Sv: Tips på sluta rida fram ifrån?
Precis
De håller en pinne.
Sweetknorwen
jag tror den vilar i fingrarna - poängen var bara att man inte behöver blri spänd bara för att man håller i en pinne - det beror ju helt på hur man håller i den.
Omman håller i tygeln som man skall med en sluten hand - så vilar ju bara pinnen där - den hindrar för mycket vispande och lär en att stämma av hästen med sätet.
eftersom Kyra tydligen är kvinnan för dagen delar jag med mig av ett citat som jag snubblade på.
i sin bok skriver *hon* om den passiva sitsen ( följsamhet) och den aktiva sitsen;
På Spanska ridskolan får beridareleverna det första året uteslutande rida på longerlina! Då jag var i Tyskland och redan hade ridit upp till Intermediere blev vi satta på lina ungefär en halvtimme två ggr i veckan och det var verkligen nyttigt. Vi tränade på detta sätt inte bara den passiva sitsen utan också den "aktiva sitsen" . Vi fick sitta utan tyglar och och bara med hjälp av sitsen bromsa upp och stanna hästen
Jag fick först lära igångsättning - avsaktning -halt för sätet med pinnen som efefktiv hjälp att hindra att använda handen till det
(jag antar att du fått göra ngt liknande då din tränare och jag rider för samma tränare
)
de flesta är väl överens om att hästen slutar att hänga fram - när den tar vikten bak.
Så länge hästen hänger fram riskerar det att bli spänt både med och utan pinne.
Flyttas vikten bakåt - för att ryttaren lär sig att hindra hästen att hänga fram/alt. vill över tygeln - utan att dra i tygeln själv - så blri det ju lätt - och allt annat än spänt.
Övningen är till för att lära sig göra det med "rumpan" - (i det här fallet överskänkel/ mage) istälelt för att lösa det med handen
precis samma som den longeringen är till för; att lära in både den passiva och den aktiva _sitsen_
Svårt att få till det - om man inte får använda handen - men det går - med rätt instruktioner
Poängen är inte "look no hands", utan att lära sig rida och säga samma sak med _hela kroppen_
det ökar kroppsmedvtendet och hur den egna kroppen påverkar hästen - och man kan då lära sig lösa mycket med _rumpan_