Tipsa en nybörjare?

isafore

Trådstartare
Hoppas tråden ligger rätt och det är okej med såna här trådar!

Jag är ny i islandshäst-världen och behöver alla tips jag kan få! Jag har ridit ''vanliga'' hästar i 14 år så jag kan grunderna inom ridning och har ridit mycket dressyr som jag hört och märkt att man har mycket nytta av.

Jag har precis blivit medryttare på en islandshäst. En väldigt lättväxlad 4-gångare med rena gångarter. Alltså enligt mig en perfekt häst att börja på, eller? Jag har inga problem att få till någon gångart.

Skritten är inga problem, där jobbar vi med skolor, skänkelvikningar, böjda spår osv i en relativt stadig form. Även traven börjar vi hitta formen när vi jobbar på böjda spår. Hur ska vi ta oss vidare till skolor och sidvärtsrörelser i traven? Hon växlar gärna till tölt när jag försöker.

Hur jobbar man en häst i tölten? Hon är ganska omusklad och klarar bara av tölt i kort tempo just nu. Hur jobbar man upp det för att kunna öka tempot och få högre belyft?

Hon är väldigt svag i galoppen, har svårt för att hålla den genom hörn på ridbanan och en volt är nästintill omöjlig. Hur tränar man upp galoppen?

Måste säga att jag trivs väldigt bra med islanshästarna! :D

Sv: Tipsa en nybörjare?

Hittills är hon endast riden som en fyrgångare och har inte visat någon pass, men stallägaren har misstankar om att hon eventuellt kan ha pass också.
Spännande att du frågar, finns det några tecken på av det jag beskrivit att hon skulle ha pass i sig? :)

Det är rätt spännande med fyr- eller femgångare. Min "fyrgångare" bestämde sig förra året, som elvaåring, att hon var femgångare.
Kan tänka mig att Michis kan gissa på att svårigheten för galoppen tyder på femgångare och kanske även lättheten för tölten.

Vanligt dressyrarbete är nyckeln till styrka. Lyften kan man delvis träna upp, delvis handlar det om genetiska förutsättningar.

Mitt "tråkiga" tips är att ta hjälp av en instruktör, speciellt vid töltridningen :) Du verkar ha hittat en bra häst att lära dig på och tillsammans med en duktig tränare kommer du säkert lära dig massor på kort tid!

Hur man tränar tölt beror på hästen, målet är alltid detsamma: rena gångarter, kunna öka/minska tempo med bibehållen takt och form, kunna långa/korta formen efter behov osv. Benlyften kommer när hästen arbetar korrekt genom kroppen och blir starkare och smidigare. :)

Som de andra säger, bra tränare, bra böcker Atlis bok börjar från grunden och sedan jobbar man sig igenom kapitlen.Kurser, man kan vara med som fotfolk för en mindre peng. En bra riden islandshäst är mycket känslig för hjälper och balans, känn efter först innan man tar i mer. Oftast tar man i för mycket utan att lyssna på hästen.

Tack för svaren! Spännande det där med att hon kanske kan vara femgångare.. Hon är 9 år så det är alltså inte för sent än ;)

Träna för instruktör ska jag göra! Det är redan bestämt! :)

Jag är ny i islandshäst-världen och behöver alla tips jag kan få! Jag har ridit ''vanliga'' hästar i 14 år så jag kan grunderna inom ridning och har ridit mycket dressyr som jag hört och märkt att man har mycket nytta av.

Jag har precis blivit medryttare på en islandshäst. En väldigt lättväxlad 4-gångare med rena gångarter. Alltså enligt mig en perfekt häst att börja på, eller? Jag har inga problem att få till någon gångart.

Skritten är inga problem, där jobbar vi med skolor, skänkelvikningar, böjda spår osv i en relativt stadig form. Även traven börjar vi hitta formen när vi jobbar på böjda spår. Hur ska vi ta oss vidare till skolor och sidvärtsrörelser i traven? Hon växlar gärna till tölt när jag försöker.

Hur jobbar man en häst i tölten? Hon är ganska omusklad och klarar bara av tölt i kort tempo just nu. Hur jobbar man upp det för att kunna öka tempot och få högre belyft?

Hon är väldigt svag i galoppen, har svårt för att hålla den genom hörn på ridbanan och en volt är nästintill omöjlig. Hur tränar man upp galoppen?

Skulle reka dig att ta hjälp av en tränare för att få till känslan i tölten.
När jag gick över till isis från storhäst var det just tölten som jag behövde hjälp med.

Nu red jag in min isis själv och formade henne sås om jag ville.
Det är ju svårare att bara komma och börja rida en isis som dessutom har problem med sina gångarter kan jag tänka mig!

Då måste man verkligen få hjälp av en tränare tycker jag!

Hej och välkommen!
I skritten tänker du ju helt rätt - jag brukar försöka växla mellan lång, låg form och högre, samlad form i skritten vilket man sedan kan överföra till trav/tölt (trav = lång, låg och tölt = hög, samlad) och därmed få (eller bibehålla) en "lättväxlad" häst.

För en islandshäst betyder ofta högre grad av samling tölt. Jag brukar därför rida skolorna i just tölt och inte trav, då det dels är lättare för hästen (oftast) och dels stärker tölten. Samlande övningar stärker "töltmusklerna" och högre grad av samling i tölten, kombinerat med ökad energi, ger högre benlyft (även om också rent anatomiska faktorer spelar in när det gäller benlyft).

Har hästen jobbigt med tölt, så rid hellre korta sträckor ofta än långa sträckor. Varva med andra gångarter, gärna galopp. Och gör tempoväxlingar som några steg i taget blir ända upp i hästens maxtempo (med bibehållen takt) och så ner igen.

Det bästa jag gjort för att träna galoppen var att rida i lössnö på vintern. Jobbigt, så träna inte för länge, men oerhört effektivt. Vid brist på lössnö kan också vatten (perfekt att rida i strandkanten om man har tillgång till sådan) eller halvhögt gräs eller stubbåker fungera. Allt som får hästen att ta i och lyfta mer på benen fungerar! Och allt som stärker galoppen stärker ofta också tölten!

Jag fick också tipset av en tränare att med hästar som har svårt att hålla galoppen i hörnen på ridhus/ridbana "skära av" hörnen så att spåret blir mer som en oval än som en rektangel. Det brukar underlätta. Att ta sig ut på en äng eller liknande där man kan göra så stor volt man vill fungerar också - då kan man börja med en jättestor och successivt minska allteftersom hästen blir starkare.

Lycka till!!!

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 336
Senast: Juli0a
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 451
Senast: Grazing
·
Träning Jag har en stor valack född 2018 där vi har stora problem med att få till galoppen. Han är stor, närmre 180 och ganska tung. Mentalt en...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 780
Senast: banani
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 734

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka