Tittar in i ditt kök, 17

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare Koltrast
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2 002
  • Visningar Visningar 84 282
Status
Stängd för vidare inlägg.
20507043_10211610453595054_371869442027091302_o.jpg

Det blev färgrik gadogado, både till gårdagens middag och dagens lunch!

Igår blev det lyxmatdag, blev först upphämtad i Göteborg och guidad av en skicklig local :D i Gunnebo slotts köksträdgårdar (magiska!). Lunch på deras café (kolja med blomkålssallad, rostad potatis, citronsås, trevlig salladsbuffé och massa bröd) och efter det kaffe och ett stort gäng av Gunnebos alla sötsaker. Sedan åkte vi vidare till en herrgård jag glömt namnet på (hjälp!) och åt lite gelato på det.

Tillbaka i Göteborg på kvällen åt jag kikärtsbiffar och drack mellanöl på Ölstugan Tullen, och sedan lösgodis och te i en bäddsoffa. Hade lite magknip där sen. Idag har jag startat dagen med frukost på Gothia Towers (helt okej hotellfrukost men fruktansvärd lokal) och är nu på väg mot Helsingborg för sen lunch och hem till Malmö ikväll! Mvh, Tour de Vacay-Västkust

Lunch kl 16 i Helsingborg: vegansk regnbågstallrik på ett ställe som hette Ginger. Jättegott och fräscht för typ inga pengar! Är dödsmätt (har iofs inte hunnit känna riktig hunger på flera dagar, för mycket mat och fika :grin: ).

Jag har på senare tid gett mig f*n på att lära mig äta svamp. Jag tycker det luktar gott, ser gott ut men har sedan liten haft svårt med konsistensen. Smaken har sällan varit problemet, förutom de där burkchampinjonerna från skolan, fy vad vidrigt det är! :yuck:

Så har börjat med saker med svamp jag spontant känner att jag borde tycka om, tex Svamprisotto och svampsås
Så ikväll utökade jag det hela med Pasta med en Krämig svampsås på kantareller (från burk).
Jag tycker det börjar bli riktigt gott med kantareller och till del skogschampinjoner.
Men jag tycker ändå att det jag gör med svamp inte smakar tillräckligt... Är det för att kantarellerna är från burk? Behöver man ha något som förhöjer smaken? Har använt mig av svampbuljong och kantarellfond där det lämpat sig.

Hilfe? Jag vill lära mig mer om svamp i mat :D

@Andromedae

Jag har letat och letat efter kantareller att köpa i närområdet, men det verkar inte ha dykt upp än :(
Men kantarellerna på burk funkar, om de finhackas och steks ganska hårt :angel:

@Andromedae

Jag har letat och letat efter kantareller att köpa i närområdet, men det verkar inte ha dykt upp än :(
Men kantarellerna på burk funkar, om de finhackas och steks ganska hårt :angel:

Det finns frysta kantareller att köpa även om de är svindyra. Vad många gör fel är att inte steka dem tillräckligt, de ska inte vara gula och vackra utan rätt brunaktiga och oansenliga. Jag kryddar inte med mer än salt och peppar samt att gör jag sås använder jag kycklingfond till den. Givetvis steks de i smör, margarin är oätligt. Färska har dock alltid mer smak än burkvarianten.

Jag hade en fabulös matdag igår med lunch i Gunnebo där jag valde deras vegetariska alternativ, kom inte ihåg allt som skulle vara i mer än broccoli samt nöthummus. Och den nöthummusen är så minnesvärd! Verkligen jättegod!

Kaffe och olika sorters bakverk efteråt (tror nog att kardemummamazarinen var godas! Kanske inte som mazarin betraktad, men som oettiketterat bakverk var den väldigt fin och god :))

Idag testade jag nytt sätt att laga vegetarisk (snudd på vegansk faktiskt om en ser över tillbehören) pastasås baserad på blomkål. Skulle varit blomkålsris, men jag körde med budgetvarianten att riva buketter. Rostade rivet i ugn tillsammans med hackade valnötter och kryddor. Sen fick det koka ihop med krossade tomater, timjan och rödlök. Åts med pasta och en mozzarellasallad (därav väldigt oveganskt hos oss :D). Så lätt, så gott! Ska definitivt göra om det!

Njuter av att vara hemma i Malmö; gick till Möllan i förmiddags och fyllde på förråden av grönsaker. SÅ mycket fint och ekologiskt det fanns idag :up:
Efter det blev det utflykt till Hörte brygga, lunch med deras picknickkorg (valde rökt fisk) och ett glas rosé. Lite bad och solande i Svarte innan hemfärd. Till kvällsmat blev det mackor och yoghurt med granola, orkade inte laga något trots alla fina råvaror hemma :p

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
755
Senast: Liten
·
IT & mobiler Jag känner mig helt blåst, men vi får inte igång TV:n i husvagnen med vagnens antenn (dålig mottagning) utan funderar i stället på att...
Svar
3
· Visningar
313
Senast: Snubbelfot
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 096
· Visningar
52 595
Hemmet Vi ska renovera fallfärdigt kök och tänkte köpa nytt kök från IKEA. Vi har tummarna mitt i handen och hatar husjobb så vi behöver... 2
Svar
37
· Visningar
2 158
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka