Tips vid lastning/körning av unghäst.

S

_Sweetheart_

Vill ha alla tips man kan få för att hästen ska ta det så positivt som möjligt.

Hur gå tillväga om hästen inte vill gå in i transporten?

Finns det något man kan göra för att minska risken att hästen hoppar över frambommen?

Sv: Tips vid lastning/körning av unghäst.

Jag har alltid en plyfaskiva framtill framför bommarna, sedan kan man fylla utrymmet framför med höbalar, så kan hästen inte hamna uppåner där framme.

När vi tränade med unghästarna så började vi servera kraftfodret på rampen och så gradvis längre in i transporten. Om unghästen är osäker på att kliva in kan det vara fint med en trygg kompis som går in före och står snällt och mumsar käk, det har funkat på våra iaf, man behövde bara vänta lite så blev ungisen hungrig och angelägen att inte få sitt käk uppätet där framme.

Innan man börjar köra runt dem så kan det vara bra att öva lite på att stänga rampen och låta dem äta lite och sen ut igen. Så att rampen inte alltid betyder att man ska åka.

Sv: Tips vid lastning/körning av unghäst.

Jag har alltid en plyfaskiva framtill framför bommarna, sedan kan man fylla utrymmet framför med höbalar, så kan hästen inte hamna uppåner där framme.

När vi tränade med unghästarna så började vi servera kraftfodret på rampen och så gradvis längre in i transporten. Om unghästen är osäker på att kliva in kan det vara fint med en trygg kompis som går in före och står snällt och mumsar käk, det har funkat på våra iaf, man behövde bara vänta lite så blev ungisen hungrig och angelägen att inte få sitt käk uppätet där framme.

Innan man börjar köra runt dem så kan det vara bra att öva lite på att stänga rampen och låta dem äta lite och sen ut igen. Så att rampen inte alltid betyder att man ska åka.

Ja, fy sjutton vad glad jag är över att jag har B*J:s smarta dörrar baktill! Utan dem hade jag inte klarat mig oskadd. :)
Inte en häst som tycker det är olustigt med transporten. Inte ens unghästarna, de är iofs. snällast med att gå på men det blir lite oroligt när de ska gå av då de böjer ihop sig som kutryggiga gummor och liksom "tassar" ner för rampen. Det är väl läskigt när det lutar kanske. Men de är för goa...! :laugh:

Liknande trådar

Träning Tillsammans med min tränare ska vi rida in en 3 åring tillsammans. Jag är den som ska rida hästen i framtiden och under inridngen. Min...
Svar
6
· Visningar
1 085
Senast: Tora
·
Hästmänniskan Hej! Jag ska i helgen provrida en häst. Jag gillar den på video och hoppas att det skall vara ”rätt”! Dock skall jag utomlands i 4...
Svar
11
· Visningar
1 215
Senast: Oh_really
·
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
2 674
Hästhantering Vi är inackorderade i ett stall och våra två hästar har fått gå ensamma bara de två. Nu är det dags för bete och förra helgen släpptes...
3 4 5
Svar
92
· Visningar
11 031
Senast: Sel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar