Tips & Rådgivning

Sv: Tips & Rådgivning

Jag tror att du ska fortsätta söka efter en medryttarhäst. :)

Då får du erfarenhet om hantering och hästskötsel, du får träna din ridning, och behöver inte ta det ekonomiska ansvaret för hästen. Medrytteriet är klart underskattat, vilket jag faktiskt inte riktigt förstår... det är ju den lyxiga versionen av "egen häst" - bara mycket billigare och vanligen bara 2-4 dagar i veckan.

Vad är det du vill göra med din egna häst som du inte får göra med en medis-häst? :)
 
Sv: Tips & Rådgivning

Jag vill liksom ha ansvaret att ta hand om hästen, jag vill liksom göra allt som har med hästen att göra, även om de gäller vaccination eller mocka. Jag vill kunna hantera hästen som jag vill osv :) Tack för tipset!
 
Sv: Tips & Rådgivning

Jag vill inte låta som en neggo-tant men du säger att du vill hantera den som du vill men har du erfarenhet av hantering tillräckligt för att veta hur du vill hantera? Har du en bild av hur du filosoferar kring hästar och hantering? Annars blir det lätt att man bara lyssnar på den som pratar högst och enligt min erfarenhet har de sällan rätt... Har du erfarenhet av olika typer av hästar, olika beteenden olika svårigheter både fysiskt och psykiskt? Har du erfarenhet av hur du hanterar om hästen skulle bli dålig eller sjuk? Jag säger absolut inte att man måste vara expert för att skaffa egen häst men jag har sett allt för många hästägare som inte förstår beteendeförändringar och inte kan läsa sina hästar och bara lyssnar på andras idéer utan att veta om det är vettigt eller rimligt utifrån hästens naturliga beteende!

Jag säger som de flesta andra, fortsätt leta en medryttarhäst eller halvfodervärd och bättra på dina kunskaper tills du har ett jobb och har råd att ha egen häst för som du har det nu tror jag är orealistiskt med studiebidrag bara, allt kostar och det kostar mer än vad man tror. Fasta månadskostnader är en sak men sen tillkommer träningar, ET och massörer när hästen blir spänd ( vilket alla blir till och från) tillskott när hovarna blir dåliga, dåliga i magen, b-vitamin, glucosamin eller nåt annan av alla 100 brister dom kan få, utrustning går sönder, ny sadel måste passas ut, hästen blir sjuk i kolik, hovböld, foderstrupsförstoppning eller vrickar sig i hagen.
Det jag vill ha sagt är att man kan inte leva på marginalen och skaffa häst och sen tro att allt ska lösa sig om nåt händer, tänk om din pappa inte har nån lust att betala om hästen drar av sig skorna flera gånger eller måste utredas för hälta på klinik, vad gör du då?

Det låter kanske tråkigt och tjatigt men jag tycker inte du har rätt förutsättningar för att skaffa häst nu varken kunskapsmässigt eller ekonomiskt och då blir det inte roligt eller rättvist mot varken hästen eller dig. Ibland får man helt enkelt inse att det man vill göra inte är det bästa!
 
Sv: Tips & Rådgivning

Hej!

Jag är också tråkig och håller med föregående talare.

TS låter inte alls tillräckligt erfaren för att skaffa häst, inte heller verkar ekonomin räcka till. Dessa två i kombinatlion är ett bra recept på katastrof.

Det går alldeles ypperligt att hitta en medryttarhäst att hantera som man vill, det gäller bara att ha tålamod och visa att man är en pålitlig person som vet vad man håller på med.

Det är bra att du vill ha ansvaret, men jag lovar dig att det är inte alls lika skoj när du stått där med din häst i över 1 år och inte kunnat göra annat än borsta och fixa stallet pga skada. Hästen kostar oftast mer när den är skadad och man får klart mer jobb. Dessutom är en del av ansvaret att inse att man inte har pengarna just nu. Vad händer den dagen du måste sälja hästen eftersom ingen kan hjälpa dig med pengar?

Det är dessutom rent löjligt dyrt med häst. Min kostar i bara stallplats 3000 i månaden, sen tillkommer extra foder eftersom näringsvärdet i silaget tyvärr var allt annat än roligt idag. Hovslagaren kostar enbart framskor 700 kr var 5e vecka och jag räknar med att veterinärbesöket imorgon går på 2500 eller mer. Jo just det, sadeln kostade 20.000 och användes kanske 10 gånger innan hästan blev skadad, sen har den mest samlat damm.

Jag skulle i din situation leta medryttarhäst och se till att spara så mycket pengar som en stallplats kostar varje månad. När du sparat ett år har du en buffert och också ett lite större hun om vad kostnaderna faktiskt skulle innebära för dig. Då kan du köpa en häst.

Lavinia
 
Sv: Tips & Rådgivning

Hur kan du sitta och döma denna person efter lite meningar på nätet? Hur kan du säga att hon inte har tillräckligt med kunskap? Erfarenhet är en annan sak men hon kanske brinner för att lära sig mer? Vissa gillar inte medryttar häst - man får inte göra vad man vill. Man vill ha något eget och jo visst ekonomin kanske är dålig men sitt inte och säg att hon inte borde skaffa häst på grund av bristande kunskap.
Jag kunde inte mkt som 14 åring när jag fick min första häst. Inte heller hade jag människor runt omkring som kunde hjälpa. Men jag lärde mig ändå mer hemma på egen hand än på ridskolan.
Det är inte kul att leta meddryttarhäst för det är inte ofta en annans häst i samma ort som söker ryttare passar en. Jag har aldrig funnit en bra häst som jag får sköta om ibland. Krav som jag inte vill ha eller svårriden eller andra "problem". Därför köpte jag mig min egen häst som passar mig som handen o handsken och allt sker på mina villkor.

Dessutom alla har det VERKLIGEN inte SÅ dyrt som du har. 20000 för den sadel, jo men de hästar jag har köpt där har sadeln ingått. Min hyra går på halva din och allt utom kraftfoder ingår. Har en frisk skogsmulle häst som varit skadefri hela sitt 14 åriga liv samma med min förra han var skadefri i 26 år.

Foderhäst kan vara något :) får du ekonomisk hjälp av dina föräldrar om du inte har ett jobb utanför studierna så kan det nog gå bra.
 
Senast ändrad:
Sv: Tips & Rådgivning

Jag tycker de flesta trycker på ekonomin. Hästen ska inte lida för att den som har ansvaret inte har pengar.
 
Sv: Tips & Rådgivning

Tack Wera för de du skrev, kunde inte skrivit det bättre själv.
Jag tror jag fått veta de jag behöver nu, ( fast mer än hälften jag redan visste )
Tack för alla tips. Men nu behöver jag ej veta mer...!
 
Sv: Tips & Rådgivning

Hej!

Ja, det KAN gå bra, men det kan lika gärna gå åt fanders och för det BÖR man ha beredskap. När hästen skadar sig bör den få hjälp omgående, inte vänta tills pengar finns. TS är dessutom myndig och ska alltså i praktiken klara sig utan hjälp från föräldrarna.

Att du fick en häst när du var 14 (och betalade allting själv) säger mer om dig än om TS. Jag tror säkert att TS vill lära sig och är framåt osv osv, men det avhjälper inte det ekonomiska problemet. Den dagen "pappa" inte längre vill betala för hästen, vad händer då?

Angående mina kostnader så var sadeln ett måste eftersom pållan har ett litet jobbigt sadelläge. Den billigaste sadeln jag köpt till en häst gick på 10.000, inget det låter som om TS kan slänga ur sig i en handvändning. Ingen av mina hästar har kommit med sadel. 3000/månad i stallhyra är billigt i området där jag bor och extrafoder köper väl de flesta till sina hästar (oavsett om de behöver det eller ej). Vaccinationer kostar som de gör, precis som hovslagare. I min värld ska inte hästen behöva gå med illasittande utrustning eller skos för sällan bara för att ägaren inte har råd. Tyvärr är det alltför ofta jag sett det hända, precis som när föräldrar ska hjälpa sina barn med kostnaderna; det upphör att vara intressant när hästen behöver tandläkare, vet.koll mm och hästen får lida för det.

Jag står fast vid att man bör ha en ekonomi och en KLAR syn på vad det faktiskt kostar. TS kan ju skriva en budget tex och se var pengarna kan tas ifrån. Att bara köpa en häst och hoppas är ingen bra idé.

/Lavinia, som fick vänta lääänge innan hon köpte en egen häst, för egna pengar och utan hjälp från föräldrarna.
 

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 047
Senast: LiviaFilippa
·
Skola & Jobb Nu skulle jag vilja ha jobb tips! Det är nog ganska så många år kvar förmig men det gör ju inget att börja tänka nu iallafall! Plus att...
5 6 7
Svar
129
· Visningar
5 843
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 104
Senast: valy
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
1 074
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp