Tips på sluta rida fram ifrån?

Krockodil

Trådstartare
Jag blir galen på mig själv! Jag måste ha haft en väldigt korkad ridlärare i yngre år för jag grejar väldigt mycket med tyglarna när jag rider. Alltså jag rider väldigt mycket med handen. Är såååå medveten om hur illa det är och speciellt på min extremt välutbildade häst som bara försvinner bakom handen så fort man tar lite för mycket i honom.
När jag försöker att hålla händerna stilla så spänner jag mig som s*tan i armarna och hela sitsen blir stel.

Så är det någon som har tips på hur man kan lära sig att sluta greja med tyglarna? När ridläraren är med så går det ofta bra men så fort jag blir ensam så får jag tänka på det hela tiden och blir så bara spänd vilket gör mig häst spänd. :confused:

Sv: Tips på sluta rida fram ifrån?

ha en martingalring elller ett stigläder att hålla i, kanske funkar?!

åhh...vad jag känner igen mig..har jätteproblem med mina händer oxå.:angel:
Jag fick tipset av min tränare att spänna ettt snöre i dom ringarna på sadeln där man fäster, ja nu har jag totalt tappat vad det heter, men du kanske förstår vad jag menar. Sätt sedan in lillfingrarna där så att händerna sitter fast.
det är jätte jobbigt o jag fick nästan panik i början för ja kände att shit, jag kan inte styra...:confused:men d va bara att rida mera med sätet, kan ju säga att jag hade väldig träningsvärk i magen efteråt...:crazy:

annars kan man lägga tyglarna som en ögla också...så tvingas man hålla stilla...jag har blivit bättre o fick jättemycket beröm av tränaren efter hennes tips...Lycka till!!!:banana:

rider du för mkt med tyglarna blir hästen bara bakåttänkande utan du måste ju hålla jämn kontakt i munnen, och driva fram mot handen med benen och sitsen. Om din häst är välutbildad borde det inte vara något problem att hitta formen på den. Försök att slappna av, andas djupt med magen och försök verkligen slappna av i hela kroppen. Prova att läs böcker om centrerad ridning annars, dte handlar mktom att sitta rätt och att vara avslapnad när man rider.
Ett med hästen av Sally Swift (?) är ävldigt bra tkr jag.

Det är ett bra tips. :idea: Men har du vanlig längd på tyglarna då eller kortde/längde du tyglarna i början? Alltså när du satte fast händerna?

Ja det är jag ju medveten om. Jag rider redan för tränare i centrerad ridning en gång i veckan.

Jag tycker du ska fokusera på varför du gör det. Vad är det du vill kompensera eller uppnå? Om du blir klok på det så är det lättare att komma fram till vad du ska ta till istället vi de tillfällen som du blir medveten om din hand. När du tillräckligt ofta ersatt beteendet med ett annat så kommer det att försvinna.

Det vanligaste är ju att man försöker få till formen med händerna, men det kan ju finnas andra anledningar till att du gör det. Fundera på varför och fundera på vad du ska göra istället när det händer, så att du har något att ersätta beteendet med. Annars blir det så mkt svårare och resultatet blir gärna, precis som du själv upplevt, att man hamnar i en onaturlig sits om man bara tänker "jag får inte, jag får inte, jag får inte". Hjärnan har alltid lättare om man istället tänker "det här ska jag göra" istället för "det här får jag INTE göra".

Jo, jag antar att jag vill försöka få till formen på hästen men jag vet ju att det inte går med bara händerna. Jag mins väldigt väl från ridskolan när jag var liten hur ridläraren gav specifika instruktioner på hur mycket man skulle ta i den tygeln eller dra i den för att få hästen att böja på nacken, detta innan jag fattat vad ens "rida i form" vad för något.
Och sen så övergick jag till hopptävlingar där dressyren lyste med sin frånvaro och där ingen brydde sig om hur mycket man red med handen. Alltså på ponnynivå.
Men nu så när jag har en ren dressyr häst som vet och kan allt så är jag endå där och tjafsar med tyglarna och jag blir galen på mig själv! :cry:
Att det går bra när tränaren är med antar jag beror på att jag focuserar så mycket på vad hon säger och övningarna och allt annat, men när jag är själv så går jag tillbaka till gamla ovanor.

Jag instämmer med Saigon - fokusera på varför du gör så.

Själv sysslar jag visserligen med AR (sedan fem år) men har erfarenhet av "vanlig" dressyr sedan flera decennier. Dessvärre har jag mestadels ridit på ridskola fram till sjag köpte min första häst 2001. Min häst är oerhört känslig och explosiv. Dessutom har jag åkt av ett antal gånger och bl a fått en fraktur i ett knä, så jag har blivit lite rädd.
Nyligen har jag bytt instruktör. Den nya såg direkt att jag är en kontrollmänniska, och jobbar stenhårt med att få mig att inte röra tygeln öht.
Den här helgen är det kurs och idag har jag överträffat mig själv. Jag red skolor i både skritt och trav utan att röra den nästan helt långa tygeln. Hästen fann formen själv, och fick under eftermiddagspasset ett otroligt framsvingande av bakbenen. Vi fick applåder från åskådarna flera gånger. Skritten på slutet var gudomlig.

Jag vet inte om detta hjälper dig som sysslar med "vanlig" dressyr, men själv har jag förstått att jag inte behöver röra tygeln.

Immer

Jag har samma problem ibland, fast bara lite.:angel: Insåg igår när jag var och provred en häst hur illa det ser ut, fast hon var extrem. Sågade och lirkade som en galning i alla gångarter, och hästen var helt skänkeldöd för att den inte vill fram till bettet där hon satt och sågade. :( (Fd tävlad westernhäst också, sorgligt att se) Så extremt är det kanske inte i mitt fall och säkert inte ditt heller, men det får en att inse hur galet det blir när man joxar med händerna för att få hästen att släppa bettet. Läser tacksamt alla tips jag med! :)

Något jag brukar tänka på som gör att jag genast sitter bättre och rider bättre är att låtsas att hästen bara har bakben. Låter skumt, men det ger rätt känsla. Man sittter och känner på hästens bakbensrörelser och sitter och rider och koncentrerar sig på att reglera steglängden för dem. Genast rider man bakifrån och fram istället för att fixa med nosens position mha tyglarna.

Senast ändrad:

Håller med de ovan som tycker att du skall försöka bli mer medveten om när du gjerar med händerna. Om du tex vill ta i höger tygel så gäller det att hindra impulsen att göra det och i stället använda höger skänkel. ( det brukar vara skänkeln som man bör använda när tygelfixardjävulen slår till, men det kan ju även finnas andra brister)

Ett tips för att få en mer stilla hand och jobba mer med skänkel och säte är att lägga ett kort spö under tummarna och sedan jobba på att hålla det vågrätt med marken när du rider. Testa, det är lite knepigt först.

Min tränare låter alla elever rida med en pinne mellan händerna hållen under tummarna - men så talra hon om hur man skall göra istället dvs forma hästen med sitsen ( halvhalter m sitsen)

Om man skall sluta korrigera med handen så måste man ju lära sig ett annat sätt istället - annars blir man ju bara frustrerad.

Så enda sättet att sluta roida framifrån - är att hitta någon som undervisar hur man rider bakifårn tror jag

edit
( såg att Curtis redan tipsat om pinnen)

Ett alternativ till pinnen är att rida med enhandsfattning och försöka ha handen precis ovanför mankammen hela tiden.

Men som _fredrik skrev - det är lite svårt att själv komma på vilka verktyg man ska använda i sin sits om man inte har en bra tränare.

Men på enhand blir man iaf medveten om alla saker man korrigerar med handen, som man kanske borde försöka ta med sitsen istället. :o

Ett alternativ till pinnen är att rida med enhandsfattning och försöka ha handen precis ovanför mankammen hela tiden.

Men som _fredrik skrev - det är lite svårt att själv komma på vilka verktyg man ska använda i sin sits om man inte har en bra tränare.

Men på enhand blir man iaf medveten om alla saker man korrigerar med handen, som man kanske borde försöka ta med sitsen istället. :o

Jag vill också slå ett slag för enhandsfattningen!!
Om det funkar på din häst - rid med enhandsfattning på hackamore eller ännu hellre grimma och ett grimskaft. Det flyttar fokus från händerna till kroppen på ett mycket effektivt sätt.

Jag slår ett slag för att sätta tygeländen med 1 dm mellan händerna.
På så vis kan man använda handen rätt- fingrarna o även vinkla handleden, men ändå inte fixa mer.

lite med flexibel än med en pinne.

Jag slår ett slag för att sätta tygeländen med 1 dm mellan händerna.
På så vis kan man använda handen rätt- fingrarna o även vinkla handleden, men ändå inte fixa mer.

lite med flexibel än med en pinne.

Och ger därmed utrymme för mera fusk.

Det tror jag personligen är en grad svårare - för utan sits: ingen hand. Och lära sig om sitsen tar ju många år vid SRS t ex. Jag har svårt att tro att vi medelmåttor skulle vara duktigare?

Men allt beror ju på vad man är intresserad av! :idea:

Och ger därmed utrymme för mera fusk.

Nej. en mer normal handställning.

Trodde att vi inte diskuterade en dålig vana p g a sitsen.

Det finns inga pinnar som löser det. då kan man träna utan tygel .

Har man armbågarna intill sidan kan man inte fixa o dra med armarna.

Du behöver inte bli spydig för att jag har ytterligare en idé-
Den kommmer dessutom från Tibblin.

Liknande trådar

Hästmänniskan hejhej, ursäkta för mycket text 🥲Jag har precis tagit studenten och ska flytta ganska långt bort i början på nästa år. Ponnyn som jag...
Svar
8
· Visningar
854
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 541
Senast: Ceta
·
Ridning Hejsan! Nu har jag läst igenom några som har liknande problem här på buke. Dock skiljer sig min historia något från de andra. Jag...
2
Svar
21
· Visningar
2 903
Senast: Roheryn
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
4 071
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar