Titta på 1 åring för köp!

Sv: Titta på 1 åring för köp!

Självklart tittar man på exteriör i form av benställningar (vissa saker är okej när de växer - andra inte) osv.

Jag tittar mer på hur de balanserar sig än exakt hur de rör sig när de är så unga. Jag jobbar hellre med en häst som väljer att lyfta sitt bröstben när den leker, än en som lyfter huvudet(och därmed sänker ryggen)...

/Migo

Som jag skrev så för mig låter det som ett typexempel på krav som mindre unghästvana "NH-människor" skulle tänkas kunna ställa. Jag har dåliga erfarenheter av den typen av folk och därför går det helt bort. Jag skulle aldrig ens släppa in en sådan person på gården. Sedan får du väl kalla mig fördomsfull, men så tänker jag. Jag hade fått rysningar om en ev. spekulant hade velat se allt detta som räknas upp av 1-åringen.

Och jag förstår hur upplevda problem med en 3-åring kan jämföras med en 1-åring. När de är så unga är de fortfarande helt öppna och formbara.

Att kunna ledas och lyfta fötter är inga konstiga krav, det är något vi gör med fölet då och då, inget konstigt alls.

Vart ser ni att det har nämnts något om krav? Ingenstans har jag sett att hästen ska kunna alla saker, men man vill se hur attityden är. Stor skillnad.

Tycker ni inte att en ettåring ska gå att leda, kunna gå förbi konstiga saker eller lyfta på fötterna? Hur gör ni då när ni hanterar era unghästar?:confused:

Det är nog jag som uttrycker mig otydligt skulle jag tro.
Det är en trist sak med Buke, folk antar alltid det värsta om de inte förstår sig på ett inlägg.

Får väl poängtera att jag inte ens skulle åka och kolla på en ohanterad åring, eftersom att jag som sagt vill kunna känna på hanteringen själv innan jag bestämmer mig.
Jag anser att det blir en alltför stor omställning för en så ung individ att både flytta, byta ägare, transporteras, få nya kompisar OCH behöva lära sig grundläggande hantering samtidigt. Sånt ska de få lära sig i lugn och ro på hemmaplan. Den uppfödare som inte har den hanteringen på sina unghästar tycker JAG är en oseriös uppfödare, och där vill jag inte handla.

Någon som kollar in exteriören på en så ung häst? (Eller ens alls när man är i hästköpartagen, oavsett ålder på hästen?) Även om en häst såklart förändras vartefter när den blir äldre, så brukar väl ändå "förpackningen" som t.ex. en hög manke följa med och bestå under åren. Nu är ju inte utseendet allt, men är det läge att ha "ett öga" för vad man letar efter när man köper en så pass ung häst? Något som man vill undvika att köpa på sig?

/V

Absolut, det är SÅ mycket lättare att arbeta med en häst som har kroppen "för sig", mycket ovilja hos unga hästar är ju att något är för svårt/jobbigt, är kroppen bra byggd för bärighet så får de (och man själv) så mycket gratis.
Däremot är det väl ganska svårt att avgöra om en ranglig unghäst ser "bra" ut, min 2-åring tycker jag själv ser ut som ett vanvårdsfall nästan (är van runda islänningar). Det finns väl något man säger, typ att man kan kolla på en hästs exteriör när den är typ 3 veckor, 3 månader och sedan 3 år, däremellan ska man inte kolla alls typ :angel:

Då kan det ju hjälpa kanske om man kan få se bilder på unghästen från de åldrarna. Sedan finns det säkert erfaret folk man kan ta med, som kan se om en häst ser bra ut även om den är mitt i en ful-fas.

När jag kollade på min flicka som nu är 4 :love: kollade jag bara alla basic saker såsom papper, hur den rör sig & är byggd, hur mamman betedde sig(kollade ju givetvis upp stammen noga redan vid annonsen)

Hon var 5 månader när jag kollade första gången och blev kär direkt, hon är uppvuxen i en otroligt harmonisk miljö och var social direkt! :love:
Sen var hon kvar i ca 7-8 månader då jag hade lite skola kvar och uppfödaren har mer än plats för många hästar.

Under dessa månader verkades och vaccinerades hon såklart, men jag ledde henne kanske bara 4-5 ggr, det räckte för mig att vi lärde känna varandra i hagen och det fanns gott om plats i lösdriften att borsta och mysa lite ensamma! :laugh:

De sista månaderna testade vi att gå in i transport 2 ggr då hon bara åkt en gång innan när hon skulle visas.

Mer behövs inte med bäbisarna, är dom hela och rena i kroppen så att säga så brukar det bli bra! :laugh:

Det handlar inte om att klara av eller inte det handlar om att det visar att du inte är en lämplig unghästköpare för du inte har insikt i hur man bäst förvaltar en unghäst för att verkligen få en bra häst som vuxen. Man skall inte utsätta unghästar för saker som senare kan skapa problem, du har mkt kvar att lära om unghästars psyke det behöver man bara läsa texten för att förstå. Du hade tur denna gång men historien förtäljer inte eftersom du skrev att du utsatte ett antal unghästar för denna behandling hur många av dem du skapade problem för.
Jag kan inte hjälpa att du ger orsak till negativa svar på många av dina inlägg kanske dags att du funderar på om det kanske finns brister i din kunskap som gör det.
Gör man inte dumma saker så får man heller inte negativa svar.

Hehe men herregud. :cool:

Vad skuggi gjorde var att lyfta på hoven. Leda runt hästen lite, gå förbi nåt nytt och ta in den i stallet. Och ev. vara med när den verkas. Låter helt otroligt vettigt i mina öron.

Om hästen får bestående mentala men av att gå förbi en hösilgebal och gå in i stallet, hur i helskotta ska du kunna sälja hästen och lasta den och skicka den till en främmande plats utan att den får ett sammabrott?

Klart man inte förkastar en åring för att den krånlgar, men som du märkt har hästar många olika personligheter, och hur den beter sig i nya situationer säger en del om hur den kommer hantera nya utmaningar den ställs inför. Alla mina hästar har oilka personlighet, och personligheten är konsekvent även om de kan lära sig ändra sitt beteende.

Exakt så är min unghäst !

Hon gick alldeles utmärkt att ta på grimma och leda tills plötsligt en dag när hon inte alls ville det. Nu ganska många månader senare går det bättre men inte helt bra. Men vadfan hon är ju bara 15 månader. Hon går för tillfället bra att verka, borsta, binda upp osv, men just grimma på och leda är inte kul tycker hon.

Vad skuggi gjorde var att lyfta på hoven. Leda runt hästen lite, gå förbi nåt nytt och ta in den i stallet. Och ev. vara med när den verkas. Låter helt otroligt vettigt i mina öron.

Om hästen får bestående mentala men av att gå förbi en hösilgebal och gå in i stallet, hur i helskotta ska du kunna sälja hästen och lasta den och skicka den till en främmande plats utan att den får ett sammabrott?

Klart man inte förkastar en åring för att den krånlgar, men som du märkt har hästar många olika personligheter, och hur den beter sig i nya situationer säger en del om hur den kommer hantera nya utmaningar den ställs inför. Alla mina hästar har oilka personlighet, och personligheten är konsekvent även om de kan lära sig ändra sitt beteende.

:rofl::rofl:
:bow::bow:

Tack, skönt att någon förstår hur jag menar.
Just Gylle brukar iofs läsa mina inlägg som Fan läser Bibeln, men ändå :p

Nu har jag ju ett NH-tänk i förhållandet och träningen av mina hästar, men jag förstår faktiskt inte vad i mina hanteringskrav som var så mycket hokuspokus att jag blir "beskylld" för att vara "hobby-NH-are" :grin:

Jag vill inte leda diskussionen på fel spår men det där stämmer inte alls med vad du berättat innan på Buke.

Däremot håller jag med om att unga hästar lär sig så oerhört fort att man mycket sällan behöver "traggla" saker om och om igen.

Min är helt tvärtom. I början gick hon i panic mode när grimman kom, nu går det hur bra som helst :D

KL
Jag kan villigt erkänna att min åring är den första häst jag har, någonsin (sen ställer jag frågor på Buke också :p) Men framförallt har jag kunnigt folk som jag kan fråga om jag behöver. Jag uppfostrar min häst enligt SB, sunt bondförnuft.

Som någon skrev, (var det Nafa?) om att ta upp hovarna, hände mig för inte så längesen. Hade gått bra flera gånger sen en gång la hon sig ner på gången (jag tog ett framben). Jag blev förvånad ska jag erkänna, hästen låg helt lugnt på golvet och rörde inte en kroppsdel. Jag sa inget utan lugnt gick fram till henne, fick upp henne lugnt och fint, hon drog då bort grimskaftet hon satt fast i på ena sidan (stod i gång), jag satt fast henne igen och tog upp benet. Utan något prat utan bara lugnt och bestämt.
Sen dess har hon stått på benen. Om det var rätt eller fel vet jag inte, men jag valde att göra så, det kom naturligt.

Absolut, det är SÅ mycket lättare att arbeta med en häst som har kroppen "för sig", mycket ovilja hos unga hästar är ju att något är för svårt/jobbigt, är kroppen bra byggd för bärighet så får de (och man själv) så mycket gratis.
Däremot är det väl ganska svårt att avgöra om en ranglig unghäst ser "bra" ut, min 2-åring tycker jag själv ser ut som ett vanvårdsfall nästan (är van runda islänningar). Det finns väl något man säger, typ att man kan kolla på en hästs exteriör när den är typ 3 veckor, 3 månader och sedan 3 år, däremellan ska man inte kolla alls typ :angel:

Då kan det ju hjälpa kanske om man kan få se bilder på unghästen från de åldrarna. Sedan finns det säkert erfaret folk man kan ta med, som kan se om en häst ser bra ut även om den är mitt i en ful-fas.

Hur kan en 2åring se ut som ett vanvårdsfall om den får rätt foder och omvårdnad?

:grin:
Du är alltid lika trevlig:devil:
Du gillar mig visst inget vidare va? :p
För mig är det viktigt att jag får en häst med ett temperament och en personlighet som passar mig, samt att den är väl grundhanterad. Jag tittade på ett ganska stort antal 1-2-åringar och det var inga konstigheter att få utvärdera dem som jag beskrivit.
Om inte dina unghästar klarar den nivån av hantering kanske det säger mer om hur pass bra du hanterar dina unghästar :grin:

:bow::bow:

Gylle är tydligen så mot flera men det är bara att ignorera h@n.
H@n gillar att vara lite elak..
Jag tycker att du gör rätt som vill se hur dom reagerar vid olika tillfällen.

Vart ser ni att det har nämnts något om krav? Ingenstans har jag sett att hästen ska kunna alla saker, men man vill se hur attityden är. Stor skillnad.

Tycker ni inte att en ettåring ska gå att leda, kunna gå förbi konstiga saker eller lyfta på fötterna? Hur gör ni då när ni hanterar era unghästar?:confused:

:bow:

:bow:

Delvis KL men även synpunkter till ts.

Som köpare av en ettåring vill jag se/veta följande:
1. När jag kommer vill jag att hästen är i skick för visning, d.v.s. hel och ren med fina fötter och helt enkelt förberedd för en visning för kund. Detta säger inte jättemkt om hästen i sig (mer än att man kan borsta den kanske) utan mer om säljaren. Hur seriös är han/hon?

2. Jag vill gärna själv hälsa på hästen, känna den över kroppen och kanske lyfta någon hov. Gå igenom den helt enkelt genom att se och känna precis på samma sätt som på en vuxen häst.

3. Jag vill se hästen ledas till hage/ridbana/ridhus eller annan inhägnad för att där se hästen i rörelse.

4. Jag vill veta eventuell skade-/sjukdomshistorik och att alla papper är i ordning.

5. Jag vill gärna veta det som går att ta reda på om hästens härkomst, föräldrar och då främst stostammen med temperament, eventuella prestationer, skador m.m. Allt som kan vara intressant helt enkelt. Kanske storlek på föräldrarna?

6. Jag vill att säljaren ska informera mig om sådant som är relevant. Hur mkt är hästen hanterad? Vad är han/hon van/ovan vid? Åkt transport förut? Vilken form av sällskap har den i hagen? Van att stå på box? Lösdrift? Känslig på ngt vis eller finns det ngt jag som köpare bör veta om för att förhindra problem?

Som säljare av en ettåring hade jag ALDRIG låtit en okänd människa leda min ettåring på okänd plats. Någonsin! Inte för att hästen kanske inte klarar det (även om det inte är jättemånga ettåringar som är vana att lämna flock och gård) utan för att jag som hästägare inte har en aning om köparens kunskaper. Skulle någon börja ställa krav på att testa massa märkliga övningar i hanteringen hade det inte blivit ngt köp.

Att vara med när hästen verkas är inte bara omöjligt i de flesta fall utan även onödigt. Hur gör man om man har flera spekulanter? Ska hästen verkas flera dagar i veckan under försäljningsperioden? Hur gör man om man ska visa en hel flock med ettåringar? Dessutom vill jag att mina unghästar ska ha lugn och ro i samband med hovslagarbesök, inte en massa okänt folk som stör/är i vägen/tar uppmärksamhet. Sedan hur hästen uppför sig när hovslagaren kommer känns inte riktigt relevant på en så pass ung häst. Det beror jättemkt på hovslagaren, dagsformen, vad som händer runt omkring m.m. m.m. Man får helt enkelt fråga säljaren hur det brukar gå och lita på det. På en ettåring kan man faktiskt påverka mkt själv hur hästen blir att verka och sko som vuxen så det känns inte som det viktigaste. Om hästen ser välskött ut i fötterna får man ju anta att verkningen åtminstone funkar ok?

Jag vill veta att hästen är frisk, hur den rör sig, hur den är uppfödd och stam m.m. Resten är egentligen inte superviktigt, det löser man själv om det behövs. Avmaskningar och vaccinationer kan ju också vara intressant. En ettåring kan man ju i princip köpa osedd om det är så.

Mvh JV och Lycka till på visningen, hoppas att du kommer hem som hästägare :)

Tack för bra inlägg! Ungefär sådär såg mitt hästköp ut. Kom dit, tittade på alla hästarna (hon stod i box) och gick in och klappade och myste med henne lite. Tittade när säljaren lyfte fötter, och sedan fick jag titta lite närmare på mamman. De hade ingen ridvolt så jag kunde inte se henne i rörelse så jag fick lita på uppfödaren. Sedan när hon skulle lastas tog det knappt 10 min från start tills hon var inne så redan där kändes det bra. När jag släppte henne i hagen så såg jag steget och det stämde bra med vad uppfödaren uppgett!

Jag har henne nu i alla fall så köp blev det. Var ute idag men fick inte fånga in damen. Förstår att det är läskigt med nytt ställe och jag ska ge henne lite tid. Tänkte ta med morötter imorgon och se om jag blir lite mer intressant då! :)

32673022.jpg

Här är Hagaby Eirlys med sin mamma :)

Åhh, var det du som köpte den pärlan! Det är ju den som ska bo hos mig när du tröttnat :D Skämt åsido, stort grattis till ett bra köp och lycka till med den lilla. Den kommer bli döläcker!

Hippocampus: Tack! :D Alltid kul att någon tycker att man är normal ;)

Att en unghäst är ohanterad är knappast ett minus, alla gånger hellre en ohanterad unghäst än en överhanterad.

Exteriör, rörelser och ev löshoppning är det enda jag kollar på när jag letar unghäst.

Nja, inte riktigt bara. Dessutom skulle säljaren leta upp en helt okänd plats där hästen skulle ledas, hästen skulle helst "skrämmas" också. Och dessutom skulle Skuggi själv leda och tricksa med 1-åringen på bana för att se att den förtroendefullt följer med h*.
I mina öron låter det som någon slags mindre bra "NH" där man försöker plocka in alla hästar i samma fack oavsett ålder, kynne, erfarenhet mm. Men har pratar vi om en 1-ÅRING. Inte en 3- eller 4-åring färdig att ridas in.

Personligen hade jag, om jag skulle köpt en så ung häst nu, gärna sett att den inte varit så särskilt mycket hanterad. Det är fullt tillräckligt med grimma på/av, borstas, lyfta fötter, och ledas till/från hage. Jag hade velat se den i rörelse, vilket med fördel kan åstadkommas lös på bana eller i hage. Jag hade tittat på hur den ser ut exteriört, benställning, vinklar, halsansättning. That's it.

Nafayette, Gylle:bow:

Jag tittar på ögonen- där sitter själen, kropp o rörelse.

Varför köpa en ponny som är en åring som man dessutom troligen växer ur innan den är inriden:confused:

Spara pengar ett tag till o köp en ridbar läromästare.

eller vill folk nuförtiden bara drilla från marken:crazy:

Jag drar öronen åt mig DIREKT när folk menar att de ska FÅNGA hästen- den vilda hästen som aldrig har sett en människa.

Senast ändrad:

Fast det finns ju vuxna som är så små/korta att en ponny passar bra som ridhäst. :) Eller kanske en körhäst?

Vad gäller tråden så tittar även jag på ögonen. Inte för inte man säger att ögonen är själens spegel.
Och sen är det inte så viktigt att hästen är mycket hanterad, det räcker med 'basic' saker som att man kan ta på grimma, den kan bli ledd vid behov samt kan lyfta hovarna hyfsat bra. (jag vet ju att vissa dagar funkar det bättre än andra)

Jag har nu en tvååring och han lever vildhästliv fortfarande. :) Nu är han islandshäst så han har ett par år kvar tills 'allvaret börjar' men han är för det mesta bara ute på stora marker och busar med kompisar.
Han kan gå i grimskaft, han kan stå fint i stallet, han kan verkas, han står fint vid rykt och hovlyft. Han har åkt släp ett par gånger. Han kommer alltid fram till mig när jag kommer och hälsar på.

Det räcker för mig- just nu. Sen har han otroligt vänliga ögon och hans lynne är därefter. :love: Jag känner även hans mor och mormor väl och kan se hur fantastiska de är. :)

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 659
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 449
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka