Tittar in i ditt kök del 27

I Fredags var Maken och jag pa en av vara brew pubar och at "Seafood platter", med deep fried (farsk) tonfisk, rakor, och ostron och frensh fries. Den puben har den basta seafood platter efter hela kusten!
I eftermiddags bestamde vi oss for att vi haft en bra dag och gjort mycket ... Vi gick till ett av hotellen dar Maken tog en ol och jag en G&T ... till det ett gigantiskt fat med frensh fries med garlic och tryffel aioli ... dar vi satt pa den avstangda huvud "mat-gatan" och njot av sol och 26*C.

I morgon atergar vi till verkligheten och ater mer rimlig mat :p
 
Provade göra shakshuka i fredags, blev riktigt gott! Mixade några recept för själva tomatsåsen, och hade sedan i ägg. Kommer nog göra själva röran igen, men ta lite inspiration från ett recept som även hade fetaost tillsammans med äggen, och använda endast det framöver. Tyckte äggen blev lite "meh", och saknade något som jag tror sältan i fetaosten skulle komplettera.
 
Två liter kimchi satt på fermentering. Råvaran är röd spetskål 'Kalibos'.
1000005213.jpg
 
Provade göra shakshuka i fredags, blev riktigt gott! Mixade några recept för själva tomatsåsen, och hade sedan i ägg. Kommer nog göra själva röran igen, men ta lite inspiration från ett recept som även hade fetaost tillsammans med äggen, och använda endast det framöver. Tyckte äggen blev lite "meh", och saknade något som jag tror sältan i fetaosten skulle komplettera.

Shashuka betyder "mixed up" och kommer ursprungligen fran Tunisien men har spridit sig till Mellan Ostern, och resten av Afrika. Den kan alltsa se ut precis hur som helst, allt ar ratt. :p
Jag har ofta jalapenos och alltid harissa, nar det inte ar sasong for paprika har jag ofta gronsaker jag rakar ha hemma och ibland antingen kottfars eller korv fars (innanmatet i korvar). Jag brukar ocksa ha lite cellery salt pa aggen nar jag lagger i dem. Jag har aldrig testat med feta ost, daremot med getost och det ar mycket gott.
 
Har varit sugen på korvstråganoff i flera dagar, så blev så glad över att jag hittade en bit falukorv djupt ned i frysen (det här med att äta ur frysen går sådär... men falukorven och två matlådor har försvunnit denna vecka i alla fall!).
Efter att ha läst x-antal recept provade jag att blanda i lite lätt-CF i slutet, blev faktiskt riktigt gott :)
 
Häromdagen gjorde jag en riktigt god fiskgratäng.
Potatismos runtom i formen, torskfileér i mitten, dillsås med räkor i och med lite parmesan på potatismosen innan den åkte in i ugnen.
Brukar ha musslor i men hoppade det denna gången.
Tillagade torsken med lite smör under och med s&p i ugnsformen först, kokade upp såsen i en kastrull och satte sen ihop allt och lät få färg i ugnen.

Tips nu när det börjar bli höst på riktigt.
 
Var hos lokala slaktaren i dag och köpte på mig massor. Han har superfint, lokalbetat kött. 2,5 kg kycklingfiléer, 2 kg grytbitar av nöt och en T-bone till i morgon följde med hem.
Nu blir det storkok i slökokaren på grytbitarna, en överbliven vinslatt och rotfrukter :d
IMG_9298.jpeg
 
Gjort en (ovo)-vegetarisk pad thai att ta med på ridläger och höll på att göra bort mig med såsen :angel:
Men det blev en ny (utan fisk- och ostronsås) improviserad variant med tamarindpasta, soja, farinsocker, mirin och risvinäger.
Gott bev det iaf!
 
Vi hade en hög saker som behövde användas. Så sambo gjorde omelett i ugnen med sojastekta skogschampinjoner, långtidsstekt och knaprigt sidfläsk, smörstekt blomkål och broccoli, olika lökar, lite riven cheddar och lite färsk mozzarella. Blev jättegott!
 
Noll ork för båda idag. Så vi gjorde kycklingklubbor i ugnen och sallad till det. Helt ok ändå!
Till efterrätt hade jag gjort banan-kaka med kakao i och ströat formen med kockos. Den var iaf super!
 

Liknande trådar

Mat Jag har börjat fundera lite kring mina frukostvanor... De är inte direkt dåliga, kunde ha varit värre, men ganska tråkiga och skulle nog...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 439
Senast: Pilot
·
Mat Jag har en tetra tomatsoppa som jag tänkte äta en dag snart. Jag älskar tomatsoppa och ris som det serverades när jag gick i skolan (vet...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
3 017
Senast: Ramona
·
  • Låst
Mat Matinspirationen fortsätter! Vad lagas det för godsaker hemma i köken? Vad äts, i eller utanför köken? Hur smakade det? Och kanske hur...
99 100 101
Svar
2 004
· Visningar
110 292
Senast: Mineur
·
  • Låst
Mat Jag har saknat mattråden och inspiration. Vad äter ni idag? Ikväll gjorde jag dovhjortskav med gräddsås med smörstekta...
99 100 101
Svar
2 007
· Visningar
88 274

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp