Tips på morganhingst

sofie123

Trådstartare
Första inlägget. :) Jag har ett ridponnysto jag har tänkt betäcka med en morganhingst. Ni som motsätter er den korsningen kan jag replikera med att den endast är avsedd för eget bruk och ska alltså inte säljas senare. Har sett fina såna korsningar som kunnat representera sig väl på dressyrbanorna och det är det som är tanken, men kanske inte på högre nivå. Dottern är inte jätte intresserad av tävling. Jag har varit i kontakt med rasen förut och det är fantastiska hästar. Men jag har ingen aning om hur det ser ut på hingstmarknaden dock, och tänkte fråga här vad ni har för erfarenheter. Och jag vet att det finns tusen saker att ta hänsyn till och kommer inte välja en för att nån säger att den hingsten är jättesnygg, så det behöver ni inte oroa er för.
Mitt sto är maxad c-ponny och jag vill gärna ha en d-ponny, så en inte alltför stor hingst. Gärna med en hel del massa och lite högställd då min inte är det. Stoet har bra skritt och galopp men lite markbunden trav, så lite trav vill jag ha också. Tack på förhand! :)
 
Sv: Tips på morganhingst

Först och främst så ska jag erkänna att jag inte kan så mycket om rasen men de hingstar jag har sett live är följande.

Hagas Edwards Isaich och Royal Gold Apollo.

Trevliga hästar med fint steg och bralynne. Har för mig att ingen av dem är långt över ponnymått heller.
 
Sv: Tips på morganhingst

Isaksbo Jeronimo är riktigt trevlig, har oxå väldigt bra avkommor som presterat bra inom flera grenar. Han finns dock på Gotland, men han har flera godkända söner som kan vara värda att använda istället.
Gå in på Svenska morganhästföreningens hemsida och titta där.
 
Sv: Tips på morganhingst

På vilket sätt är de inte högställda?

Morganhästar ska vara kvadratiska eller högrektangulära, lång rygg får poängavdrag.
 
Sv: Tips på morganhingst

Hagas Edward Esiach och Royal Gold Apollo är ponny. Escania's Commencement ligger strax över ponnygränsen. Hagas Barnum Skip har en del korsningsavkommor som är ponnystorlek (med ponnymamma) om jag inte minns helt fel.

Min kära vän kommer nog hit snart och ger fler tips, hon har mer koll än vad jag har :p
 
Sv: Tips på morganhingst

Jag har nog inte så mkt mer att tillägga, Isiach, Apollo och Commencement är de jag också får upp i huvudet direkt. Finns även Amberfields Dun Heartbreakin som är 152 och har tävlat upp till MSV:C med goda resultat samt hoppar riktigt bra också. Hmstd Captains Cream Soda med sina 150 cm är också ett bra alternativ. Var i landet finns du?
 
Sv: Tips på morganhingst

Jag skulle vara noga med att kolla benen på Isaich, tror inte han är helt korrekt i benställningen.
 
Hej, Sofie 123

De hingstar som nämns kommer från uppfödaren Rill's Morgan, Vickie Beckman i Norrtälje.
Hon har en vacker hingst nu som har fått höga visningspoäng.
Kallas "Sammy"
Han är ledig för betäckning.
Jag kan varmt rekomendera hennes hingst!
Har en unghingst efter Royal Apollo, som nu är två år gammal.
En lugn och gudomlig kille som bor hos oss i Vretstorp/Hallsberg
 
Hej, Sofie 123

De hingstar som nämns kommer från uppfödaren Rill's Morgan, Vickie Beckman i Norrtälje.
Hon har en vacker hingst nu som har fått höga visningspoäng.
Kallas "Sammy"
Han är ledig för betäckning.
Jag kan varmt rekomendera hennes hingst!
Har en unghingst efter Royal Apollo, som nu är två år gammal.
En lugn och gudomlig kille som bor hos oss i Vretstorp/Hallsberg

Tråden är gammal och TS har inte varit här sedan den skapades för två år sedan. Stoet är antagligen redan betäckt och fölet fött.
 

Liknande trådar

Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 534
Avel Hej, jag skulle vilja ha tips om hopphingstar att betäcka mitt D-ponny sto med! Meningen är att helst få fram en framtida tävlingshäst...
2
Svar
24
· Visningar
3 744
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 796
Senast: Rosett
·
Avel Nu är jag ute i väldigt god tid, för ska inte betäcka om förrän 2017, men då det fölet (?) blir stoets sista förmodligen, vill jag satsa...
2
Svar
23
· Visningar
3 609
Senast: HMQ
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp