Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 282
Status
Stängd för vidare inlägg.
Afternoon tea komplett med mackor, hembakade scones, shortbreads och slutligen en (inte särskilt) blygsam bit citron-marängpaj.

Om jag mot förmodan skulle råka bli hungrig igen före midnatt blir det havregrynsgröt till middag tror jag visst. Det är ju trots allt lördag.

Just det, jag ska ställa mig och laga lite matlådor imorgon hade jag tänkt. Det har blivit lite väääl hastigt ihopknåpade luncher på senaste nämligen, då vi sällan lyckas laga tillräckligt mycket middag för att det ska bli över. Har ni några sådana där riktiga favoritrecept som funkar att frysa in som matlådor? Det får gärna vara vegetariskt, och helst inget som innefattar skaldjur, men annars är jag inte särskilt kräsen tror jag.

Puckot jag bor med har råkat ut för ett missöde likt den nudelsalladincident som drabbade familjen @Hyacinth .

Igår handlade han för att laga mat till en god väns 50-årskalas. Till ungefär 50 gäster.

När vi lastade in varorna i bilen kom han till plötslig insikt om han hade tagit fel på dag. Festen är om 14 dagar.

Jag lagar nu mat: konfiterad lök, konfiterad tomat, konfiterad paprika. Lammfärsbiffar och libabröd.

Kylen FULL av råvaror som dessa.

Fem liter hummus, någon?

Puckot jag bor med har råkat ut för ett missöde likt den nudelsalladincident som drabbade familjen @Hyacinth .

Igår handlade han för att laga mat till en god väns 50-årskalas. Till ungefär 50 gäster.

När vi lastade in varorna i bilen kom han till plötslig insikt om han hade tagit fel på dag. Festen är om 14 dagar.

Jag lagar nu mat: konfiterad lök, konfiterad tomat, konfiterad paprika. Lammfärsbiffar och libabröd.

Kylen FULL av råvaror som dessa.

Fem liter hummus, någon?

Kunde han inte ha hittat något mer som var konfiterat? :)

:rofl: :rofl: :rofl:

Ni får frysa det som går att frysa och puck... eh PARTNER får ha väldigt dålig variation i lunchlådorna ett tag framöver :D

Jag försöker tömma mina förråd. Köper alltid för mycket mat som sedan blir gammal och måste kastas. När jag hade partner så gick maten åt, men nu är jag singel och maten blir inte uppäten. Så det blir rätt trist mat ett tag. Pesto och pasta. Soppor.

Jag vill äta nyttigare så jag har köpt konservburkar med olika bönor. Men vad gör man med bönor?! Försöker äta mer vegetariskt. Jag vill äta nyttigare. Men det är svårt att ändra invanda mönster.

Jag vill äta nyttigare så jag har köpt konservburkar med olika bönor. Men vad gör man med bönor?! Försöker äta mer vegetariskt. Jag vill äta nyttigare. Men det är svårt att ändra invanda mönster.
1 burk bönor + 1 burk tomat + skivad brynt lök + vitlök o diverse kryddor, äts till ris eller pasta, garnera med bladpersilja.

Efter att ha tillbringat hela dagen på Nose Work-tävling med systern och hennes hund (det är så SJUKT LÅNGSAMT) var jag svinhungring (det var hon också) och gjorde burgare med portabello, halloumi, guacamole, sriracha, picklad rödlök och tomater från systerns växthus (hon flyttade in i huset bredvid mitt i veckan. Växthuset svämmar över av tomater förre ägaren drivit upp. Lyx!). Det var sjukt gott! Sen folkisar och chips.

Grillat i dag (igen). Sambo åt karré, jag aubergine som penslats med olivolja och kryddats med flingsalt, torkad vitlök, torkad schalottenlök och persilja.
Färskpotatisen som var kvar i kylskåpet lades i foliepaket tillsammans med purjolök och tärnade tomater.

Kaffe och chokladboll till dessert (sambon fick en mycket godare kladdkakshistoria men den innehöll mjölk och mjölkprotein är för tillfället ett stort nej i livet. Sambo tyckte lite synd om mig så nu har jag en burk holly & dan raw chocolate peanut crunch nice cream tills nästa gång det ska ätas efterrätt).

I morgon blir det grill igen. Jag måste fortsätta med grönsakerna som jag hamstrade i en söt liten gårdsbutik och jag hittade en bit rostbiff i frysen som kommer fungera alldeles utmärkt som tillbehör.

Blanda med lite finhackad lök, vitlök och färsk basilika. Sen i med pressad citron, en skvätt olivolja, salt och peppar. Supergod bönsallad som passar till typ allt!! :d

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 098
· Visningar
52 698
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 162
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Tovig katt
  • Rehabtid dragna tänder
  • Senast tagna bilden XVI