Tips/råd, min häst blev enögd :O

Min fick operera bort ögat idag och har nu bara 1 öga.
Förstår att han självklart kommer vara lite skygg på den blinda sidan när jag får hem honom.

Tips och råd tack?

hur gör jag med honom hemma?
hur vänjer jag honom vid att vada halvblind?
att tänka på med utevistelse, hage, hagkompisar?
andra tips och tankar?:confused:

Tar tacksamt emot alla tips och råd ni har att komma med så att invänjningsperioden med att vara halvblind blir så bra och lätt som möjligt för min häst.

Dotterns ponny fick ta bort ena ögat akut efter trauma för ett år sedan, då 4 år. Vi är tydliga med att tala om att vi kommer om han står med blinda sidan till och man får ta ut svängen genom stalldörren lite så han inte stryker emot kanten. Han måste vända sig om när det händer något på blinda sidan så han ser, något man får ha i åtanke när man leder (jag låter honom vända sig och titta också, det går förstås att uppfostra till att de inte får vända om man tycker det är ett problem). Annars är det ingen skillnad på honom, i början kunde han bli lite överraskad när han inte fick syn på något förrän efter vi gått förbi eller så, men det vande han sig vid ganska fort.

Googla :)

Du såg honom antagligen när han fortfarande hade två ögon?
Det sägs i alla fall från flera håll att han fick operera bort ena ögat.

Jag har sett honom irl på station - men jag tänkte inte på det utan konstaterade mest att han blev för grov för mitt sto.

Eller om han "bara" var blind på ett öga? Nåja - enögd avseende syn var/är han i alla fall :)

Quite Easy är/var enögd, även Minna Teldes Santana (kan det rent av vara en fördel på dressyrhästar tro? :D).

Liknande trådar

Hästhantering För cirka 5 månader sen köpte vi dotterns första ponny, "världens tryggaste och snällaste barnponny". Provridningen gick ok, dottern var...
Svar
13
· Visningar
3 909
Senast: Mabuse
·
Hästmänniskan Innan jag tar det stora beslutet att köpa min första egna häst tänkte jag att det vore en god idé att först hyra en häst från ett...
Svar
11
· Visningar
1 898
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
22 313
Ridning Söker hjälp från er som är erfarna i piggare hästar! Själv så föredrar jag en lugnare typ där man behöver driva på, och där det överlag...
2
Svar
22
· Visningar
3 396
Senast: Mabuse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar