god bacon, bladspenat, cocktailtomater, grädde och färsk basilika. Serverade med färsk tagliatelle och skivor av baguette som jag rostade i ugnen med lite god rapsolja och ost. Blev riktigt bra.

Men ibland undrar jag varför jag anstränger mig. Lillungen tog en liten klick sås där hon enbart åt upp kycklingen. Tonåringen tog ännu mindre sås som hon knappt rörde. Däremot åt hon rejält med pasta tillsammans med ännu mer ketchup. Min mamma lovordar allt jag lagar som det godaste hon ätit och min sambo dränker allt i sweet chili eller sambal. :meh:

Jag kanske ska vara lite aktiv i tråden nu när jag vidgar mina matlagningsvyer ännu mer :)

Idag har jag serverat kolja med såsigt tomat- och morotstäcke, ångkokt potatis och broccoli. Enligt dottern var det hennes favoriträtt, innan hon ens smakat, men det säger hon om allt som innehåller fisk. Jag gjorde fyra matlådor och åt istället rester till lunch: ugnsstekta kycklinglår med ugnsstekt potatis och en asiatisk cole slaw. Utsökt gott, särskilt den där asiatiska historien.
Just nu samlar jag kraft för att göra en soppa med potatis, purjolök, kyckling och mango chutney. På bilden ser det fint ut så jag håller tummarna för att jag får till det.

Tidigare i veckan gjorde jag något som blivit en liten favorit. Laxbiffar med couscous, senapsyoghurt och blomkål med persiljedressing. Åtminstone laxbiffarna och senapsyoghurten ska jag göra fler gånger.
Jag gjorde också en bibambap och det var gott men gör jag det igen ska jag ha i mer sås.

(Om någon känner igen recepten så handlar det om Citygross klassiska matkasse. Jag slipper tänka sju dagar i veckan = nöjd.)

Men ibland undrar jag varför jag anstränger mig. Lillungen tog en liten klick sås där hon enbart åt upp kycklingen. Tonåringen tog ännu mindre sås som hon knappt rörde. Däremot åt hon rejält med pasta tillsammans med ännu mer ketchup. Min mamma lovordar allt jag lagar som det godaste hon ätit och min sambo dränker allt i sweet chili eller sambal. :meh:

Laga EN portion av din goda mat och skicka resten av familjen till Donken :mad:

Har kommit två rätter in i vår hemgjorda trerätters.

Förrätt: Bruschetta med tomat och basilika, gjord på hembakat bröd
Huvudrätt: Piroger fyllda med vildris, ljummen quinoasallad med avokado, salladslök och tomat

Till efterrätt blir det en chokladmousse gjord på avokado och banan, toppad med physalis. Inget animaliskt i maten idag!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka