Tips på ras

Ramona

Trådstartare
Jag har fått i uppdrag att hitta en lämplig ras till min kusin (sladdis) på 13 år. Tyvärr har hon gått igenom lite för mycket på senaste tiden, då hennes mamma dog i oktober och hennes styvpappa vägrar ge henne hunden hon fått i födelsedagspresent av honom för något år sedan. Nu har hon flyttat till sin pappa, och därmed fått byta stad, skola och hela sitt liv.

En ny hund ska nu införskaffas och som sagt är det jag som ska välja ut en bra ras. Innan hade hon en border collie, men nu har hon inte samma förutsättningar (och inte samma dumma föräldrar) så nu ska det bli en lite lugnare hund. Och tjejen vill helst ha en lite mindre hund.

Jag föreslog dvärgsnauser, men den tyckte hon var ful. Hon visste inte hur en border terrier ser ut, men det borde väl passa en mycket aktiv tjej som vill träna och tävla agility, samt hitta på en massa annat med sin hund? Vad finns det mer för raser?
Hon är försiktig och lite mesig och inte speciellt mycket av en ledartyp, så Jack Russell och andra lite skarpare raser går bort.

King Charles kanske? Men de är väl inte speciellt friska?
Cocker Spaniel?

En hund som behöver omplaceras pga allergi eller liknande är också aktuellt. Det är absolut inget valpkrav!

Sv: Tips på ras

PAPILLON! Äntligen kan jag rekomendera min egen ras i en "vad-för-ras-tråd"! :D

Papilloner är läraktiga, sociala, mycket intelligenta hundar som jag själv vuxit upp med sen jag var 10 (18 nu).
Dessutom så är det söta så utseendet borde hon inte kunna klaga på. :p
Papilloner är bland de bästa hundraserna i small-klassen på agility och hamnar ofta högt på resultat listan. De luktar inte hund, hårar väldigt lite, behöver bara kammas 2 ggr i månaden, kan följa med på fjällvandringar i dagar, och pga storleken jättelätta att ha med sig. Våra har följt med till Danmark, Tyskland och Frankrike.
Tycker på allvar att ni ska fundera på den hundrasen, jag skriver verkligen inte enbart papillon för att jag själv har sådana.

Andra raser jag skulle kunna rekomendera är Pudel i någon av storleksklasserna och Shetland sheepdog.

37925_11807924041.jpg

P6290053.jpg

Om hon vill ha en aktiv hund, och inte bara promenadsällskap och lite lek-agility skulle jag föreslå en Papillon eller en Phalene, ganska små men robusta och ganska aktiva hundar, vad jag har förstått.

Fast pudel är jag lite emot till henne, just för att jag tycker att de är lite stirriga.

Papillonen är ett jättebra alternativ enligt mig! :bow: Men hon tyckte att min chihuahua var lite för liten så jag vet inte om hon kommer att tycka att en papillon är tillräckligt stor. Phalene är nog bättre då!

Vad har du träffat på för pudlar eftersom du tycker de är stirriga?! De är precis som alla andra raser, de bli rvad man gör de till. De är däremot en aktiv ras och väldigt trogen och lekfull. Sen att många tror att pudlar är stirriga är kanske pga att det är många pensionärer som har dem och de får kanske inte så mycket uppfostran och får göra lite som de själva vill.

En boder terrier skulle jag nog inte rekommendera till en 13 åring då de är ganska tuffa och kan kräva en fast hand.

Kanske en papillon som någon skrev.

Sheltie är det första ras jag tänker på, kanske för att så många tonåringar runtomkring mig har en sån ;) Verkar vara en liten hundras som är med på det mesta.

De jag har träffat har funnits i barnfamiljer.

OK. Har själv en pudel och känner ¨många pudlar och ingen av dem kan jag kalla stirriga. Däremot är det en lekfull och glad ras. Men finns ju olika individer i alla raser

Håller med om pappisen. Har en själv:). Mycket trevlig ras. Min är
7 1/2, men det skulle man inte kunna tro. Beter sig som han skulle va1:p

Cavalier king charles spaniel.

Rasen har blivit friskare på senare år och orkar man lägga lite krut på att välja rätt uppfödare/linjer så får man en kanontrevlig liten hund som funkar till det mesta.

Något större än pappisen och jag tror även lite lugnare till sättet. Min hane, som var lite för stor, vägde 10kg.

Shelti säger jag med, är ju en jätte bra agility hund! sen har hon lite päls att sköta så hon kan mysa med hunden, en liten pigg rackare!

Jag föreslog dvärgsnauser, men den tyckte hon var ful.
Vad synd! Älskar dem! Har ju en själv. De kommer ju i fyra olika färger också.

Annars så har jag totalt förälskat mig i pudlarna. Med bra research kan du nog hitta varifrån man ska köpa i så fall. Border terrier finns det några stycken på ridskolan där jag är ibland. Vänliga, pigga och lugna. Lekfulla, men inte ettriga och pockar på uppmärksamhet hela tiden som de russlar man brukar hitta i stall. Jag har nog stött på lite för många bitska russlar hos hästmänniskor:D

Om du tycker pappisen är för liten (varierar ju dock i storlek), så hjälper det inte med phalène. Är ju samma rasstandard fast med hängande öron.

Pappis, cavalier, pudel och sheltie tycker jag egentligen är bra alternativ allihopa.

Cocker kan vara för krävande för en liten tjej.

Hur mycket päls ska det vara?

Bichon havanais är ju annars en trevlig liten hund.

bichon4.jpg

Border terrier finns det några stycken på ridskolan där jag är ibland. Vänliga, pigga och lugna. Lekfulla, men inte ettriga och pockar på uppmärksamhet hela tiden som de russlar man brukar hitta i stall. Jag har nog stött på lite för många bitska russlar hos hästmänniskor:D
Jag har ju en JRT som hon har spenderat hela helgen med, och det har gått bra. Men hon ska inte ha JRT på egen hand, och då är min lugn och trevlig. De border terriers jag träffat har varit lugna och beskedliga hundar som dock har varit fart i när man velat leka och träna med dem.

Om du tycker pappisen är för liten (varierar ju dock i storlek), så hjälper det inte med phalène. Är ju samma rasstandard fast med hängande öron.
Ok, de phalene jag träffat har varit större än de pappisar jag träffat. Men det kanske är en tillfällighet!

De border terriers jag träffat har varit lugna och beskedliga hundar som dock har varit fart i när man velat leka och träna med dem.
Precis så menar jag!:)

En kompis köpte en till sin 11-åriga dotter. Har gått utmärkt. Men det finns säkert linjer med olika mycket jakt i. Jag tycker de låter väldigt sunda och trevliga när man läser om dem.

Jag är ju väldigt förtjust i terrier överlag och border verkar tillhöra de som inte är så skarpa. Har haft norwich innan och de är härliga temperamentet, inte så vassa som släthårsfoxen till exempel. Lakeland har jag också haft, och huu! Alla rykten om temperamentet emot andra hundar stämmer, det säger många av uppfödarna själva också. Men en underbar "människo"-hund var hon, fast hon försökte ta kål på norwicharna bäst hon kunde.

Jag sa även West Highland till henne, men den tyckte hon "var för stel". :) Roliga de är de små liven!

Jag föreslog dvärgsnauser, men den tyckte hon var ful.

Men är hon knasig eller? :D
Dom är ju jättecharmiga! :love:
Fast det är klart... Jag tyckte också att dom var fula, innan jag fick chansen att umgås med en. :angel:

Annars sheltie som några andra föreslagit kanske?

Japansk spets kanske?
Dem är väl rätt aktiva tror jag.
Förutsatt att hon gillar att borsta och bada då

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej, Inser att det finns svinmånga såna här trådar men hittar inte någon passande genom sökfunktionen. Jag och sambon söker en liten...
9 10 11
Svar
201
· Visningar
11 511
Senast: ii-ssa
·
Hundhälsa Det verkar ju numera generellt finnas en övertro på att blandraser är friskare än renras hos gemen man och nu pekar en studie på att så...
5 6 7
Svar
124
· Visningar
8 732
Senast: YlvaG
·
Hundavel & Ras Jag ska inte skaffa hund. Nej, det ska jag alltså inte. Nix, näpp, nein. Inte alls. Men... Som förberedelse inför den dagen jag känner...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
8 803
Senast: Acto
·
Hundavel & Ras Jag är på jakt efter den perfekta rasen till mig och tänkte höra om ni kanske har något tips på vägen. Jag har skannat av de flesta av...
11 12 13
Svar
249
· Visningar
30 298
Senast: Åsa A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp!
  • Guldfasanerna