Titta på 1 åring för köp!

Sv: Titta på 1 åring för köp!

Lite så tänkte jag också.

Föl och senare unghästar är ganska positiva till det mesta man ber dom om.
Men även dom vill ju då testa med att slippa vissa saker.

(och glöm nu allt som har med ledarskap att göra för här handlar det om förståelse för varför ungar trotsar och hur man kan vända deras tänkande mer rätt.)

Att lyfta fötter kan en vacker dag, för dom, kännas helt omotiverat. Om man då pressar dom med att kräva att fötterna ska upp så KAN ungen reagera väldigt negativt...
Och det är just här som man måste veta exakt vad man pysslar med.

Ungen kanske viker ner alla fyra och lägger sig för att den inte vill.
Vad och hur agerar den som inte har ställts inför en sådan händelse?

När ungen sen kliver upp så kanske den kom på att det är smidigare att stå still och lyfta fötterna ändå.
Och vips så verkar man övriga tre och sen är det klart.

Nästa gång och gånger efter så minns den lille mycket väl att ligga på golvet var ingen lysande idé.
Och står hur snällt som helst.
(eventuell köpare råkar precis då befinna sig i stallet och tycker ungen är ju väldigt väldresserad)

3 gånger senare så provar ungen igen. Den orutinerade tjoar till och kanske daskar till ungen. Ägaren TROR att ungen VET hur man ska föra sig.
(har ägaren koll på att märrungen kanske är i brunst, eller i växtperiod och har svårt med balansen?? )

Men vad ägaren just gjort är att LÄRA ungen att allt med hovslageri är rent livsfarligt.

Och nu är då cirkusen igång..

Så jag säger det igen. Man kan INTE se hur ungen funkar bara för att den gör si eller så men fötterna.

Nu tog jag fötter som exempel. Kan vara nåt helt annat. Som att gå till och från hagen, bli duschad, bli maskad eller få på en grimma..

AM

Herregud hade jag haft en spekulant som höll på sådär så hade jag bett den att åka hem. Det är ett djur! Det går inte att jämföra en vuxen häst och vad den ska kunna mot en 1 åring...antar att du sysslar med hobby NH för mycket...:angel:

Håller inte alls med.
Ungarna förändras i den mentala statusen så pass mycket. Till och med från en månad till en annan.
Därför bör man ha ganska stort kunnande om man ska sortera bort en ettåring bara för att den slår sig fri just den dagen för hovis..

10 minuter senare kan den vara som ett lamm.

AM

Jag menade absolut inte att man skulle sortera bort någon för att den krånglar vid tex skoning, när man leder den, när den blir rädd eller annat. Tvärtom, de är unga och struliga. Men när man ser HUR den gör det, så säger det en del om hur just den hästen är som person, hur den löser sina problem. Iaf säger det MIG en hel del.

Jag har inte "utsatt" några unghästar för något de inte skulle klara av. Det var inte så jag menade.
Vissa av dem jag tittade på var inte nog hanterade för att man skulle kunna göra "allt" med, då gjorde jag det som gick och försökte skaffa mig en uppfattning om hästen ändå.
I slutändan var det ändå min åsikt att om inte hästen vid ett års ålder är såpass hanterad att man kan leda den, hantera den, ta den ifrån flocken in i stallet osv, så är den inte tillräckligt grundhanterad för min smak. Bland annat eftersom jag inte kan utvärdera den tillräckligt.

Det är möjligt att jag missade något guldkorn som skulle blivit toppen med mer hantering, men efter att ha köpt en ohanterad treåring och upplevt alla problem en obefintlig gurndhantering kan innebära, så väljer jag en unghäst som har fått en bra start, och som är välhanterad och trygg med människor.

Just därför att det är SÅ mycket lättare att arbeta med, träna och rida in såna hästar. Det här är min fjärde unghäst, så lite erfarenhet har jag hunnit skaffa mig var anbelangar hur man ska välja dem.

Nu pratar jag om att välja en unghäst för att den skulle passa en själv, ville jag ha en prestationshäst skulle jag väl typ köpt på stam och veterinärintyg, och lämnat bort på inridning och träning.

Herregud hade jag haft en spekulant som höll på sådär så hade jag bett den att åka hem. Det är ett djur! Det går inte att jämföra en vuxen häst och vad den ska kunna mot en 1 åring...antar att du sysslar med hobby NH för mycket...:angel:

FÖR mycket vet jag inte, men hobby-NH skulle man väl kunna kalla en del antar jag. Om man är sån.
Jag väljer att anta att du missförstår mig, jag orkar faktiskt inte brodera ut det mer än så.

Hej!
Jag tycker att det är direkt olämpligt att skaffa en 1åring som första häst om man inte har mycket stor erfarenhet av unghästar sedan tidigare. I detta fall säger TS att hon har tidigare unghästvana samt att hon har haft häst som sin egen tidigare. Jag kommer inte sträcka mig så långt så att jag kommer att skriva att hon ljuger om sin unghästvana (vad vet jag om henne, egentligen?) men jag kan tycka att det är väldigt konstigt att en person med tillräckligt mycket unghästvana skriver på ett forum och frågar om vad man ska titta efter när man åker och tittar på en unghäst.

Vill tillägga att jag av misstag råkade svara på skuggis inlägg och att mitt svar är riktat mot TS första inlägg.

Jag håller med dig. Vid köp av unghäst så vill jag kontrollera (utöver det fysiska/hälsobitarna) hur hästen hanterar olika situationer. Om den är explosiv och flyktbenägen eller om den är en aktiv och nyfiken problemlösare. Hur den är grundhanterad och vad den har för inställning till människor.

Det handlar alltså inte om att skrämma skiten ur hästen, om någon tolkar det så.

När jag tittade på min fjant inför köp så slet han sig från ledaren när han skulle mellan stallet och hagen, så större delen av tiden där gick åt till att försöka fånga honom när han dansade runt och showade med grimskaftet slängande runt benen.

Köpte honom ändå;)

/Migo

Men man behöver väl inte vara helt ovan för att man frågar något på ett internet-forum?

Ibland kanske man inte har så många hästmänniskor i sin närhet att prata med och det är alltid nyttigt att bolla idéer med någon. Ibland kan någon annan komma med en sak som man själv inte tänkt på tex. För det behöver man inte vara okunnig.

Det var ju ingen TS som typ: Alltså, jag har sett en såååån gullig häst. Den är ett år och korsning mellan ardenner och welsh. Jag har ridit 2 år på ridskola och är jätteduktig. Hur övertalar jag mina föräldrar?
(fritt påhittat alltså)

Någon typ av hantering från marken, typ på ridbana, i all enkelhet. Hur reagerar den på mina förslag, hur reagerar den om jag blir lite bestämd, följer den mig spontant eller vill den hellre tillbaka till de andra?
Gärna se när den blir "lite skrämd" om det är möjligt, för att se hur reaktionen är, tyr den sig till mig eller sticker den till andra hästar/tar hand om sig själv?
:

Skulle aldrig "skrämma" ens för testa en unghäst :( Verkar helt knasigt.

Jag frågar råd här fast jag knappast är nybörjare. Kan vara skönt få feedback :)

efter att ha köpt en ohanterad treåring och upplevt alla problem en obefintlig gurndhantering kan innebära, så väljer jag en unghäst som har fått en bra start, och som är välhanterad och trygg med människor.

Det är ju en enorm skillnad på en åring och en treåring!

Skulle aldrig "skrämma" ens för testa en unghäst :( Verkar helt knasigt.

Naturligtvis skulle jag inte skrämma en häst för att kolla reaktionerna, men jag välkomnar ett tillfälle om det uppenbarar sig. Kan ju vara en bil som svänger in på gårdsplan plötsligt, en fågel som flyger upp ur diket, whatever. Jag vill alltså inte se hästen i en skyddad verkstad, utan i lite "ny och läskig" miljö, typ en väg vid stallet den inte gått förut.

Kul!!

När jag tittade på åringar så ville jag prova följande:

Hämta i hage
Se hur den är bland andra hästar
Leda den någonstans där den aldrig varit förr
Leda den förbi något "läskigt" typ en ensilagebal
Ta in på stall
Binda upp
Ställa på box
Borsta, pilla på, klämma överallt, kratsa hovar
Någon typ av hantering från marken, typ på ridbana, i all enkelhet. Hur reagerar den på mina förslag, hur reagerar den om jag blir lite bestämd, följer den mig spontant eller vill den hellre tillbaka till de andra?
Gärna se när den blir "lite skrämd" om det är möjligt, för att se hur reaktionen är, tyr den sig till mig eller sticker den till andra hästar/tar hand om sig själv?

Sedan tyckte jag att jag fick en ganska bra bild av personligheten faktiskt. och så hittade jag drömhästen också :love:

Jag vet inte, kanske skulle kännas ok på en äldre men INTE:mad: en 1 åring.
När jag köpte min 1 årig och kom för att titta var hon knappt hanterad alls,:p men jag gick ut i flocken hon stod i och hon kom fram till mig direkt.Jag fick en bra känsla om henne. samt hur hon fungerade i flocken och rörde sig och så vidare. Köpte henne och i dag är hon världens mysigaste:love:. Problemen som dykt upp har vi löst på vägen för ena dagen kan dom vara supersnälla och nästa dag en riktigt utmaning i vissa lägen, men en sak är säker. En unghäst är inget för den oerfarne och man bör ha för hästens bästa en hel del kunskap innan man skaffar unghäst. :angel:

Och min åsikt:idea:, om jag skulle sälja en 1 åring och någon vill testa allt som stod ovan på den....varsågod och leta vidare för jag skulle aldrig vilja att en vilt främmande person som kanske bara dyker upp en gång ska utsätta min ungäst för detta......nej tack!

Jag håller med. Skulle någon komma och göra allt det där med min åring hade jag väldigt tydligt bett personen fara åt skogen. Lite sunt förnuft ska man ha.

Jag håller också med. De uppradade kraven kan man knappast ställa på en 1-åring. En 1-åring är absolut inte detsamma som en 3-åring heller. Nu föder jag upp mina egna hästar, men de enda två gånger jag tittat på 1-åringar så såg jag de i hagen tillsammans med jämnåriga kompisar.

Jag hade heller aldrig sålt en så ung häst till en person med dessa krav, för mig låter det "NH-människa" lång väg och det går helt bort. Det låter som om 1-åringen förväntas kunna allt och bete sig som en mer vuxen häst.

Vart ser ni att det har nämnts något om krav? Ingenstans har jag sett att hästen ska kunna alla saker, men man vill se hur attityden är. Stor skillnad.

Tycker ni inte att en ettåring ska gå att leda, kunna gå förbi konstiga saker eller lyfta på fötterna? Hur gör ni då när ni hanterar era unghästar?:confused:

En fråga som kanske inte riktigt hör hit eventuellt.

Men skulle du Migo sälja en av dina ettåringar till någon som kanske inte har någon erfarenhet??

AM

Jag är inte representativ - jag säljer enbart hästar via direkta referenser från nära bekanta. ;):D

Men nej, jag skulle absolut inte sälja till oerfaret folk. Däremot tolkar jag inte skuggis beskrivningar som att det handlar om en oerfaren människa, snarare någon som värdesätter andra egenskaper än vad man tittar på traditionellt. Och jag förstår henne. När jag köper häst så är det en polare för (förhoppningsvis) minst 20 år framöver och då är det av högsta vikt att just personligheten passar som hand i handske.

Vilka "test" man vill göra vid första mötet skiljer nog en del med erfarenheten iofs, det tar mig inte många sekunder att bilda mig en rätt bra uppfattning om en ny häst jag möter, men så har jag också träffat på långt fler hästar än vad "svensson" får chans att göra.

/Migo

Någon som kollar in exteriören på en så ung häst? (Eller ens alls när man är i hästköpartagen, oavsett ålder på hästen?) Även om en häst såklart förändras vartefter när den blir äldre, så brukar väl ändå "förpackningen" som t.ex. en hög manke följa med och bestå under åren. Nu är ju inte utseendet allt, men är det läge att ha "ett öga" för vad man letar efter när man köper en så pass ung häst? Något som man vill undvika att köpa på sig?

/V

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 661
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 449
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka