Sv: Titta på 1 åring för köp!
Nja, inte riktigt bara. Dessutom skulle säljaren leta upp en helt okänd plats där hästen skulle ledas, hästen skulle helst "skrämmas" också. Och dessutom skulle Skuggi själv leda och tricksa med 1-åringen på bana för att se att den förtroendefullt följer med h*.
I mina öron låter det som någon slags mindre bra "NH" där man försöker plocka in alla hästar i samma fack oavsett ålder, kynne, erfarenhet mm. Men har pratar vi om en 1-ÅRING. Inte en 3- eller 4-åring färdig att ridas in.
Jasså? Var du med eller?
Du har inte en aning om vad du pratar om.
För det första var mina punkter sånt jag
skulle vilja göra/testa, beroende på hanteringsgrad gick det inte alltid.
Intressanta hästar har jag tittat på vid flera tillfällen, och efter att ha pratat mycket med, och träffat, uppfödaren så har de varit medvetna om min kunskapsnivå och vad jag velat prova med hästen. Det var aldrig några problem, faktiskt var det uppfödaren som föreslog att jag skulle leda åringen(vid andra träffen) från beteshagen till stallet, "så jag fick känna på honom ordentligt." Vilket var mycket givande. Bland annat fick vi då passera ett par ställen med "läskiga" prylar samt att det prasslade lite i buskarna osv. Det var mycket trevligt att se hur hästen reagerade på det.
Angående tricksandet på ridbanan så var det isf mer jobbigt för hästen när säljaren skulle försöka få honom att kuta runt lite på ridbanan lös, än när jag gick runt med honom, klev över någon bom och lät honom kika på ett hinderstöd.
Det skulle
verkligen inte skada med en LITE mer positiv anda här på buke, ni är så patetiska när ni sätter igång och dömer ner andras kunskaper baserat på ett par rader inlägg på ett forum... Herregud, hur klarar ni er i samhället egentligen?
Dessutom skulle det vara trevligt om ni slutade använda NH som ett skällsord, jag blir snart förbannad på sånt
OM det var så att TS inte var så unghästvan, så är det väl MYCKET bättre att h*n får tips om att verkligen känna på hästen så att man har lite större chans att få hem en häst man faktiskt klarar av?
En väldigt unghästvan och skicklig människa kan antagligen köpa vilken unghäst som helst, eftersom att de klarar även svårare hästar. Men är man inte så van är det viktigare att inte ta sig vatten över huvudet.
Det gäller faktiskt vuxna hästar också, hur många trådar finns det inte på Buke just nu, som egentligen handlar om att ägaren inte ordentligt tog reda på att den nya hästen verkligen är vad de kan hantera på ett vettigt sätt?
Detta är min fjärde unghäst som sagt, de tre första (två 3-åringar och en 2-åring, ohanterade nästan) har verkligen lärt mig vad för häst som passar mig, och hur jag ska ta reda på om den är sån. Det handlar ju sedan inte bara om att man ska överleva hantering och inridning, det handlar också om att den sedan vuxna hästen ska passa en.