Tips på sluta rida fram ifrån?

Sv: Tips på sluta rida fram ifrån?

Försök lära dig tänka framåt med handen, träna på att använda sträckarmuskulaturen som gör dej stabil men rörlig.
(Testa att sträck ut lillfingrarna mot hästens mun och låt det bli en låååång linje). Då behöver du inte spänna dig och bli stum.

har inte lusläst tråden så kanske blir det här en upprepning.

köp vita handskar om du inte redan har, men ser själv sina händer lättare om man är en sån som råkar titta ner lite för mycket och man ser då att man joxar och kan rätta sig själv oftare. inte alla som tycker att det funkar men om inte annat kan man ju tänka att det blir lättare för alla andra att se att man jobbar för mycket med handen o då skäms man ju så då kanske man håller mer still? :D

sen så det här med att hålla fast händerna i något så att man inte KAN röra för mycket på dom. finns små elastiska stumpar man kan fästa i ringarna på sadeln och hålla i, blir lättare att vara följsam trots att man är still. finns i USA överallt men finns säkert här med, eller så kan man väl ta bensnören eller nåt sånt!

Och ger därmed utrymme för mera fusk.

Jag undrar hur det kan inbjuda till mer fusk att ge förslag till en övning där man kan ha en korrekt handställning?

Rida med pinne tränar bara ryttaren och tillför inget till hästen, det blir för stumt.

Jag håller med, jag gillar inte dessa "korrigeringstips" som handlar om att göra mer konstgjorda saker som att ha en pinne, osv, som gör att det blir mer stumt. Det finns de som sätter pinne genom armbågarna bakom ryggen för att räta upp ryttaren men sånt brukar bra ge mer spännningar, tycker jag.

För händer är det bästa att bli longerad med inspänd häst och utan att använda handen alls.

Jag undrar hur det kan inbjuda till mer fusk att ge förslag till en övning där man kan ha en korrekt handställning?

Rida med pinne tränar bara ryttaren och tillför inget till hästen, det blir för stumt.

Du kan ha en korekt handställning med en pinne - den läggs under tummarna

Pinnen är till för att lära häst och ryttare hur de skall förhålla sig till bettet - och istället få hästen "på tygeln" med sätet

Såg nu att hästen är välutbildad.
Vidhåller att armbågarna är av vikt, tummen upp, händerna ihop med en mellanlåg men buren hand. lätta uppåt framåt.

Finlir med fingrarna/ handloven. Stålsätt dig att inte göra mer.
Träna ganska intensivt o be ngn titta o säga till dig.

Håller med Saigon att det ofta är ett symptom av ngt helt annat. Ofta tycker jag det har att göra med bristande balans och spänningar i höfter/bäcken, dvs det är sätet som inte fungerar, och man kompenserar med händerna som effekt av detta.

Du kan ha en korekt handställning med en pinne - den läggs under tummarna

Pinnen är till för att lära häst och ryttare hur de skall förhålla sig till bettet - och istället få hästen "på tygeln" med sätet

Varför blir det fusk om man gör som Axel föreslog?

Förmodligen menade Fredrik att man då kan joxa med händerna ändå (fuska), vilket är svårare med pinnen eller whatever. Dock menas nog inte att övningen i sig är fusk.

Jag tror att det är bra att testa att rida med pinne en gång - bara för att man som ryttare ska få en känsla HUR MYCKET man fipplar :eek:

Sen så tror jag att den enda vägen är ett enda nötande, det tar lång tid att bryta gammal vana (försöker själv bryta vanan att bredda handen och leda..) Så mitt tips till dig är att rida för tränare så ofta som du bara kan, eller ta hjälp av e.g vem som helst som står på backen för man behöver inte vara så väldans kunnig att ske skillnad på en stilla hand och en som inte är stilla ;)

Däremot så har jag vunnit mycket på tränarens tjat om tummarna upp, för då kom armbågarna intill kroppen och handen blev stadigare, mer still och faktiskt mjukare som ett brev på posten.

Såå: Tummarna upp! :bow:

Just så menade Fredrik :laugh:

Ska man inte använda sig av händerna när man rider?
Och förresten, det där med pinnen, hur trodde du jag trodde den skulle hållas?

Jag kan inte få en korrekt handställning med en pinne, men jag kanske gör fel?

Men förklara då hur du drar den och hur dina handleder är.

Men om du lägger en pinne under tummarna när du har en korrekt handställning och håller fast pinnen och tyglarna med tummarna så borde det väl ändå bli en riktig handställning, men det verkar lite onödigt statiskt i längden :confused:

Det är ingen svårighet att få en pinne in under tummen, jag har alltid tak på tummen, som man ska ha.
Svårigheten blir när handleden ska bukta och pinnen då ska gå igenom till båda händerna.
Får se vad F. säger om detta.

Men du har rätt, stumt blir det.

Varför måste handleden bukta?

Pinnen kanske är till för att hindra sådana tygeltag oxå....

Vad vill du med ditt buktande?

Men om du lägger en pinne under tummarna när du har en korrekt handställning och håller fast pinnen och tyglarna med tummarna så borde det väl ändå bli en riktig handställning, men det verkar lite onödigt statiskt i längden :confused:

Nu red jag med den som hemläxa ett par månader, den hindrade inga tygeltag som jag behövde göra.

Men den hindrade effektivt en massa som jag deffinitivt inte behövde göra :o

KL

Men som jag sa förut - det blir ju meningslöst om man inte får hjälp med att lära sig hur man skal lösa allt det med sätet som man fått lära sig att lösa med handen.

Tex halvhalterna - tex styra :angel: tex sakta av... :o

men var och en får ju ha den lösning som funkar bäst för den

Varför måste handleden bukta?

Pinnen kanske är till för att hindra sådana tygeltag oxå....

Vad vill du med ditt buktande?

En bra "regel" är att hö tumme ska peka mot hästens vä öra och tvärtom. Sätter man en pinne under tummarna blir det helt stumt och fel.
Man ska helst inte lära ut såna genvägar, det blir oftast senvägar.
Enda gången det kan vara okej, enligt mitt sätt att se det, är om ryttaren har lagt sig till med ett konstant joxande med händerna och inte kan hålla stilla dem alls.

PÅ vilket vis anser du att det blir en senväg?

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 542
Senast: Ceta
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar