Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Men jösses så gott det lät! :d Var det färsk broccoli? Vad för tortellini? Ännu en rätt jag får laga åt mig själv! :D

Japp, använder aldrig fryst broccoli, vill ha den lite rå. Denna gång blev det tortellini med Karl-Johan, förra gånen jag gjorde denna hade jag gorgonzolafyllning, men då struntade jag i getosten och hade bara parmesan i såsen.

Fråga: kan man ha skaldjur i sina tortellinisar? Jag har dille på att göra dem just nu (fick en kul form av partnern som gör att det är busenkelt med färdiga färska lasagneplattor som bas) sugen på att göra nåt med havskräfta. Eller kommer det smaka unket?

Fråga: kan man ha skaldjur i sina tortellinisar? Jag har dille på att göra dem just nu (fick en kul form av partnern som gör att det är busenkelt med färdiga färska lasagneplattor som bas) sugen på att göra nåt med havskräfta. Eller kommer det smaka unket?
Det går alldeles utmärkt! Jag fick det på restaurang för sisådär 5 år sedan och det är bland det godaste jag ätit ever!

Utmärkt pris på utmärkta färska räkor idag! Älska västkusten!

Jag klurar på något slags enkel pastarätt med räkor, chili, persilja (mycket, som en bladgrönsak, inte bara som en krydda), spenat, vitlök, saffran och vitt vin. Och parmesan, tror jag. Sedan blir det nog ändå rött vin i glasen. Jag har frusit hela dagen och vill inte dricka vitt vin när jag fryser.

Katterna blir glada när vi skalar räkor också. Jag tror jag grundar det hela med en liten fond på skalen.

Jag har just ställt in en rostbiff i ugnen, insmetad med dijon, fem sorters peppar, salt och dragon. Läste ett recept där man först kör den på 125 grader i en halvtimme och sedan sänker till 75 - jag brukar köra 125 hela vägen men har lite extra tid ikväll så jag kanske provar.

Till blir det broccoli - det är väl det enda som är bestämt. Kanske rostar jag en potatis eller tre också.

Nej nej, barillas bucatini är den bästa pastan! :love:

Tyvärr. Du har feeeel.

(Jag har svårt för just bucatini och conchiglie - något med håligheten antar jag. Conchiglie vet jag att jag har bitit i och bränt mig på kokande vatten som samlats inne i snäckan så det är väl därför.)

Till middag ska det bli lins- och chiapuckar med svamp, serverat med en tahinisås, sallad och couscous. Åtminstone om maten blir klar någon gång ...

(Inte ens något vin att dricka under tiden som jag väntar på att kocken ska bli klar har jag, armod!)

Röker dem direkt från frysen, de hinner precis tina (det kan gå fort, man måste passa dem så de inte blir för varma).
Ja, jag funderade på det. Räkor blir ju snabbt sega om man tillagar dem. Jag brukar bara pytsa ner dem i maten efter att stängt av plattan. Funderade på om även rökningen kan göra dem sega.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka