Tittar in i ditt kök, del 21

Status
Stängd för vidare inlägg.
@Lillgrådis åh jag älskar chakshouka, äter mängder av det när jag är i Israel. Har ett favorithak i Jaffa där jag alltid äter det, sååååå göttigt! Har dock inte gjort så många hemmavid, så tar också gärna emot tips!

Jag har tänkt tillaga en chakchouka, dels för att jag har gott om färska paprikor, tomater och ägg - men dels för att jag gillar ch-ch-ljudet så mycket.

(Härnäst ämnar jag grilla en köttbit och göra chimichurri.) :)

Ni som har mer chakchoukavana än jag - t ex @Petruska ? Har ni några favoritkryddningar eller specialare inom genren? Jag ser recept med allt från saffran till harissa via koriander och mynta, men det blir lite väl kaotiskt med allt på en gång känner jag.
Standard för mig är nog lite gurkmeja, spiskummin och bockhornsklöver. Eller zaatar. Ja, salt, svartpeppar och vitlök också, så klart. Jag strör sen gärna sumak över äggen för att det är snyggt. Om jag vill känna mig som i Istanbul tar jag en liiiten dutt kanel med de andra kryddorna.

I princip kan chakchouka vara vilka grönsaker som helst med ägg. Och vilka kryddor som helst.

Hemmagjord chili tofu poké bowl. Med pickles (de lila!) från Tokyo/Kyoto i vintras. Blandade även strimlade alger, också från Japan, i sushiriset. Friterade jordärtskockschips, kimchimayo och lite annat smått o gott.

Bifogade filer

• 978C8B97-413F-47D8-BD58-0392D69D456F.webp
    978C8B97-413F-47D8-BD58-0392D69D456F.webp
    194,1 KB · Visningar: 27
Hemmagjord chili tofu poké bowl. Med pickles (de lila!) från Tokyo/Kyoto i vintras. Blandade även strimlade alger, också från Japan, i sushiriset. Friterade jordärtskockschips, kimchimayo och lite annat smått o gott.

Mums!!! :d

Jag har en frys därhemma med rätt mycket gott i, bland annat en massa norsk torsk uppdragen av ömma föräldrar (eller deras polare, svårt att säga efter styckning), och goda grönsaker och bär och lax och annat. Tyvärr drunknar dessa goda ting allt som oftast under en massa halvtomma påsar med halv- och helfabrikat som köpts i olika sammanhang och nu vill jag bli av med dessa öppna påsar.

Därför frysrensar jag med det tråkigaste först ;) I helgen innebar detta smoothie med massa bär ur öppnade paket, och hamburgare till middag. Igår blev det en oerhört ful tallrik med typ tre vårrullar, fem falaflar, ett par broccolipuckar (som små grönsaksbiffar) och en näve klyftpotatis. Slängde in allt i samma form i ugnen. Mango chutney som krona på verket. Det var skitgott för jag var vrålhungrig, men som sagt, inte vackert.

Vi borde också köra lite frysrensning, @Anna . Främst är det lådan som går under namnet ”läskiga lådan”, som behöver rensas. Den innehåller en mängd påbörjade vegetariska helfabrikat, samtliga smakade en gång och funna så gott som oätliga alternativt katastrofalt magovänliga. Där finns lite quornfärs, Ikeas räliga grönsaksbollar, quornburgare, sojafärs och så vidare.

Tomatplantorna har gått bananas medan vi var iväg, så jag slängde in en hel massa små körsbärstomater i ugnen tillsammans med torskrygg, svartpeppar och en klick smör. Sedan åt vi det med lins-bulgur lagad med stekt lök, paprika och buljong.

Paprikor fyllda med sojafärssås som innehöll bl.a. vårlök, soltorkade tomater, rödvin och kanel. Ett glas Malbec till.

Laddar nu upp för ännu lite mer äppelkaka (den tar aldrig slut!) med en rejäl skvätt av den fullkomligt himmelska vaniljsås jag köpte häromdagen. Skulle kunna dricka vaniljsåsen som den är, med sugrör, men lägger till lite paj för den sociala acceptansens skull.

Paprikor fyllda med sojafärssås som innehöll bl.a. vårlök, soltorkade tomater, rödvin och kanel. Ett glas Malbec till.

Laddar nu upp för ännu lite mer äppelkaka (den tar aldrig slut!) med en rejäl skvätt av den fullkomligt himmelska vaniljsås jag köpte häromdagen. Skulle kunna dricka vaniljsåsen som den är, med sugrör, men lägger till lite paj för den sociala acceptansens skull.

Min dressyrtränare var i London i helgen som var, och när vi red ut ihop igår svärmade hen oavbrutet om någon engelsk äppelkaka. :D "Den var karamelliserad!!!!1" lät det.

Har också lite frysrensning här och hittade bland annat ett par paket med köttfärs, så det blev spaghetti och tomatig köttfärssås till middag. Serverades med ruccola, tomater, mozzarella och oliver.

Det blev köttfärssås för ett helt kompani så vi lär leva på det ett tag nu :meh:

Åh det är jobbigt när normer och social press gör att en måste äta något till vaniljsåsen :down:

Och @VLMF vargör skickade du inte upp lite av den maten till mig?! :love:

Igår skulle jag på boksläpp för den här nya boken om Palmegåtan (ni vet, Filter publicerade ett stort reportage om den och nu är alltså boken här) och hade ett par timmar att slå ihjäl på stan. Hade inte tänkt äta då men blev fullständigt övertagen av hunger pga slarv under dagen och åt en faktiskt ljuvlig bagel med rökt lax och cream cheese på Espresso House, till en islatte med salt karamell. Väl hemma på kvällen blev det naturell yoghurt och en ost- och skinkmacka - därefter var jag redo att snickra ihop en matlåda till idag, vilken består av svarta bönor, tonfisk, rödlök och gurka med citronolja på. Mycket enkelt men jag längtar! Är förtjust i tuggmotståndet i både svarta bönor och tonfisk.

Nu när du säger det. Tänker dagligen på decilitermått. Här vägs ingredienserna vid t ex bakning. 🙄
Glömde att svara på det här! Men visst är det jobbigt?! Jag vet inte hur många heta debatter jag och min sambo har haft gällande huruvida det är ologiskt eller ej att mäta icke-vätskor i liter, men jag får i alla fall ha mina decilitermått i fred! Jobbigt blir det också när man ska dela recept med folk och tvingas översätta inte bara ingredienserna utan även deciliterna till gram... Bah!
Vad är det för köpevaniljsås @Mineur ? Låter ju fantastisk!
En UK-produkt tyvärr!
methode%2Fsundaytimes%2Fprod%2Fweb%2Fbin%2F3973d69c-b1a5-11e6-8b50-484b486f046d.jpg

Min dressyrtränare var i London i helgen som var, och när vi red ut ihop igår svärmade hen oavbrutet om någon engelsk äppelkaka. :D "Den var karamelliserad!!!!1" lät det.
Intressant, undrar vad det var! Den jag gjorde är ytterst o-engelsk och baserad på min ytterst o-engelska mormors recept :D
Åh det är jobbigt när normer och social press gör att en måste äta något till vaniljsåsen :down:
Jag vet... Och dessutom boendes med en sambo som inte uppskattar sötsaker särskilt mycket (eller egentligen har han mest bara sjukt bra självdisciplin när det kommer till sådant), så jag får liksom bära hela tyngden själv också. Skitjobbigt :down:
Igår skulle jag på boksläpp för den här nya boken om Palmegåtan (ni vet, Filter publicerade ett stort reportage om den och nu är alltså boken här) och hade ett par timmar att slå ihjäl på stan. Hade inte tänkt äta då men blev fullständigt övertagen av hunger pga slarv under dagen och åt en faktiskt ljuvlig bagel med rökt lax och cream cheese på Espresso House, till en islatte med salt karamell. Väl hemma på kvällen blev det naturell yoghurt och en ost- och skinkmacka - därefter var jag redo att snickra ihop en matlåda till idag, vilken består av svarta bönor, tonfisk, rödlök och gurka med citronolja på. Mycket enkelt men jag längtar! Är förtjust i tuggmotståndet i både svarta bönor och tonfisk.
Just bageln med rökt lax och cream cheese är en av de saker de gör riktigt bra på Espresso House tycker jag! Den och pepparkaksmuffinsen. :love:

Har någon av er nåt bra recept på ratatouille? Hade planer på en moussaka, men jag är helt enkelt för trött och sjuk. Hacka grönsaker och röra ihop är lagom avancerat för mig. Men ska en rosta grönsakerna innan? Kryddning? Hilfe?

Har någon av er nåt bra recept på ratatouille? Hade planer på en moussaka, men jag är helt enkelt för trött och sjuk. Hacka grönsaker och röra ihop är lagom avancerat för mig. Men ska en rosta grönsakerna innan? Kryddning? Hilfe?

Rosta i ugn! Och sedan koka ihop med mycket vitlök, chili, god grönsaksbuljong, lite röd balsamvinäger och på slutet brukar jag ha i en näve persilja. Men det är oortodoxt har jag förstått.

Rosta i ugn! Och sedan koka ihop med mycket vitlök, chili, god grönsaksbuljong, lite röd balsamvinäger och på slutet brukar jag ha i en näve persilja. Men det är oortodoxt har jag förstått.

Tack! Behövs paprika, eller kan jag ha i lite ajvar istället efter rostningen? Jag har massor av aubergine, zucchini, tomater och vitlök som jag tänkte basera röran på.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

• Låst
Mat Vad bjuds det på och vad lagas det hos dig? Recepttips välkomna! (Återuppväcker de här trådarna och startar ny tråd då vgv-tråden...
Svar
4
· Visningar
754
Senast: Liten
·
Mat Vi fortsätter att dela med oss om vad vi lagar, äter, inspireras av och funderar på i matväg! I mitt kök serverades idag pasta med... 53 54 55
Svar
1 087
· Visningar
52 052
Senast: em76
·
Kropp & Själ Egentligen har jag ett fantastiskt bra liv. Jag älskar mitt lilla hus, jag älskar mitt yrkesval, jag har bra kollegor och en bra chef... 2 3
Svar
42
· Visningar
3 079
Senast: Thaliaste
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 038
Senast: Blyger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka