Tips på sluta rida fram ifrån?

Sv: Tips på sluta rida fram ifrån?

Precis! Får man till känslan så känns det som om man skjuter hästen framför sig med "stelopererade" tyglar. Där har man aktiverat sträckarmuskulaturen i armen, istället för dem som drar ihop.

Oh, tack så jättemycket för tipset! Det ska definitivt prövas när jag rider idag! :laugh: :banana:

Jag har faktiskt aldrig hört talas om det innan, får lusläsa båda böckerna och se om jag hittar mer bra tips där. Jag har ju båda men har aldrig kommit mig för att läsa de helt, har bara skummat igenom något avsnitt och något avsnitt där. :p

Men återigen, tack för tipset. :bow: :D

Glöm inte att hålla handen levande- KÄNN kontakten med munnen.

+ Flashlight: Tack för svar. Jag visste inte att de höll i pinnar öht. :o ;)

Fredriki_: Nej jag har tyvärr inte fått göra den övningen. :( Men det går ju att göra själv rätt mycket och för min del är problemet inte att handen vispar utan jag drar bakåt. Kanske får man använda lite andra metoder då?

nej egentligen inte.

Pinnen kan också användas till att hitta sina hållningsmuskler i ryggen som hindrar dig att låta dig dras framåt - utan att du håller emot i tygeln med armen

sök på mittelpositur ( majolas tråd om att sitta kvar i lod) eller "flashing man in the woods"

Precis! Får man till känslan så känns det som om man skjuter hästen framför sig med "stelopererade" tyglar. Där har man aktiverat sträckarmuskulaturen i armen, istället för dem som drar ihop.

ja det är ju du som brukar skriva detta bra tips:idea::bow:

sweet_knorven: Kul att höra vad du säger, det är verkligen omöjligt med bakåtverkande, med det tänket, eller hur?:D Faktum är att jag tror faktiskt inte det behövs nån annan pinne heller när jag tänker på det, det blir rätt ändå, med sallys "pinnar":idea:

Senast ändrad av en moderator:

många som har samma problem... Gick ett ridgymnasie och en dag gav ridläraren oss varsit spö:P alla undrade jaha vad ska vi ha detta till. vi värmde upp, plötsligt så hon att vi skulle hålla spöet i båda händerna:S Hm...VA??! ja vi fick samla upp tyglarna ordentligt sen la man spöet rakt över hästens manke, tog tag i spöet samtidigt som tyglarna. Detta va svårt-fast man fick satan en stadig hand och detta fundgerade jätte bra:) något man testar ibland. För man kan inte slita eller ryka-man blir låst fast mjuk i handen:) svårt i början

eftersom Kyra tydligen är kvinnan för dagen delar jag med mig av ett citat som jag snubblade på.

i sin bok skriver *hon* om den passiva sitsen ( följsamhet) och den aktiva sitsen;
"På Spanska ridskolan får beridareleverna det första året uteslutande rida på longerlina! Då jag var i Tyskland och redan hade ridit upp till Intermediere blev vi satta på lina ungefär en halvtimme två ggr i veckan och det var verkligen nyttigt. Vi tränade på detta sätt inte bara den passiva sitsen utan också den "aktiva sitsen" . Vi fick sitta utan tyglar och och bara med hjälp av sitsen bromsa upp och stanna hästen"
...
de flesta är väl överens om att hästen slutar att hänga fram - när den tar vikten bak.
Så länge hästen hänger fram riskerar det att bli spänt både med och utan pinne.

Flyttas vikten bakåt - för att ryttaren lär sig att hindra hästen att hänga fram/alt. vill över tygeln - utan att dra i tygeln själv - så blri det ju lätt - och allt annat än spänt.

Övningen är till för att lära sig göra det med "rumpan" - (i det här fallet överskänkel/ mage) istälelt för att lösa det med handen

Poängen är inte "look no hands", utan att lära sig rida och säga samma sak med _hela kroppen_

det ökar kroppsmedvtendet och hur den egna kroppen påverkar hästen - och man kan då lära sig lösa mycket med _rumpan_

Just det här tror jag är jätteviktigt (jag bortser dock från pinn- diskussionen för jag har inte erfarenhet av att rida med det).

Att lära sig hitta till en korrekt sits är måhända livslång träning, och ingen av oss lär vara beridare på spanska ridskolan just. Men träna sitsen med ovanstående knep kan man göra på egen hand (naturligtvis underlättar det med en bra tränare som kan korrigera en under tiden).

Jag fick öva typ som Kyra för en av mina tränare: att släppa tyglarna (ja stigbyglarna med för att få låånga ben) och lära mig kontrollera hästen med resten av kroppen. Skritt - halt-skritt, trav-halt-trav, på volt och fyrkant med tyglarna i en knut på hästens hals. Skitsvårt såklart men jättenyttigt. När det funkade var hästens reaktion facit på att det var rätt (ja någorlunda iallafall).

Den stora fördelen med detta var att man tvingas hitta balansen utan att "hålla i sig" i tygeln. Det tvingar även hästen att göra samma sak. Nästa fördel är att man tvingas hitta en förhållande, kramande sits som fångar in just hästens bak, eftersom "frammen" inte längre låter sig fångas in - och då hittar men en nyckel till samlande säte. Älgar den iväg så blir det dubbelt kämpigt att förhålla, och tappar den energi får man hitta mer följsamhet och drivkraft i sitsen. Ännu en bra sak var att man fick en annan relation till armarna på sin kropp när man satt till häst. Plötsligt fick de slappna av. Det var då lättare att räta upp resten av kroppen och bli mer följsam. Det var också lättare att fortsätta slappna av i armarna efteråt även med tyglar, efter att ha hittat till en mer "rätt" känsla.

Bäst är förståss om man har en någorlunda välutbildad häst att öva sig på, men även en ganska orutinerad häst svarar instinktivt rätt på rätt signaler. Konsten är att renodla dem så de blir rätt förståss.

Nyckeln ligger lite i att just ha en riktig känsla i åtanke, ett minne, en magkänsla att leta efter även vid följande ridpass. Inte tänka "inte hand, inte hand" utan istället "räta upp, långa ben, sviktande mage, kramande rumpa" (tex). "Inte" budskap når inte fram till konkret resultat i hjärnan, det är målbilden man ska satsa på, hur man vill ha det istället.

Så lycka till, trådskaparen mfl!

Ang om man med denna "släppa tygeln pedagogik" vill säga att tygeln inte behövs, så är så inte fallet. Tygeln är en hjälp av flera, ett kommunikationsmedel, handen kan be hästen slappna av i käke och tunga, hästen kan med sug på bettet signalera ärligheten i bjudningen. Bettet kan fungera som stöd för hästen särskilt vid utbildningen, även om jag generellt föredrar "kontakt" och "sug" framför "stöd". Jag vill att hästen hämtar balansen bakifrån, inte framifrån, för den ärliga uppförsbacken. Bågen spänns därifrån, trycket bakifrån ska inte motsvaras av tryck framifrån (då skulle vi ju ha 100 tals kilo i hand respektive mun!) utan fångas upp med sitsen.

"Kramande" rumpa var bra - jag förstår precis vad du menar :D

Tänkvärt också med detta att om man spände lika mycket framifrån - hur mycket det skulle bli.

KL
Vidareutveckling av tråden.

Hru skiljer ni på häng i handen - och rätt kontakt med bettet :angel:

oh, intressant fråga! För hur skiljer man det egentligen?
Den lättaste av lätta kontakter kan ju innebära att hästen krullar ihop sig och försvinner fram, att kedjan brutits någonstans på mitten (kan hända i både för hög och för djup form). Eller att man som ryttare har för lång tygel, eller för lite bjudning...
En framåt och pigg häst kan lägga rätt stort sug i bettet utan att för den skull gå emot det eller hänga sig i det.
Å andra sidan kan en häst som går emot bettet också trycka framåt, men då mer framåt - uppåt med nosen, med sänkt och stum rygg.

När hästen hänger sig tycker jag att det känns tungt, stumt och segt i jämförelse. Oftast söker sig "häng-hästen" neråt, medan den bjudande hästen söker sig framåt, med högre nacke.
Häng-hästen är i framvikt och obalans och tenderar att kompensera med allt högre fart. Ju högre tryck i handen destu högre fart. Den faller liksom framstupa, och när ryttaren håller emot så sitter den ofta så att hästen trycks ännu mer i framvikt - dålig cirkel.

En ärligt bjudande häst som ger sug i handen känns mer elastisk och levande i munnen. Handen måste vara motsvarande mjuk och följsam, särskilt i skritt. Man har en fin kontakt där små fina hjälper fungerar och går igenom. Jag har mätt motsvarande tryck på våg och kommit fram till att jag nog kan vilja ha 1-2 hg i var hand. Halvhalterna tar (även om man nu gör dem med mer sits än hand), hästen känns mer i uppförsbacke, den balanserar sig mer där bak. Eftergift i handen följs av att hästen söker kontakten framåt-neråt.
Med detta sagt blir det ju rimligtvis svårare för en yngre, mindre stark eller mindre utbildad häst att svara upp till, men utifrån sin utbildningsståndpunkt ska den svara lätt och fint på hjälperna, om den är i balans.

Hru skiljer ni på häng i handen - och rätt kontakt med bettet :angel:

Faktiskt ganska enkelt för halvhalten går igenom direkt vilket den inte gör med häng i handen.
Fast det innebär ju att man vet hur en halvhalt skall tas och vilken reaktion man skall få dvs att den faktiskt gick igenom och bara inte att man tror den går igenom... Nåja nu är vi nog tillbaka till din fråga igen? Hur vet man det?

:rofl:

Fredrik_;10673473 Hru skiljer ni på häng i handen - och rätt kontakt med bettet :angel:[/QUOTE skrev:
Inte så svårt, håller med Fio helt, men vill lägga till att man kan checka av om hästen har ett bra stöd genom att lätta kvickt efter halvhalten, eller så att säga i samband med halvhalten.
Går hästen kvar och bär sig själv är man på rätt spår, går den ur form är inte "stödet" rätt och hästen har använt stödet till att bära sig själv.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar