Sv: Titta på 1 åring för köp!
Delvis KL men även synpunkter till ts.
Som köpare av en ettåring vill jag se/veta följande:
1. När jag kommer vill jag att hästen är i skick för visning, d.v.s. hel och ren med fina fötter och helt enkelt förberedd för en visning för kund. Detta säger inte jättemkt om hästen i sig (mer än att man kan borsta den kanske) utan mer om säljaren. Hur seriös är han/hon?
2. Jag vill gärna själv hälsa på hästen, känna den över kroppen och kanske lyfta någon hov. Gå igenom den helt enkelt genom att se och känna precis på samma sätt som på en vuxen häst.
3. Jag vill se hästen ledas till hage/ridbana/ridhus eller annan inhägnad för att där se hästen i rörelse.
4. Jag vill veta eventuell skade-/sjukdomshistorik och att alla papper är i ordning.
5. Jag vill gärna veta det som går att ta reda på om hästens härkomst, föräldrar och då främst stostammen med temperament, eventuella prestationer, skador m.m. Allt som kan vara intressant helt enkelt. Kanske storlek på föräldrarna?
6. Jag vill att säljaren ska informera mig om sådant som är relevant. Hur mkt är hästen hanterad? Vad är han/hon van/ovan vid? Åkt transport förut? Vilken form av sällskap har den i hagen? Van att stå på box? Lösdrift? Känslig på ngt vis eller finns det ngt jag som köpare bör veta om för att förhindra problem?
Som säljare av en ettåring hade jag ALDRIG låtit en okänd människa leda min ettåring på okänd plats. Någonsin! Inte för att hästen kanske inte klarar det (även om det inte är jättemånga ettåringar som är vana att lämna flock och gård) utan för att jag som hästägare inte har en aning om köparens kunskaper. Skulle någon börja ställa krav på att testa massa märkliga övningar i hanteringen hade det inte blivit ngt köp.
Att vara med när hästen verkas är inte bara omöjligt i de flesta fall utan även onödigt. Hur gör man om man har flera spekulanter? Ska hästen verkas flera dagar i veckan under försäljningsperioden? Hur gör man om man ska visa en hel flock med ettåringar? Dessutom vill jag att mina unghästar ska ha lugn och ro i samband med hovslagarbesök, inte en massa okänt folk som stör/är i vägen/tar uppmärksamhet. Sedan hur hästen uppför sig när hovslagaren kommer känns inte riktigt relevant på en så pass ung häst. Det beror jättemkt på hovslagaren, dagsformen, vad som händer runt omkring m.m. m.m. Man får helt enkelt fråga säljaren hur det brukar gå och lita på det. På en ettåring kan man faktiskt påverka mkt själv hur hästen blir att verka och sko som vuxen så det känns inte som det viktigaste. Om hästen ser välskött ut i fötterna får man ju anta att verkningen åtminstone funkar ok?
Jag vill veta att hästen är frisk, hur den rör sig, hur den är uppfödd och stam m.m. Resten är egentligen inte superviktigt, det löser man själv om det behövs. Avmaskningar och vaccinationer kan ju också vara intressant. En ettåring kan man ju i princip köpa osedd om det är så.
Mvh JV och Lycka till på visningen, hoppas att du kommer hem som hästägare