Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 282
Status
Stängd för vidare inlägg.
Igår var jag på Moon Thai Kitchen med partner och några kompisar. Helt ärligt minns jag inte riktigt hur det smakade (mer än att det inte var så starkt som jag förväntat mig). Däremot kan jag upplysa om att man på Moon Thai Kitchen kan dricka sprit ur en gullig liten hink.

Jag är förvånansvärt fräsch idag. Måste vara dagens chipsdiet som gör det.

Jättekonstig matdag igår tack vare försov mig, märkliga lokaliseringar, gammeldags konditorier och brännbollsaktiviteter. Frukosten bestod av en delad räkbaguette med Pucko, lunchen av grillkorv med bröd och tillbehör, öl och chips och kakor. Och middagen av en delad gyrosrulle och mer chips och öl.

Minskade ned på köttintaget (och ölintaget :p) idag igen, naturgodis och picadelisallad till lunch (den där chili-pastaröran är GODAST!) och quinoa med röd pesto, vaxbönor, fetaost och matig sallad till middag.

Middag idag blev laxburgare med ljust surdegsbröd, grönsaker och en röra på ärtor, smetana, pepparrot och dill. Väldigt gott och inte minst väldigt färgglad mat :D

Det tar dock, som vanligt, emot att mixa laxfileer till färs och jag kommer aldrig ihåg att köpa överblivna bitar i fiskbilen. Måste bli bättre på det alltså!

Enär det råkar finnas GANSKA MYCKET PAPRIKA i kylen, lagade somliga en stor gulasch-ish. God middag och matlådor till hushållets proletär.

Vid ett tillfälle när DÅRPIPPIN KOM HEM MED CA 5-6 kilo tomater till sin tomatallergiska väna hustru gjordes mängder av tomat på burk enär hustrun kan äta uppvärmda tomater.
Den magiska Camilla Plums recept fritt tolkat;

Knö ner tomater, ev paprika, vitlök, chili, kryddor efter behag i glasburkar. Toppa med olivolja. Skruva på locket, men inte hårdare än att det kan pyyyyysa ut luft.
Ställ burkarna i ugnen på 100 grader i typ 3-4 timmar. Låt svalna.

Perfekt soppbas, tomatsås, present osv.

All sympati till dig.

Jag har ätit en miserabel kokt korv med bröd till lunch (var på auktion), Väl hemma öppnade sig himlen när vi stod i hallonsnåren men 2,5 liter fick jag och BARNET ihop. Sen libanesiska lammfärsspett till middag, åts i liba-bröd tillsammans med vitlökssås-ish, sallad och halloumi. Sen drack jag vermouth/bourbon/citrondrink och rensade hallon och kokade sylt.

Gårdagens middag var (som så ofta om söndagen) på temat "kylskåpstömning" :D.

Ugnsrostad spetskål (med schriracha) :love:, squash, aubergine, lök, vitlök och morot med köttfärsbiffar.

Biffarna var gjorda på ekologisk kalv och fetthalten var inte riktigt höj nog för min smak. Tycker det lätt blir lite torrt när man steker sådan färs. Men i med en rejäl klatt dijonsenap, vitlök, gul lök och salt och peppar så smakade det fan-tas-stiskt! Partnern kunde inte sluta lovprisa den rostade spetskålen :).

Eureka!

Jag har precis gjort en upptäckt som jag tror kan förändra mitt liv till det bättre :love:.

Undertecknad är tokig i Wasa Husman med brunost (:o) och äter det så fort tillfälle ges! Men nu provade jag att kombinera detta med en annan storfavorit, nämligen inlagd gurka! Varför har jag aldrig gjort det förut?! Fyn bubblan, vad gott det är :up:! Kan möjligen kategoriseras som en "acquired taste" dock :angel:.

Eureka!

Jag har precis gjort en upptäckt som jag tror kan förändra mitt liv till det bättre :love:.

Undertecknad är tokig i Wasa Husman med brunost (:o) och äter det så fort tillfälle ges! Men nu provade jag att kombinera detta med en annan storfavorit, nämligen inlagd gurka! Varför har jag aldrig gjort det förut?! Fyn bubblan, vad gott det är :up:! Kan möjligen kategoriseras som en "acquired taste" dock :angel:.

:cautious:

PLanerar att besöka Sandgrund i Karlstad. Men: var äter man i Karlstad?
Ät gärna men se upp med vad du dricker! På Sandgrund hade jag en kopiös fylla en gång i min ungdom. Hela kvällen var liksom en utomkroppslig upplevelse, det var som att jag såg mig själv bland en massa folk utifrån. Bland det märkligaste var att jag tyckte mig se Sune Mangs bland allt folket, det var en sån grej jag hade gruvlig fylleågren efter dagen därpå.

Mina kamrater berättade senare att Sune Mangs faktiskt varit där den kvällen.

Kan man ugnssteka bacon? Köpte ett storpack o det skulle ta evigheter i stekpanna. Tänkte bre ut skivorna på ugnspapper på en plåt?
Värme? Hur lång tid?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 698
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 162
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI