Nu tycker jag att du tar i lite väl...
Jag har inga problem med att hundarna kommer och kikar efter en stund och kollar vad man håller på med. Amstaffarna kommer efter en stund och lägger sig i samma rum om jag försvunnit upp på övervåningen eller går ut och sätter mig. Dom lägger sig nära i soffan när vi kollar TV och vill ha uppmärksamhet och mysa. Det räknar jag som normalt. De till och med kommer springandes illa kvickt när man öppnar kylskåpet eller börjar skära upp saker. Har inga som helst problem med det heller. Men dom kommer gåendes tysta och lugna och bara är nyfiken eller håller en sällskap och lägger sig på sängen i rummet.
Jag har ingen som helst erfarenhet av brukshundsraser. Jag blir sambo med en polis som är hundförare. Min första kontakt med brukshundsraser är schäfer. Jag lever med tre st, i mitt tycke och alla andras tycke dåliga schäfrar, som bland annat; så fort någon i familjen lutar sig fram i soffan för att ta TV-dosan så sprätter dom upp och börjar skrika rakt ut, välter allt på bordet och sitter sen å tokhässjar och stirrar på alla i 15 min skakandes av förväntan innan den kan lägga sig ner igen - tills nästa gång ngn tar ett vattenglas eller ett chips - då börjar cirkusen om.
Eller springer pipandes mellan alla människor fram och tillbaka om vi är i olika rum och slutar inte förrän alla är i samma rum.
Eller sitter och piper och travar omkring i hela huset om vart annat om husse stänger in sig på toa (han vill inte ha hunden på toa).
Eller sitter konstant hässjande och pipande bredvid min sambo så vi kan aldrig vara ensamma han och jag och umgås, för det sitter en hund emellan och kan inte gå därifrån för att vi båda är just där.
Eller om jag står och lagar mat, hunden lägger sig vid fötterna, jag tar två kliv å sidan till kylskåpet, hunden studsar upp och börjar pipa och springa omkring tokflåsandes, jag ställer mig vid spisen, hunden sitter och piper, lägger sig ner, jag tar två steg och åt sidan för att ta en slev, hunden flyger upp och börjar pipa och springa omkring, och så höll det på.
Om hunden ligger nöjt vid husses fötter så räcker det att han lyfter en hand så flyger hunden upp, lägger sig, husse lutar sig framåt, hunden flyger upp och så höll det på. Dag ut och dag in. Medan Amstaffarna låg i soffan medan jag lagade mat, kom och kikade och fick nåt att äta och sen kilade och la sig igen.
Så fixerad? Njä jag vill ha ett drägligt liv utan högt blodtryck.
Och ja dessa hundar var inte normalt funtade. En av dem funkade hyffsat i tjänst men för varvad och klarade inte D2-uppkörning som väntat pga för uppvarvad hund som inte kan samla sig - för mkt skrik och gap och klarade inte av att spåra efter blåljus-körning då hon skenade iväg i skallen, en av dom avlivad för att ingen ville ha den som tjänstehund för att den var knäpp och totalt avsaknad av att kunna slappna av och sönderstressad, och den tredje slogs ut pga att hon var miljösvag. Alla tre hundarna hamnat hos polisen efter att ha varit foderhundar från Försvarsmakten, kom som ca 12 månaders och såhär yra redan då - så det är inget som kommit efterhand. Ena hunden vart dock mer och mer gasad allt eftersom hon kom längre i träningen och tillslut kunde dom inte träna med henne för att hon gasade sönder.
Åtgärder gjordes, så som att skapa plats att kommenderas att ligga på, stänga bort hundarna för att tvinga dom att varva ner osv osv osv - kan hålla på hur länge som helst med allt man försökt för att få hundarna att varva ner. Men det är inte ett liv jag vill ha med en hund. Och polisen ville inte heller ha dom.
Så ja, för mig är det viktigt att trivas hemma med hundarna.
Detta är min enda erfarenhet av brukshundar. Jag vet att dessa tre inte är representativa för hur de ska vara, inte ens för tjänstehundar hos polisen, men det är ändå något som format mig och vad jag vill ha hos en hund. Jag vill ha lugn och ro hemma efter dessa år av pärs. Det vill även min sambo för han tyckte inte heller att det var kul. Så det enda jag gör är att reka efter en ras som gillar att jobba men som har stor chans att inte vara knäpp hemma. Jag är klar med det.