Sv: Tips & Rådgivning
Jag vill inte låta som en neggo-tant men du säger att du vill hantera den som du vill men har du erfarenhet av hantering tillräckligt för att veta hur du vill hantera? Har du en bild av hur du filosoferar kring hästar och hantering? Annars blir det lätt att man bara lyssnar på den som pratar högst och enligt min erfarenhet har de sällan rätt... Har du erfarenhet av olika typer av hästar, olika beteenden olika svårigheter både fysiskt och psykiskt? Har du erfarenhet av hur du hanterar om hästen skulle bli dålig eller sjuk? Jag säger absolut inte att man måste vara expert för att skaffa egen häst men jag har sett allt för många hästägare som inte förstår beteendeförändringar och inte kan läsa sina hästar och bara lyssnar på andras idéer utan att veta om det är vettigt eller rimligt utifrån hästens naturliga beteende!
Jag säger som de flesta andra, fortsätt leta en medryttarhäst eller halvfodervärd och bättra på dina kunskaper tills du har ett jobb och har råd att ha egen häst för som du har det nu tror jag är orealistiskt med studiebidrag bara, allt kostar och det kostar mer än vad man tror. Fasta månadskostnader är en sak men sen tillkommer träningar, ET och massörer när hästen blir spänd ( vilket alla blir till och från) tillskott när hovarna blir dåliga, dåliga i magen, b-vitamin, glucosamin eller nåt annan av alla 100 brister dom kan få, utrustning går sönder, ny sadel måste passas ut, hästen blir sjuk i kolik, hovböld, foderstrupsförstoppning eller vrickar sig i hagen.
Det jag vill ha sagt är att man kan inte leva på marginalen och skaffa häst och sen tro att allt ska lösa sig om nåt händer, tänk om din pappa inte har nån lust att betala om hästen drar av sig skorna flera gånger eller måste utredas för hälta på klinik, vad gör du då?
Det låter kanske tråkigt och tjatigt men jag tycker inte du har rätt förutsättningar för att skaffa häst nu varken kunskapsmässigt eller ekonomiskt och då blir det inte roligt eller rättvist mot varken hästen eller dig. Ibland får man helt enkelt inse att det man vill göra inte är det bästa!