Titta på 1 åring för köp!

Sv: Titta på 1 åring för köp!

Hur kan en 2åring se ut som ett vanvårdsfall om den får rätt foder och omvårdnad?

I mina ögon, jag är van vid hästar som håller sig runda större delen av sin tillväxttid.
Nya hästen har både varmblod och halvblod i sig, han brakar iväg på höjden och hinner inte med på bredden. Han växer på sig, är bättre än när han kom, men som sagt, för tunn för min smak.
Har massor med folk i stallet som är vana vid den här typen av häst, och de säger att han ser helt normal ut, så ni behöver inte bryta ihop av oro nu. :p
(Bäst att vara övertydlig igen tydligen)

Att vara med när hästen verkas är inte bara omöjligt i de flesta fall utan även onödigt. Hur gör man om man har flera spekulanter?

Säljaren till min då 2-åring hade filmat när han blev verkad :idea:. Då stod han lugnt och fint. Så den filmen fick jag se när jag var där och tittade på hästen.

Att han sedan nu som 3-åring håller på och testar och bråkar med hovslagaren är ju en annan historia... Men jag är övertygad om att det går över, tonårsfasoner:devil:.

Nja, inte riktigt bara. Dessutom skulle säljaren leta upp en helt okänd plats där hästen skulle ledas, hästen skulle helst "skrämmas" också. Och dessutom skulle Skuggi själv leda och tricksa med 1-åringen på bana för att se att den förtroendefullt följer med h*.
I mina öron låter det som någon slags mindre bra "NH" där man försöker plocka in alla hästar i samma fack oavsett ålder, kynne, erfarenhet mm. Men har pratar vi om en 1-ÅRING. Inte en 3- eller 4-åring färdig att ridas in.

Jasså? Var du med eller? :grin:
Du har inte en aning om vad du pratar om.

För det första var mina punkter sånt jag skulle vilja göra/testa, beroende på hanteringsgrad gick det inte alltid.
Intressanta hästar har jag tittat på vid flera tillfällen, och efter att ha pratat mycket med, och träffat, uppfödaren så har de varit medvetna om min kunskapsnivå och vad jag velat prova med hästen. Det var aldrig några problem, faktiskt var det uppfödaren som föreslog att jag skulle leda åringen(vid andra träffen) från beteshagen till stallet, "så jag fick känna på honom ordentligt." Vilket var mycket givande. Bland annat fick vi då passera ett par ställen med "läskiga" prylar samt att det prasslade lite i buskarna osv. Det var mycket trevligt att se hur hästen reagerade på det.
Angående tricksandet på ridbanan så var det isf mer jobbigt för hästen när säljaren skulle försöka få honom att kuta runt lite på ridbanan lös, än när jag gick runt med honom, klev över någon bom och lät honom kika på ett hinderstöd.

Det skulle verkligen inte skada med en LITE mer positiv anda här på buke, ni är så patetiska när ni sätter igång och dömer ner andras kunskaper baserat på ett par rader inlägg på ett forum... Herregud, hur klarar ni er i samhället egentligen? :cool:

Dessutom skulle det vara trevligt om ni slutade använda NH som ett skällsord, jag blir snart förbannad på sånt :mad:

OM det var så att TS inte var så unghästvan, så är det väl MYCKET bättre att h*n får tips om att verkligen känna på hästen så att man har lite större chans att få hem en häst man faktiskt klarar av?
En väldigt unghästvan och skicklig människa kan antagligen köpa vilken unghäst som helst, eftersom att de klarar även svårare hästar. Men är man inte så van är det viktigare att inte ta sig vatten över huvudet.
Det gäller faktiskt vuxna hästar också, hur många trådar finns det inte på Buke just nu, som egentligen handlar om att ägaren inte ordentligt tog reda på att den nya hästen verkligen är vad de kan hantera på ett vettigt sätt?

Detta är min fjärde unghäst som sagt, de tre första (två 3-åringar och en 2-åring, ohanterade nästan) har verkligen lärt mig vad för häst som passar mig, och hur jag ska ta reda på om den är sån. Det handlar ju sedan inte bara om att man ska överleva hantering och inridning, det handlar också om att den sedan vuxna hästen ska passa en.

Varför köpa en ponny som är en åring som man dessutom troligen växer ur innan den är inriden:confused:

Växa mer hoppas jag VERKLIGEN inte att jag gör då jag idag är 23 år. Detta kommer att bli en grov viktbärande ponny som kommer passa allderles perfekt till mig för vad jag vill göra i framtiden, vem är du att ha en åsikt om det? Alla vill inte ha en stor häst och har inte tävlingsambitioner. Jag har alltid och kommer troligen alltid ha ponny.

Ja stå på dig, din donna är underbart vacker! :love:

Och jag tror att vissa har glömt av att man kan vara intresserad av att avla fram fina ponnyer utan att kunna rida dom! :idea::laugh:

Jag skriver utifrån det du skrev samt utifrån hur jag tänker. Om du menat något annat än det flera av oss tolkat det som så får du gärna förklara istället för att skriva tjuriga och oförskämda svar.

Bland annat fick vi då passera ett par ställen med "läskiga" prylar samt att det prasslade lite i buskarna osv. Det var mycket trevligt att se hur hästen reagerade på det.
Angående tricksandet på ridbanan så var det isf mer jobbigt för hästen när säljaren skulle försöka få honom att kuta runt lite på ridbanan lös, än när jag gick runt med honom, klev över någon bom och lät honom kika på ett hinderstöd.
Men jösses. det är en häst o en väldigt ung sdn.

Klarar man inte av att en häst hoppar till så finns det andra djur.

Hysteriskt med hysteri.

Köper man en äldre häst är risken mkt mindre att den hoppar till- ett tips

Jag har inte tid att förklara mer utförligt än det jag redan gjort.
Det finns uppenbarligen de här som förstått vad jag menar, det får räcka. Den här tråden handlar inte om mig.

Jag uttryckte bara min allmänna frustration över hur folk beter sig här, antingen kan man tänka över det, eller så struntar man i det.

Men jösses. det är en häst o en väldigt ung sdn.

Klarar man inte av att en häst hoppar till så finns det andra djur.

Hysteriskt med hysteri.

Köper man en äldre häst är risken mkt mindre att den hoppar till- ett tips

Jag vet inte vad du menar med ditt inlägg om jag ska vara ärlig?
Jag har inga problem med att en häst hoppar till, och det gjorde den också. Då fick jag tillfälle att se hur han hanterar sådana situationer. Jag blev nöjd med det jag såg och köpte.

Och jag vill inte ha en äldre häst som någon annan varit och sabbat grundutbildningen på.

Som någon annan (Gylle?) skrev tidigare: "som man skriver får man svar".

Vad jag vet har ingen här kallat dig varken patetisk eller undrat hur i hela friden du klarar dig i samhället... Det enda som några av oss reagerat på är din "kravlista" vilket inte överensstämmer med synen hos några andra av oss, och där vi säger oss inte vilja sälja så unga hästar till folk med den typen av krav. Och eftersom du inte skulle köpa den typen av hästar så är väl saken biff, kan man tycka!

Ja just det, ni har bara varit trevliga och artiga hela tiden. :p

Tänker inte dra upp exempel och citat, orka, gud vad less man blir på folket här ibland som sagt... :crazy:

Växa mer hoppas jag VERKLIGEN inte att jag gör då jag idag är 23 år. Detta kommer att bli en grov viktbärande ponny som kommer passa allderles perfekt till mig för vad jag vill göra i framtiden, vem är du att ha en åsikt om det? Alla vill inte ha en stor häst och har inte tävlingsambitioner. Jag har alltid och kommer troligen alltid ha ponny.

man kan inte vet godheten av en häst föran den är fyra och kommen i de femte år.
jag tro axel mena att när hästen är 5 bli du 28+.

känna du mågen för en ett åring och vill vänte den tid för att kunne bruka så go for it :banana:

remember you have too know more than the horse too teach him anything ;)

man kan inte vet godheten av en häst föran den är fyra och kommen i de femte år.
jag tro axel mena att när hästen är 5 bli du 28+.

känna du mågen för en ett åring och vill vänte den tid för att kunne bruka så go for it :banana:

remember you have too know more than the horse too teach him anything ;)

Klart man inte kan veta, men varför kan det inte räcka att ha en bästa vän?! Jag har inga ambitioner att bli bäst, jag vill bara hålla på med hästar!!
Nä jag är nöjd med mitt val, förstår inte hysterin med "oh nooo, man kan inte rida den". So what? Finns mycket jag inte kan göra tex. med mina hundar men jag är överlycklig med dem ändå. Bara att få äga dem och ha dem hos mig räcker. Jag ser fram emot att utvecklas med henne!

Senast ändrad:

Det kommer säkert bli toppen, det såg ut som en kanonfin liten häst :love:

Personligen har jag blivit så "biten" av unghästar att jag faktiskt inte tänker köpa en vuxen igen. Det är helt oslagbart att vara med hela vägen, få forma och utbilda som man vill, man vet "allt" den varit med om...
Visst, det blir ingen GP-häst kanske om man ska utbilda själv, men de brister som är kan man bara skylla sig själv för.
Dessutom kan man gå fram precis i lagom takt för just den hästen, man vet att den inte blivit pressad över sina gränser.

Viktigt bara, som alltid, att se till att ha kunnigt folk man litar på, som kan hjälpa en på vägen.

Lycka till!

Jo, ett tips förresten, starta en liten blogg eller nått för hästen. Där kan du skriva om framgångar och motsättningar, lägga upp bilder och filmer. Det är SÅ kul att ha kvar sedan :idea::love:

Har du tävlat överhuvudtaget med någon av dem?

Det är inget man behöver göra, men samtidigt är det ett litet kvitto på om man är rätt ute.. eller inte.

det är lätt att sitta hemma i busken o tycka att man rider fantastiskt:D

Klart man inte kan veta, men varför kan det inte räcka att ha en bästa vän?! Jag har inga ambitioner att bli bäst, jag vill bara hålla på med hästar!!
Nä jag är nöjd med mitt val, förstår inte hysterin med "oh nooo, man kan inte rida den". So what? Finns mycket jag inte kan göra tex. med mina hundar men jag är överlycklig med dem ändå. Bara att få äga dem och ha dem hos mig räcker. Jag ser fram emot att utvecklas med henne!

apples and oranges.
a horse can never replace a dog as your best friend.

jag bara fråger. känner så månge som skaffa ung häster som ofte bli problem häster.
siten är fult med såna.

"Rätt ute" vad gäller tävlingsresultat eller ej, är hästen trevlig att rida är ju allt precis som man vill ha det på hobbynivå. (Som ju 90% av alla sveriges hästar är på)

Tror vi i tråden talar lite om olika sätt att ha häst och därmed olika hästköp. Är man tävlingsryttare har hästen förmodligen mycket välkänd stam. Då räcker det, exterören och att titta på hur den rör sig som underlag för att man ska kunna göra den chansning som ett åringsköp ändå innebär. Man kanske har utbildat många hästar innan och kanske till och med ska sälja hästen senare.

Ska hästen främst vara till sällskap, hobby och på sätt och vis en familjemedlem decennier framåt tycker jag psyket och mentaliteten är det absolut viktigaste. Skulle aldrig köpa en åring med mina ambitioner utan att få hantera den själv. Jag har ju unghästvana (har en åring själv), men jag har inget som helst intresse att köpa en för tuff åring som jag inte har nåt nöje av att handskas med. Alla unghästar har sina dagar och skiftar under uppväxten, och det är inget jag ifrågasätter, men nog är det enorm skillnad på hästarna redan från föl!

apples and oranges.
a horse can never replace a dog as your best friend.

jag bara fråger. känner så månge som skaffa ung häster som ofte bli problem häster.
siten är fult med såna.
Tänker inte ens svara på det första.
Vi får väl hoppas att detta inte blir någon problemhäst. Tyvärr går det inte att rädda alla unghästar från dåliga hästmänniskor. Jag lovar i alla fall dig att jag ska göra mitt bästa. Räcker det som svar?

Har du tävlat överhuvudtaget med någon av dem?

Det är inget man behöver göra, men samtidigt är det ett litet kvitto på om man är rätt ute.. eller inte.

det är lätt att sitta hemma i busken o tycka att man rider fantastiskt:D

Tja, nu HAR vi ju just suttit ganska mycket ute i busken, så någon fantastisk ridning har det verkligen inte blivit. Den äldsta tränar jag nu med för en duktig dressyrtränare varannan vecka sedan nyår, och det är bara att konstatera att sitter det fast någonstans så är det i mig som ryttare.
Hästen bara GÖR allt rätt, om ryttaren gör rätt. Han går underbart när tränaren rider :d så något rätt har det blivit. Eller så är han bara begåvad.
Tanken är väl att vi ska tävla framöver, men just nu håller jag på att jobba med att rakrikta oss.
En unghäst, den första, sålde jag innan jag lagt många händer på honom. Lämnade honom på inkörning(eftersom jag var ovan vid unghästar så ville jag ge honom en bra start) och fick tillbaka en fullständigt trasig häst utan förtroende för människor. Han är idag en kanonfin häst, men det är inte min förtjänst.
Den senaste började jag rida in för ganska exakt ett år sedan, han är inte redo för tävling heller ännu, men det kommer. Sålde honom till gården bredvid, så jag har förmånen att kunna följa honom. Han är riktigt fin och de är kanonnöjda, och där tar jag faktiskt åt mig en del av äran.

Så, jag skulle säga att jag inte är helt fel ute iaf. Senaste projektet är ju bara vå år ännu, men HAN ska det tävlas på :love: får återkomma med resultat sedan.

Helt klart ska man inte utbilda unghästar utan bra hjälp. Framförallt kan det vara så att man behöver väldigt mycket hjälp i perioder, typ flera gånger i veckan. Och det ska man se till att skaffa, det är det värt.

Men jo, båda de som jag ridit in själv har blivit sjukt trevliga hobbyhästar redan iaf. Vem som helst kan rida, de går fram överallt, positiva och trygga, hittar aldrig på något dumt. Inga problem med hantering, utrustning, uppsittning osv.

Så, som hobbyhästar är de mycket väl godkända, och det var ju sådana i första hand de skulle bli. Ville jag tävla hade jag inte givit mig in på det själv, för det tar TID, när man inte är så skicklig själv.

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag köpte en häst i november. Hon stegrade över första gången jag satt upp, kollade hos veterinär och sadel som var ok. Vi...
Svar
19
· Visningar
1 659
R
Övr. Hund Jag ska kanske åka och titta på en hund utställning i helgen. Jag har bara varit på pytte små utställningar förut och den som jag kanske...
10 11 12
Svar
220
· Visningar
6 449
Senast: Raderad medlem 149524
·
Hästhantering Har massa problem med nyköpt häst. Känner mig desperat. Jag bestämde mig för att köpa en riktigt bra häst, tänkte att en gång i...
4 5 6
Svar
118
· Visningar
11 873
Senast: Ajda
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 194

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka