Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 282
Status
Stängd för vidare inlägg.
Hm. Jag blev sugen på det därför att det nämndes i mitt fb-flöde. Jag hittade inga trovärdiga recept när jag googlade. Jag rostade generöst med hackade valnötter i torr panna och hällde sen på vitt vin och la i hackad mangold (för att det är lättare att odla än spenat) och rätt mycket hackad persilja. Salt och peppar. Eftersom jag inte gillar grädde så värst, tog jag mycket riven parmesan och sen lite mer vitt vin för lagom såsighet. Gott och MYCKET närande!

Men guuud vad gott det lät!! Ska testas snarast.

Själv hade jag två mål med dagens matlagning. 1. Bli av med squash 2. Hålla nere kaloriintaget
Ganska tråkigt utgångsläge alltså.:crazy:

Men sen gjorde jag en lasagne med skivad squash i stället för pasta. Gjorde en röra på nötfärs, champinjoner, tomater, vitlök, lök, svarta oliver, chili, buljongtärning div kryddor. (saltade ur squashskivorna först) Varvade squashen med röran i en form. I ett mittenlager smulade jag över ett halvt paket fetaost och resten överst. In i ugnen en halvtimme ungefär.

Alltså, det blev GALET gott!!!:love:

Men guuud vad gott det lät!! Ska testas snarast.

Själv hade jag två mål med dagens matlagning. 1. Bli av med squash 2. Hålla nere kaloriintaget
Ganska tråkigt utgångsläge alltså.:crazy:

Men sen gjorde jag en lasagne med skivad squash i stället för pasta. Gjorde en röra på nötfärs, champinjoner, tomater, vitlök, lök, svarta oliver, chili, buljongtärning div kryddor. (saltade ur squashskivorna först) Varvade squashen med röran i en form. I ett mittenlager smulade jag över ett halvt paket fetaost och resten överst. In i ugnen en halvtimme ungefär.

Alltså, det blev GALET gott!!!:love:
Squash består ju nästan av vatten, så just kalorisnålt är de ju som gjorda för! Jag gör varianter av lasagne med skivad aubergine ibland, det är mycket gott (men sannolikheten för aubergineöverskott i grönsakslandet är minimal).

Blev bjuden på middag hos min syster. Pappa hade varit där med nyfångad makrill, så det blev stekt sådan med potatis från trädgården och den "gamla vanliga" stektmakrillsåsen med dill och grädde. Piffat med sockerärter (tyvärr inte hemodlade). Orimligt gott!

Squash består ju nästan av vatten, så just kalorisnålt är de ju som gjorda för! Jag gör varianter av lasagne med skivad aubergine ibland, det är mycket gott (men sannolikheten för aubergineöverskott i grönsakslandet är minimal).

Aubergineöverskott är det ont om även här, tyvärr. Trodde att det skulle bli utrist med bara squash, men icke. Alltså riktigt gott. :) Nästa gång ska jag ha i kanel tror jag.

Jag kanske har nämnt det förr, men jag har en tendens att gå lite bananas när det gäller tillställningar.

På fredag så kommer vi ha födelsedagsfest för maken! Och det blir knytkalas. Jag sitter på händerna så hittills har jag bara planerat in att tillaga vegochorizo med vitlök och persilja och patatas bravas. Sedan har jag köpt sötpotatisaioli och hummus färdigt, pga lat. Utöver det blir det operatårta. Och vad de andra gästerna tar med då.

Jag och barnet ska i morgon laga citronkladdkaka för att barnet ska få ge sin pappa tårta också (barnet kommer inte närvara vid festligheterna). Kanske gör en stor sats för att mata gästerna med också.

Jag är i Göteborg! först blev det Liseberg, åkte Helix och åt mjukglass. Spelade för första gången på chokladhjulet, vann stjärnvinst blandad Marabou :D

För kvällen tänkte vi burgare, The Barn var fullbokat och vi var ett stort sällskap som var sena med att boka, så vi hamnade på Holy Cow istället. Gott!

Vi åt kryddigt ris med saffran, mandelspån, russin och någon typ av hemgjord blandning inspirerad av garam masala till middag. Ugnsstekt kyckling, mango chutney och, dagens skräll, rostad lök till det. Är nog enda gången i hela mitt liv som jag ätit rostad lök och tyckt att det varit ärbart :o :D

Fick dessutom den sista biten kardemumma- och blåbärspaj till efterrätt. Den kan ha varit den godaste smulpajen jag någonsin gjort alltså! Det var till och med värt att plocka blåbären själv och därifrån utsätta sig för alla as som bits i skogen :up:

Idag lagade jag mat för första gången på nästan en månad, om man inte räknar min lille skogshuggarfrukostmiddag på stekt potatis, ägg och bacon igår. Har varit på Europaturné och sedan hos mamma och pappa så... ja. Jag har blivit utfodrad!

Ikväll blev det hur som helst en mycket stark och riktigt trevlig röd curry med kyckling och diverse grönsaker, samt basmatiris. Saltlakrits från Danmarksbåten till efterrätt, med en burk Pepsi Max :D

Dag 1 på Way out west bjöd på sen frukost hemma, sedan bubbel, öl, chips och... choklad :D Tar med delar av lisebergsvinsten överallt och bjuder bort! Middag blev en etiopisk kikärtsgryta inne på festivalområdet, och kvällen avslutades med en vuxendrink (Campari, vermouth, soda) på Belloras takterass.

Dag 1 på Way out west bjöd på sen frukost hemma, sedan bubbel, öl, chips och... choklad :D Tar med delar av lisebergsvinsten överallt och bjuder bort! Middag blev en etiopisk kikärtsgryta inne på festivalområdet, och kvällen avslutades med en vuxendrink (Campari, vermouth, soda) på Belloras takterass.
Min sista semesterdag. Helvete, vad Campari jag ska dricka ikväll!

Jag har blivit lite av ett Torsk-geni om jag får säga det själv. Har ingen aning om vad jag gör när jag tillagar fisken men bra blir det :angel: :D

Idag var middagen alltså stekt/smöröst torskfilé. Till det ugnsrostade potatisar och morötter från trädgården samt röd- och gulbetor. Sallad på trädgårdens gröna blad och ärtor samt gurka och solrosfrön. Och så en yoghurt- och pepparrotssås samt sambons surdegsknäcke till.

Jag har blivit lite av ett Torsk-geni om jag får säga det själv. Har ingen aning om vad jag gör när jag tillagar fisken men bra blir det :angel: :D

Idag var middagen alltså stekt/smöröst torskfilé. Till det ugnsrostade potatisar och morötter från trädgården samt röd- och gulbetor. Sallad på trädgårdens gröna blad och ärtor samt gurka och solrosfrön. Och så en yoghurt- och pepparrotssås samt sambons surdegsknäcke till.
Herregud vad gott det låter!

Herregud vad gott det låter!
Det var en sådan där middag där allt bara blir bra (och jag sitter och berömmer min egen matlagning :D)

Förresten så kan jag meddela att torsken kom från Tempos fisk-frys. Vi fick oväntat besök och behövde köpa mer, så jag hade inga höga förväntningar (utbudet är ju sådär rent generellt) men blev helt överväldigad av att det finns en hel frys med BRA isländsk fisk! På tempo liksom :up: :D

Senast ändrad:
Det var en sådan där middag där allt bara blir bra (och jag sitter och berömmer min egen matlagning :D)

Förresten så kan jag meddela att torsken kom från Tempos fisk-frys. Vi fick oväntat besök och behövde köpa mer, så jag hade inga höga förväntningar (utbudet är ju sådär rent generellt) men blev helt överväldigad av att det finns en hel frys med BRA isländsk fisk! På tempo liksom :up: :D
HELT OTROLIGT!

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 708
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 164
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka