Tips på Ras!

B

Bopplan

Jag vet att det är tjatigt,och att det finns hundra sånna här trådar...
Men ni alla är ju så samarta och har mycket erfarenhet av olika hundraser.Så därför ber jag er om detta :)

Jag är ute efter en medelstor hund, med lite skäpra.
Jag vill träna bruks eller lydnad.
Hårlag å utseende spelar ingen roll.

Just nu kommer jag inte på några fler "krav" men jag återkommer..! :bump:

Sv: Tips på Ras!

Det som först slog mig var schäfer. Eller en spaniel eller retriver, typ labbe, golden, cocker, springer. Du har ju många att välja på. Det är lättare om du specificerar mer..

Ungersk vizsla är en underbar ras :love: De är inte bara fantastiskt fina utan också glada, lättlärda och smarta. Inget kan passera deras chokladbruna ögon utan att de uppmärksammar det ;) Absolut inte mesiga fjutthundar men ändå jättesnälla.
Enda problemet är väl att det inte vimlar av dem...

Jag låter som en levande reklampelare ;)

Hmm beroende på hur viklig skärpan är så låter en springer bra! (men då är det ju främast för bruksgrenarna spår och sök, är ju ingen "riktig" brukshund) De är ju dock förarveka! Men ska inte va fega! Utan modiga och frammåt (oj vad mycket fega spaniels det finns dock tyverr min ena tex..)

Det första jag tänkte på var hovawart...De är ju dock större än medelstora enligt mig. Vad jag lärt mig så är det en underbar ras att träna bruks med!

Tollare har min syrra som tränar lydnad, agillity m.m. Verkar vara en väldigt allsidig hund!

låter som kelpie eller au. cattledog om du söker mer skärpa.
Med betoning på att båda är arbetande hundar så bara lydnad räcker troligen inte...

Liknande trådar

Hundavel & Ras Jag har alltid älskat hundar och är uppvuxen med labradorer i kärnfamiljen. Har från det jag var barn gått ut med hundar, genomgående...
2 3
Svar
50
· Visningar
3 551
Senast: Cissi_ma
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
2 625
Hundavel & Ras Hej! Jag har entusiastiskt läst många "vilken ras"-trådar här på buke och faktiskt registrerat mig här för att fråga er kloka människor...
2
Svar
23
· Visningar
3 520
Hundavel & Ras Hejsan! Jag går i tankarna om att köpa hund men får inte ordning på mina tankar om vad jag vill ha riktigt. Kan ni hjälpa mig bolla...
2 3 4
Svar
68
· Visningar
10 865
Senast: inverterad
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar