Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 282
Status
Stängd för vidare inlägg.
Finns det någon god färdig beasås?
Jag orkar inte göra min egen de flesta gånger trots att det såklart är godast men tycker att de där vanliga kalla mest smakar typ fett?
Har provat Lohmanders och Erik Lallerstedt men ingen gillar jag egentligen.

Ikväll provade jag Jensen's färdiga som man värmde på spisen (tycker att bea är godast varm) men den hade alldeles för mycket syra, smakade mest vinäger :wtf:

Sista festivaldagen blev det grekisk linssoppa med bröd till middag. Lite glass och chips och GT och sådant under dagen ;)

Idag åt vi burritos på Wrapped i Gbg till lunch innan jag hoppade på tåget tillbaka till Malmö.

Jag orkar inte göra min egen de flesta gånger trots att det såklart är godast men tycker att de där vanliga kalla mest smakar typ fett?
Har provat Lohmanders och Erik Lallerstedt men ingen gillar jag egentligen.

Ikväll provade jag Jensen's färdiga som man värmde på spisen (tycker att bea är godast varm) men den hade alldeles för mycket syra, smakade mest vinäger :wtf:

I mina barndomstrakter tillverkas färdig bea (och andra såser) som ska vara riktigt god. Jag vet att alltfler butiker över hela landet har börjat sälja deras produkter, så kika efter bea från Delikatessfabriken.

Har världens enklaste och väldigt goda matbröd på gång i ugnen och nix, inga mått finns ty jag höftar i princip allt, alltid så man får prova sig fram om man vill ge sig på det hela, men degen ska vara lite lös när man ställer den på jäsning.

Torrjäst, rapsolja, lite socker, lite brödkrydda, varmt vatten + vetemjöl.

Svaret enligt mig är; nej.

Men med det sagt så går vanlig pulverbea att få i vart fall ätbar om man vispar ner mer smör, tillsätter en skvätt vinäger och kryddar upp med dragon och färsk finhackad persilja, samt saltar lite.
Sån färdig i tetra/platsflaska är mer :yuck: och går som inte att göra något med för att förbättra heller.

Svaret enligt mig är; nej.

Men med det sagt så går vanlig pulverbea att få i vart fall ätbar om man vispar ner mer smör, tillsätter en skvätt vinäger och kryddar upp med dragon och färsk finhackad persilja, samt saltar lite.
Sån färdig i tetra/platsflaska är mer :yuck: och går som inte att göra något med för att förbättra heller.

Jag brukar faktiskt köra på den där i pulver från Knorr. Kanske ska prova att hotta upp den lite!

Vegetarisk lasagne till middag idag. Baserad på riven morot, riven rotselleri och keso. Kryddad med chili, kakao, spiskummin och kanel. Det är verkligen ett sånt där recept som jag alltid kommer tillbaka till just för att det blir så himla gott med minimal ansträngning (Dvs ingen bechamelsås som bränner fast och kokar över :D)

Jag fyndade en halv laxsida häromdagen på kort datum - egentligen menad för grill men eftersom jag inte vågar elda på parkettgolvet så blev det ugnen. Den var marinerad med ingefära och jalapeño, gott! I fredags åt jag kokt färskpotatis, romsås och broccoli till, idag åt jag lite av den överblivna laxen kall med broccoli och sås men skippade potatisen pga chokladboll på bokcirkeln ;)

Igår gjorde jag en köttfärspaj med svamp och gul paprika i. Tyvärr köpte jag pajdegen färdig och den uppförde sig inte riktigt som jag hade tänkt, men middagsgästen var helnöjd och åt tre portioner ;) En enkel sallad på tomat och rödlök till, med citronolja som enda dressing.

Jag har helstekt en kyckling idag också förresten, även den fyndad på kort datum. Plockade av köttet för framtida användning i t.ex sallader och pasta och sånt och kokade buljong på skrovet, den står och reducerar sig till fond nu.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
756
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 705
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 164
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka