Tittar in i ditt kök, del 10

Status
Stängd för vidare inlägg.
Skulle göra dom snabba frallorna jag gjort så många gånger idag till kvällsfika.
Superenkelt och snabbt svänger ihop degen och in i ugnen.

Klockan ringer och bröden är platta och kompakta, inte alls som det ska. Kliar mig i huvet och funderar vad som inte stämde och inser att jag varit för snabb. Har grabbat fel burk och inte läst på den så istället för 1msk bakpulver så har jag haft i 1msk vaniljsocker:banghead::banghead::banghead:

Bröden hamnade i sopen och det fick bli färdigköpta rostmackor istället.

Men hur gör du de superenkla snabba frallorna? Behöver såna recept.

Men hur gör du de superenkla snabba frallorna? Behöver såna recept.
Väldigt enkelt:
5dl mjöl
1msk bakpulver
2msk sirap
1tsk salt
2 1/2 dl vatten.
Blanda ihop ( degen ska vara rätt kladdig) forma till bollar (jag får ut 6 st) och pensla med vatten.
Gräddas i 200 grader i 12-15 minuter.

Vill man ha hårdare skorpa och mer gyllene bröd går det bra att pensla med uppvispat ägg istället.

Väldigt enkelt:
5dl mjöl
1msk bakpulver
2msk sirap
1tsk salt
2 1/2 dl vatten.
Blanda ihop ( degen ska vara rätt kladdig) forma till bollar (jag får ut 6 st) och pensla med vatten.
Gräddas i 200 grader i 12-15 minuter.

Vill man ha hårdare skorpa och mer gyllene bröd går det bra att pensla med uppvispat ägg istället.

Tack! Det verkar bli lagom mycket:)

Nä, här kommer skogens konung med både tall- och granbarr samt enbär:

12568884_891787467609578_386770543_n.jpg

@Hyacinth s mat.
Rå älg med tallbarr? Mycket ska en se innan ögonen ploppar ur skallen. O_o:D

Dagens middag blev samma som förrgårdagens: hemgjord falafel i tortilla med grönsaksfräs, morotstzatziki och majs. Himmelskt gott! Till den som aldrig har gjort egen falafel säger jag "ba gjört"! Enkelt, otroligt gott när de är alldeles nyfriterade (men de var inte dumma som uppvärmda heller :d), billigt och relativt snabblagat.

I går gjorde vi en ovanligt blöt lasagne bolognese till middag. God men såsig.

Efter att ha last om naturviner halde jag upp ett glas Cabernet Sauvignon till. Josh. Mycket gott. Dessutom ser jag fram emot att hamta en lada av "Line 39" som kommer fran ett winery straxt soder om Napa och som nu promotas till mycket bra priser i regionen.

I kvall gick vi bort till den lokala Mexar restauranten och handlade mat igen. Vi kopte Nachos (Nachos pa riktigt ... hemgjorda corn chips, refried bonor, kyckling, pico de gallo, guacamole, mexican sour cream och allt for manga jalapenos) Det var en jatteportion som var nastan for mycket for oss bada ... och kostade hela $7.50. (63 kronor!)
Jag kommer att kanna mig ledsen nar vi aker harifran ... Vadret ar perfect, Maten ar underbar och vinet ar en ren drom.:d

Dagens middag blev samma som förrgårdagens: hemgjord falafel i tortilla med grönsaksfräs, morotstzatziki och majs. Himmelskt gott! Till den som aldrig har gjort egen falafel säger jag "ba gjört"! Enkelt, otroligt gott när de är alldeles nyfriterade (men de var inte dumma som uppvärmda heller :d), billigt och relativt snabblagat.

Kul, jag har faktiskt gula ärter i blöt inför kvällens falafelmiddag! Har en väninna som ska jobba i stan ett par dagar, erbjöd två nätter på Hotel VLMF som hon föredrog framför de dära kedjorna :D Och tänkte att när göteborgaren kommer till Malmö ska hon minsann få falafel.

Igår åt vi Barillas spaghettini (den absolut godaste pastan tycker jag) med linsbolognese och parmesan.
Rött vin till. Allt var väldigt gott!

I lördags Paolo Robertos tortellini med färdig tomatsås och parmesan och ruccola. Rött vin, marängsviss till efterrätt.

Jag smörsteker alltid den färdig tortellinin en liten stund innan servering. Mitt liv är inte sig likt sen jag kom på att man kunde göra så. :d

Kan tillägga att det serverades enbart naturviner, en inte helt igenom angenäm upplevelse. Men spännande:)
Jag har ännu inte druckit naturvin, vad jag vet. Det lilla jag har läst om det är ömsom av religiöst positiv karaktär, ömsom avfärdar alltsammans som en korkad liten trend.

Funderar ibland på att gå på en naturvinbar och ta några glas.

Jag har ännu inte druckit naturvin, vad jag vet. Det lilla jag har läst om det är ömsom av religiöst positiv karaktär, ömsom avfärdar alltsammans som en korkad liten trend.

Funderar ibland på att gå på en naturvinbar och ta några glas.

Inte värt att köpa på bolaget tycker jag, men kul att testa. Kommer dock inte bli ett stadigt inslag hos oss...

Håller med, det är kul att testa när det är valt av en duktig sommelier till en passande rätt. Men jag skulle inte köpa ett själv på bolaget.

(När jag var på operan senast köpte min kompis ett glas rött naturvin. Det luktade gödsel LÅNG väg. Smakade inte lika mycket gödsel dock. Själv valde jag bubbel, då vet en vad en får).

Tack för tipsen om den rökta vildsvinssteken, det kom tillbaka lite inspiration långt om länge. Så det blev i tur och ordning kallskuret med waldorfsallad samt bakad potatis med tärnade bitar i en röra på äpple, paprika och purjolök. Och mumsigast av allt - en modifierad quiche lorraine med västerbottenost, grovmalen senap och trattkantareller som plockats från frysen. :d

Vi åt köttsoppa gjord på palsternacka, morot, gul lök, kanske någon mer grönsak, och med högrev från älg. Jag satte igång köttkoket någon timme innan sambon slutade jobbet och hua vad det luktade illa tyckte jag. Soppan smakade tack och lov mycket bättre än vad det kokta köttet luktade, men den blir mycket godare på nötkött tycker jag.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka