Titta hitåt alla sköldpadds kuniga :-)

D

Donald_Duck

Hej!

Jag undrar hur långt tid det tar för en Kartsköldpadda(Vattensköldpadda) att växa och bli stor :angel:

/Donald Duck

Sv: Titta hitåt alla sköldpadds kuniga :-)

Hej!

Enligt lag ska djuraffärerna ge full info om de djur dom säljer. Att inte ens ge storleksinfo är oförsvarligt.

Bra djuraffärer säljer facklitteratur om sköldpaddor:

Cooters Sliders & Painted Turtles av Jerry G Walls

Turtles as a hobby av W P Mara

Tortoise Trust Guide To Tortoises & Turtles av A C Highfield

är bra böcker som jag hittat i djuraffärer Dom har kostat mellan 100 och 200kr väl investerade pengar!

Om din sköldpadda är av arten Graptemys kohnii dvs Mississippi Map Turtle så ska vattnet vara minst 22 graderC. Denna art är ganska blyg så se till att ha gott om gömställen.

Det finns också Graptemys geographica dvs Common Map Turtle.

Mitt råd är att söka efter info på nätet om Graptemys arterna och se om du kan hitta just den du har på någon bild och artbestämma din sköldpadda.

Jag kan inte ge dig så mycket mer info eftersom jag har samlat litteratur mer om de sorter jag själv har.

På vissa bibliotek finns också ett uppslagsverk om sköldpaddor jag tror den heter Turtles of the World eller ngt liknande. Tex Ystads bibliotek har den på referensavdelningen.

/Kung Tulle

Det ända jag frågade var hur FORT de växer inte hur stora de blir. Och jag sa ju att Det var en KARTSKÖLDPADDA (Vattensköldpadda)

.............................
Donald duck :rofl:

Senast ändrad av en moderator:

Kartsköldpadda är ett allmänt namn som används här i landet. Det finns flera arter av kartsköldpadda alla med olika krav och egenskaper.

Vill du ha reda på hur din sköldpadda växer etc måste du veta exakt vilken art du har.

Därför tipsade jag dig att söka på nätet.

/kt

Jag gjorde en snabb sökning på Map Turtle i Google. Det kommer fram massor av artiklar på engelska. Kan du läsa engelska så hittar du massor.

Jag kollade in ett par av de första träffarna och fick reda på att det finns 13 OLIKA arter av kartsköldpadda. ( det tog ungefär 3 minuter). :devil:

/Kung Tulle

Jag har kollat vilken slags kartsköldpadda det är :) men det är bara en sak jag är inte så jätte duktig på engelska :o

Tack för svaren

/Donald duck

Okej men nu när du vet exakt vilken art du har kan du söka på svenska sidor också. Om du hittar en engelsk sida som du inte riktigt begriper så kan du pma mig så ska jag översätta till dig.

/KT

hemst snällt av dig :) men har nu fått reda på hur fort han växer :)

.....................
Donald duck

Liknande trådar

Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
2 977
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 056
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 624
Senast: Shaggy
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 276
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar