Tips på sluta rida fram ifrån?

Sv: Tips på sluta rida fram ifrån?

Om man har en elev som har så taskig hand att man vill sätta en pinne i händerna på den, så har den mer än ett problem.
Genom pinnen löser du bara ett av dem, resten finns kvar.
Precis. ett symptom på ngt annat.
Kan t o m medföra MER problem.

en sträng tränare eller mamma som ser på- räcker nog.

Ja, eller ett eget mantra i huvudet. Man kan beta av ett problem i taget om man bara ger sig sjutton på det.
Bara att man är medveten om att man har ett problem är ju ett steg i rätt riktning.
Det är värre med de saker man ännu inte känner till:o:angel:

*KL*

Jag trodde tråden handlade just om att ts ville komma ifrån "pillandet" (som vi alla gör, antar jag?).

Om man kan ta bort pillandet i låt säga 10-15 min får man ju en påminnelse om brister i sitsen istället. Vad är det man kompenserar med sin hand - kanske kan man ta det längre ner i bäckenet istället och få en bättre kvalitet hos hästen?

F ö förstår jag inte hur en hand som INTE pillar kan vara statisk - man tar ju ut fjädringen i armbåge och skuldra?

kl*
förut hade jag samma problem som du men nu är det borta :) Om du är ung o har växt så brukar det bli så, man får svårt att kontrolera sin kropp då.
Jag provade att ha ett kort spö mellan händerna, o det hjälpte lite på mig iaf. Sen provade jag att (i början av passet) kolla upp i taket och bara tänka på mina händer. Tänk dig att du är en ryttare som du tycker sitter jättebra med händerna, då blev det faktist lite lättare. När du blir spänd i hela kroppen så andas djuupt, ända ner till magen! Gör cirklar med axplarna, både framåt och bakåt. ibland kan till o med lite massage i axlarna göra susen ;)
Men det som hjälpte mig bäst var att jag red ganska ofta med en tjej som verkligen sitter illa med händerna! det hjälpte mig jättemycket att rida med henne, jag blev så medveten om hur det ser ut o blev påminnd hela tiden! så, om du vet någon som sitter riktigt illa med händerna så fråga om ni inte ska rida tillsammans någon dag ;) Ni kan ju hjälpa varandra :idea:

och som axel sa, ha med någon som är väldigt sträng varje pass så slutar du nog snart med händerna :)

Dessutom är det stor risk att du klämmer med tummarna och då spänner man underarmarna.

Man blir inte spänd av att klämma/trycka med tummarna. Pröva själv att trycka/klämma med bara tummarna på tygeln eller handen om du håller de som om du höll i tyglar.

I varje fall blir jag, min tränare, min syster och minst en jockey avslappnad i armmusklerna. Tyvärr vet jag inte varför men för mig funkar det.

Jag har provat.
Som sagt, jag tycker att det man vinner förlorar man i andra saker (jag har i tidigare inlägg skrivit vad)
Man ersätter ett fel med andra fel, alltså.

Men det är din erfarenhet, andra kan ha haft tillgång till tränare som kan instruera i sitsens olika verktyg - samtidigt! :idea:

Annars håller jag med dig - det är HELT meningslöst att fokusera på handen om man inte kan få hjälp med sitsen samtidigt - det skapar enbart spänning.

Å andra sidan, är det svårt att lära in nya moment, i början blir det ofta fel (i a f för mig), men man måste få lov att prova också.

Självklart är det min erfarenhet, jag kan ju inte direkt referera till din.

Jag skriver ofta: enligt min erfarenhet/jag tycker/enligt mitt sätt att se det osv, nästan så att det blir tjatigt.

Varje person diskuterar ju utifrån sin erfarenhet - det är ju då det blir diskussion.

Man blir inte spänd av att klämma/trycka med tummarna. Pröva själv att trycka/klämma med bara tummarna på tygeln eller handen om du håller de som om du höll i tyglar.

I varje fall blir jag, min tränare, min syster och minst en jockey avslappnad i armmusklerna. Tyvärr vet jag inte varför men för mig funkar det.

Dert funkar ju tydligen för de som går på lina också

De får ju absolut inte spänna sig någonstans i onödan

Dom håller väl en pinne dom med, men om de håller fast med tummarna vet jag inte:confused:

Precis

De håller en pinne.

Sweetknorwen

jag tror den vilar i fingrarna - poängen var bara att man inte behöver blri spänd bara för att man håller i en pinne - det beror ju helt på hur man håller i den.

Omman håller i tygeln som man skall med en sluten hand - så vilar ju bara pinnen där - den hindrar för mycket vispande och lär en att stämma av hästen med sätet.

eftersom Kyra tydligen är kvinnan för dagen delar jag med mig av ett citat som jag snubblade på.

i sin bok skriver *hon* om den passiva sitsen ( följsamhet) och den aktiva sitsen;
På Spanska ridskolan får beridareleverna det första året uteslutande rida på longerlina! Då jag var i Tyskland och redan hade ridit upp till Intermediere blev vi satta på lina ungefär en halvtimme två ggr i veckan och det var verkligen nyttigt. Vi tränade på detta sätt inte bara den passiva sitsen utan också den "aktiva sitsen" . Vi fick sitta utan tyglar och och bara med hjälp av sitsen bromsa upp och stanna hästen

Jag fick först lära igångsättning - avsaktning -halt för sätet med pinnen som efefktiv hjälp att hindra att använda handen till det

(jag antar att du fått göra ngt liknande då din tränare och jag rider för samma tränare :D)

de flesta är väl överens om att hästen slutar att hänga fram - när den tar vikten bak.
Så länge hästen hänger fram riskerar det att bli spänt både med och utan pinne.

Flyttas vikten bakåt - för att ryttaren lär sig att hindra hästen att hänga fram/alt. vill över tygeln - utan att dra i tygeln själv - så blri det ju lätt - och allt annat än spänt.

Övningen är till för att lära sig göra det med "rumpan" - (i det här fallet överskänkel/ mage) istälelt för att lösa det med handen

precis samma som den longeringen är till för; att lära in både den passiva och den aktiva _sitsen_

Svårt att få till det - om man inte får använda handen - men det går - med rätt instruktioner

Poängen är inte "look no hands", utan att lära sig rida och säga samma sak med _hela kroppen_

det ökar kroppsmedvtendet och hur den egna kroppen påverkar hästen - och man kan då lära sig lösa mycket med _rumpan_

Senast ändrad av en moderator:

...och behöver inte längre handen - därför slutar hjärnan skicka signaler till handen att vispa :D

+ Flashlight: Tack för svar. Jag visste inte att de höll i pinnar öht. :o ;)

Fredriki_: Nej jag har tyvärr inte fått göra den övningen. :( Men det går ju att göra själv rätt mycket och för min del är problemet inte att handen vispar utan jag drar bakåt. Kanske får man använda lite andra metoder då?

Jag tror hon menar att man får börja med att få en stilla och trevlig hand och mestadels inverka med kroppen för att få bort det överdrivna handanvändandet. Sen, när handen är stilla och fin (still som i följsam med hästens mun då såklart, inte stilla som i att hästen blir ryckt i munnen för att handen inte följer hästens rörelser) då kan man börja använda handen till finlir.

Jag tror det handlar om att man måste ta bort ovanan helt, vilket är otroligt svårt. För att sen lära om hur man ska använda handen på ett korrekt sätt. Avprogrammera och installer om ungefär.

+ Flashlight: Tack för svar. Jag visste inte att de höll i pinnar öht. :o ;)

Fredriki_: Nej jag har tyvärr inte fått göra den övningen. :( Men det går ju att göra själv rätt mycket och för min del är problemet inte att handen vispar utan jag drar bakåt. Kanske får man använda lite andra metoder då?

Det finns ett annat "pinntänk" som kan vara bra då, men där man inte har en verklig pinne utan bara "tänket"

Tror det är Sally Swift som använder det:confused: Du ska tänka att tyglarna är pinnar som går till hästens mun, och att du styr med dem. Då finns inte utrymme för bakåttänk alls. Det låter lite märkligt men det är faktiskt mycket bra,:idea:

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar