Tips på sluta rida fram ifrån?

Sv: Tips på sluta rida fram ifrån?

Varför måste handleden bukta?

Pinnen kanske är till för att hindra sådana tygeltag oxå....

Vad vill du med ditt buktande?

Handlederna ska bukta lite utåt vid ett korrekt tygeltag. Man får en bättre finmotorik och mindre stumhet i sina händer då.
Precis som tumme med tak.

Din pinne blir inte helt lätt att få in korrekt då.

Just för att man lär ryttaren att ta till ett statiskt knep som kommer att ge denne andra problem.
Bättre att lösa det ursprungliga problemen, det kommer att gå fortare än att lösa ett problem och få två andra på köpet.

En bra "regel" är att hö tumme ska peka mot hästens vä öra och tvärtom. Sätter man en pinne under tummarna blir det helt stumt och fel.

Du förklarar bättre än vad jag gör.;)

Håller man tummarna så som du beskriver blir det lite buktande handled.
Det var därför jag tyckte Axels förslag var bättre, att använda tyglarna vid " för mycket joxande", men tydligen kunde den hjälpen inbjuda till fusk.:confused:

Ett korrekt tygeltag trodde jag var att krama tygeln - inte böja handleden

Iaf om vi pratar finmotorik.

Mitt förslag är spänningar på andra ställen i kroppen i desperation att hålla händerna stilla, statiskt med en pinne.

Nja - som jag skrev så var det ingen vits att rida med pinne om man inte fick de andra instruktionerna.

så tvärtom kan det med rätt instruktioner leda till mindre spänning i axlar, armar osv.

Om man har en elev som har så taskig hand att man vill sätta en pinne i händerna på den, så har den mer än ett problem.
Genom pinnen löser du bara ett av dem, resten finns kvar.

Problemen som finns kvar kan vara: *ryttaren tar handen bakåt *ryttaren stänger inte de övriga fingrarna *ryttaren har för höga/låga händer *ryttaren rider inte bakifrån och fram till handen

Exempel på saker du inte kan göra med en pinne i händerna:
*ledande tygeltag *möta upp fjädrande *använda vänsterhanden bortkopplad från högerhanden och tvärtom *bukta handlederna som ginnies skriver som är mycket viktigt
Det blir svårt att vara följsam.

Dessutom är det stor risk att du klämmer med tummarna och då spänner man underarmarna.

Iaf om vi pratar finmotorik.

Du rider ju inte med en rak handled.Antar jag.Då pekar ju tummarna isf rakt fram?

Och jag pratar inte om att helt plötsligt under ridningen börja böja i handleden, även om jag faktiskt använder mig av det också, ibland, när det passar, fast då är det mer som en mkt kort stund bukta aningens mer.Långt under sekundensnabbt.
Jag har inte gått igenom hela finmotoriken, det är klart att jag kramar, men det gör jag med min något buktande handled- samtidigt alltså.

Kyra hade någon elev på en clinic här i göteborg en gång som fick hålla i slutändan på stiglädren.
Tror det var för att hon vill släppa för mycket på tygeln så att det blev glapp hela tiden men jag är inte säker.
Ryttaren blev dock väldigt spänd.

QUOTE]

Det handlar inte om att böja handleden, man har fortfarande en rak linje mellan underarm och knogarna.
Du kanske kan tänka "som man håller ett glas när man ska dricka"

Det är nog istället så att om man har tummen pekande rakt fram så blir handledslinjen bruten

Senast ändrad av en moderator:

Nja - som jag skrev så var det ingen vits att rida med pinne om man inte fick de andra instruktionerna.

så tvärtom kan det med rätt instruktioner leda till mindre spänning i axlar, armar osv.

Det borde vara mycket lättare att med rätt instruktioner få ordning på sina händer utan pinne än att få ordning på andra spänningar samtidigt som man har en pinne i handen.

QUOTE]

Det handlar inte om att böja handleden, man har fortfarande en rak linje mellan underarm och knogarna.
Du kanske kan tänka "som man håller ett glas när man ska dricka"

Jag har stora brister i mitt sätt att förklara på ett bra sätt, förstår jag nu.
Tur att man inte behöver kunna skriva rätt för att kunna rida.:rofl:

Om man har en elev som har så taskig hand att man vill sätta en pinne i händerna på den, så har den mer än ett problem.
Genom pinnen löser du bara ett av dem, resten finns kvar.

Problemen som finns kvar kan vara: *ryttaren tar handen bakåt *ryttaren stänger inte de övriga fingrarna *ryttaren har för höga/låga händer *ryttaren rider inte bakifrån och fram till handen

Exempel på saker du inte kan göra med en pinne i händerna:
*ledande tygeltag *möta upp fjädrande *använda vänsterhanden bortkopplad från högerhanden och tvärtom *bukta handlederna som ginnies skriver som är mycket viktigt
Det blir svårt att vara följsam.

Dessutom är det stor risk att du klämmer med tummarna och då spänner man underarmarna.

Nja om du läste vad jag skrev i det första inläggen så handlar det mest om att lära ryttaren att rätt förhålla sig till tygeln och så även hästen. Om man inte är där att man kan ha hästen korrekt på tygeln (utan fulkrok) så är det nog inte läge för mer avancerad ridning.

Sedan så finns det ju en värld "utanför Sundbyberg" Den som är intressserad letar upp den. Andra anser att den inte finns

jag skall framföra er kritik till min tränare - så hon genast slutar med dumheterna :laugh:

;)

Frid i frid

Konstigt att du tar allt som kritik.:confused:
Bara för att du tycker en pinne är bra behöver inte jag tycka det.

*Hellre en brasa av en pinne än en pinne i brasan*:o;)

Ja visst är det konstigt att när du skriver att pinnen är en dålig lösning att jag tror att det har med kritik attgöra :confused:

Nej jag har också skrivit flera ggr att du inte behöver tycka pinnen är bra.

Jag har också skrivit att den kanske inte är bra i alla lägen

Jag tar inte illa upp jag är mest road

särskilt med tanke på diskussionen på klassisk.

Jag tycker att det är jätteskoj att ni uttalar er tvärsäkert om en övning som ni aldrig har prövat

Att ni förklarar för mig som om jag är dum och inte vet hur en korrekt handställning är

Jätteroligt att ni tror att er väg är den enda

Jag fnissar lite faktiskt.

Buke i ett nötskal

;)

Att ni förklarar för mig som om jag är dum och inte vet hur en korrekt handställning är

Jätteroligt att ni tror att er väg är den enda

Jamen, du frågade faktiskt mig VARFÖR jag hade buktande handled, du antydde såklart lite fint att en pinne kanske var bra mot sådana tygeltag också, precis som om det var fel.

Jag undrar vem som tror sin egen väg är den enda saliggörande här jag.

Nu red jag med den som hemläxa ett par månader, den hindrade inga tygeltag som jag behövde göra.

Men den hindrade effektivt en massa som jag deffinitivt inte behövde göra :o

KL

Men som jag sa förut - det blir ju meningslöst om man inte får hjälp med att lära sig hur man skal lösa allt det med sätet som man fått lära sig att lösa med handen.

Tex halvhalterna - tex styra :angel: tex sakta av... :o

men var och en får ju ha den lösning som funkar bäst för den

Jag tror jag ska ta hjälp av någon att ta bilder på hur man kan ha en rätt handställning och samtidigt kleta fast en pinne i allt detta.

Vi är ju alla olika och hittar känsla på olika sätt. En tränare band fast mina skänklar för att jag inte skulle dra tillbaka dem (med balsnöre) och jisses så spänd jag blev och vilket stretande det blev - men vad nyttigt för att jag skulle förstå hur mycket jag drog tillbaka skänkeln FÖR MYCKET!! Så jag tycker nog att man kan testa sig fram till ett sätt som passar mig som ryttare och hur jag tar in och lär mig bäst!

Det var bara vid ett pass, och det blev inte så bra för hela mitt nedre parti blev i uppror, men jag lärde mig massor av hur fel känslan kan vara av vad som är "rätt" och inte.. :eek:

Ja visst är det konstigt att när du skriver att pinnen är en dålig lösning att jag tror att det har med kritik attgöra :confused:

Nej jag har också skrivit flera ggr att du inte behöver tycka pinnen är bra.

Jag har också skrivit att den kanske inte är bra i alla lägen

Nu är ju detta ett diskussionsforum. Det innebär att man kan diskutera utifrån sina olika erfarenheter. Du skriver att det är bra, jag skriver att det är dåligt.
Finns inget rätt eller fel, du får rida med ögonbindel och bakbundna armar och ben om du vill - men jag behöver inte hålla med - och inte du heller.

KL

Ja vad säger man, diskussioner kan spåra ur på många sätt, beroende på hur andras synpunkter tas emot:o

Men ang den typen av hjälpmedel - jag tror som malinsky att det kanske kan ge en tankeställare och push i rätt riktning. MEN det avhjälper inte felen. Och att sitta och rida med dem länge ger bara spänningar tror jag.

Men jag förstår vad Fredrik (eller Fredriks tränare) är ute efter, absolut och jag tror en pinne kan som sagt ge den upptäckten att man behöver använda mer än händerna:cool: Men en pinne är stel och hård, och därför blir det stumt, inte tal om annat.

OCh ja, jag har provat - nu - idag- en stund - med pinne för att veta vad jag talar om:bow: Och jag tycker det känns stumt, men visst ger det också ett "behov" av att känna efter var resten av kroppen är.
Men bättre att ha något mindre stumt om man ska ha hjälpmedel, annars tror jag som sagt på andra sätt mer.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar